Avatar billede husa Nybegynder
23. marts 2010 - 16:52 Der er 7 kommentarer

LYDKORT TIL OPTAGELSE

Hej alle sammen:)

Jeg er en der vil købe en lydkort men ved ikke hvilken er bedst.
Lydkort skal bruges til optagelse.Fordi jeg er i gang med at bygge min hjemme studio så vil meget gerne at i hjælpe mig med det..
Avatar billede why Nybegynder
23. marts 2010 - 18:04 #1
Du skal nok lige komme med lidt flere oplysninger.

Tilslutning: PCI, PCI-express, Firewire, USB...
Dit Budget?
Dit styresystem?
Har du brug for MIDI? Digitale ind/udgange, hvor mange analoge indgange udgange skal du bruge?

Du kan starte med at kikke her, men du skal træffe en beslutning om tilslutning ret hurtigt: http://www.aage.dk/computer/?branch=62
PCI/PCI-express er hurtigst, USB er mest fleksibelt.

Jeg har selv dette kort: http://www.aage.dk/shop/pci-lydkort/rme/hdsp-9632.html
Det kan nemlig også køre linux udover windows selvfølgelig. Fantastisk kort.

Jeg har et EMU 0404 PCI kort til at ligge som du kan købe for 450,-, hvis du har lyst. Godt begynderkort. Jeg kunne ikke bruge det, da jeg kører linux (det er kun til windows).
Avatar billede hudsonium Mester
23. marts 2010 - 18:10 #2
Hejsa!
Hvis det lydkort du vælger har en lydindgang, og det har de fleste (faktisk har jeg aldrig set nogen uden) så kan du optage alle lyde der kommer ind (fra f.eks. CD-afspiller eller lignende) ved hjælp af noget software. Hvis du derudover forbinder din lydudgang med din lydindgang kan du optage de lyde som din PC afspiller, og redigere i dem. Jeg bruger PolderBits Sound Editor og -Recorder, som jeg har købt, men man kan også bruge Wavepad Sound Editor, som er freeware med masser af funktioner.
Vil du arbejde med flere tracks anbefaler jeg MultiTrack Studio - også freeware hvor man har mulighed for at købe hele pakken med flere muligheder.
Så hvis jeg var dig, ville jeg vælge et lydkort der producerer lyd i god stereokvalitet, og har flere indgange så du kan tilslutte forskelligt udstyr samtidig. Med henblik på at optage, så tror jeg ikke det er selve lydkortet der gør det - det er softwaren du bruger, der gør det.
Avatar billede Beach Mester
24. marts 2010 - 04:33 #3
hudsonium--->FEJL
Citat "Med henblik på at optage, så tror jeg ikke det er selve lydkortet der gør det - det er softwaren du bruger, der gør det"
Sorry, men det er KUN lydkortet der er til at optage lyden og KUN lydgiver der er til at afspille lyden.

Sætter du et billigt soundblaster lydkort til at optage fra en analog kilde så lyder det som at spille sin musik igennem det værste Bilka superanlæg på 10.000W igennem nogle højtalere fra selv samme butik på 100.000W.

Du kan på ingen måde sammenligne et alm. lydkort med et setup som andre betale rigtig mange tusinde kroner for. Og hvis der virkelig ikke var nogle forskel, så har du "opfundet" Kejserens nye klæder endnu engang:-)

Har man ambitioner om at optage lyd, så er det ene og alene lydkortet og dets hardware som kan omsætte lyden til noget som kan bearbejdes på computeren. Fejler det så fejler resten også!

//B
Avatar billede hudsonium Mester
24. marts 2010 - 08:53 #4
Hejsa
Undskyld mig, men jeg tror du misforstår.

Jeg er udmærket klar over, at lydkortet producerer udgående lyd - og omdanner indgående signaler fra eksterne lydkilder til noget computeren kan se som lyd. Og at kvaliteten af lydkortet afspejler sig i kvaliteten af lyden. Det er jo derfor jeg anbefaler at købe et lydkort af en god kvalitet.

Men det er jo ikke på selve lydkortet at optagelser og redigering finder sted, vel? Lydkortet er jo ikke forsynet med sin egen harddisk til at gemme optagelser på. Hvis Husa, der skrev det oprindelige indlæg, vil have et hjemmestudie - så skal han udover et godt lydkort have programmel installeret til at redigere sine lydfiler, mikse dem sammen osv.
Avatar billede why Nybegynder
24. marts 2010 - 13:11 #5
Lydkortet er hjertet i dit hjemmestudie.
  Jeg har svært ved at se pointen i at bringe software på banen nu. Du leder så vidt jeg kan se efter et lydkort, så skal vi ikke koncentrere os om det? Ellers skulle vi vel også behandle mikrofoner, mikrofonplacering, rumakustik, guitarer, klaverer, styresystem, anden hardware (CPU, RAM, Disk I/O) og så videre.
  Software har, med mindre den er skrevet decideret forkert (eller du sætter den decideret forkert op, ikke som sådan indflydelse på lydkvalitet. Der hvor software bliver afgørende er i dit workflow - kan du få noget fra hånden-spørgsmålet. Der er masser af udmærket gratis eller billig software, lad mig kun nævne audacity og reaper (til windows).

  Så jeg synes du skal holde dig til din oprindelige plan og finde et lydkort der dækker dine behov til en fornuftig pris. Men du skal først og fremmest prøve at gøre dig klart hvad dine behov er.

Noget af det allerbilligste du kan finde, hvis du stadig skal have brugbar kvalitet og latency (hvis du kan bruge PCI) er sådan noget M-audio delta audiophile 2496 til 695,-: http://www.aage.dk/shop/pci-lydkort/m-audio/delta-audiophile-2496.html

Og igen i den ABSOLUT billigste ende af USB-kort kunne du se på sådan noget som EMU 0202 USB her: http://www.aage.dk/shop/usb-lydkort/emu/0202-usb.html
Avatar billede husa Nybegynder
24. marts 2010 - 16:35 #6
Hej alle sammen og tak for jeres hjælp:)

Jamen jeg sidder her og er helt blank ved ikke hvad jeg skal.

altså det jeg vil er at jeg vil recorder mine sanger på et godt kvalitet.

I skal ved jeg er ny til sådan ting så det derfor jeg vil have i hjæpe mig.
Ting jeg bruge til recorder er
__________________________________
Audition 3.0
mic er Samson CO3U
lydkort er Realtek AC97 Audio
____________________________________

men jeg synes når jeg recorder så er der ikke så meget kvalitet på stemmen.
Avatar billede why Nybegynder
24. marts 2010 - 18:23 #7
Jeg har en fornemmelse af at der er noget du har misforstået. Måske ville det være en god idé at læse manualen til din mikrofon.
Så vidt jeg kan se er det en usb-mikrofon og den har derfor, efter al sandsynlighed, et indbygget lydkort.
Det vil sige at det lydkort du skal vælge i audition når du redigerer i indstillinger, med største sandsynlighed IKKE er Realtek AC97, men din USB-mikrofon direkte.
Du har 2 lydkort. Dit Realtek AC97, som kan optage og afspille, og et lydkort i din mikrofon der kun kan optage.
Jeg tror du skal prøve at finde nogle grundlæggen tutorials på youtube: http://www.youtube.com/results?search_type=search_playlists&search_query=home+studio+setup+tutorial&uni=1

Du skal også være opmærksom på at hvis/når du søger hjælp, er det en god idé at komme med lidt oplysninger om hvad dit konkrete er, hvad har du prøvet, hvad sker der, hvad ville du have forventet der skulle ske, hvad er din hardware, hvordan har du tilsluttet din, hvad er din software, hvilke indstillinger har du i software...
Alle disse ting ville gøre det lettere at hjælpe. Det spørgsmål du stiller nu kan kun besvares ved hjælp af kvalificerede gæt og i generelle vendinger.

Men prøv i hvert fald at være opmærksom på at det lydkort du vælger i audition som input, er det lydkort du rent faktisk bruger.