Avatar billede mursejleren Nybegynder
20. marts 2010 - 12:25 Der er 13 kommentarer

OC MB/Ram

Hej!
Jeg har dette MB: http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2743
Og disse ram:http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=261660
Det faldt mig ind at rammende kørte 800 mhz. default, men at de kunne køre 1150 mhz.
Kan I hjælpe mig med at få den til at rende hurtigere???
Hilsen Ole
Avatar billede mursejleren Nybegynder
20. marts 2010 - 14:29 #1
Hej!
Har rodet lidt i bios, men kan det passe at jeg har OC ram til 1,58ghz. ???
Avatar billede mursejleren Nybegynder
20. marts 2010 - 14:38 #2
sikken noget sludder.
Har i bios sat ram mhz. fra 800 til 1066 men ram'ne skulle kunne køre 1150... ikk ?
Avatar billede mursejleren Nybegynder
21. marts 2010 - 02:29 #3
så har jeg hævet spændingen med +0,2 vcore på ram'ne og +0,1 på FSB'en, men stadigvæk køre de ikke 1150 mhz. ??? nogle forslag...
Avatar billede mursejleren Nybegynder
21. marts 2010 - 03:02 #4
status

CPU host frequency fra 200 til 287 mhz.
System memory multiplier (spd) 4,0~
Dette medfører en stigning fra 800 til 1148 mhz.

DDR2 overvoltage crontrol +0,1V
FSB voltage crontrol +0,1V
CPU voltage crontrol fra 1,325 til 1,35V

CPU Frequency fra 2,4 til 2,58 Ghz.

Lidt forsigtigt men jeg er helt grøn hvad OC angår.

Hvis i kan se en fejl eller har nogle kommentarer så skriv endelig.
Maskinen køre, men jeg er lidt spændt på om det vare ved...

Er jeg helt galt på den???
Avatar billede mursejleren Nybegynder
22. marts 2010 - 23:22 #5
Hej!
Systemet køre upåklageligt og føles hurtigere, har ikke kørt nogle benchmark(ved ikke hvilken jeg skal køre...) Ellers er det lidt kedeligt at skrive til sig selv...
Avatar billede mursejleren Nybegynder
24. marts 2010 - 20:19 #6
hemm kan jeg mon gi mig selv de 200 point...
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
30. april 2010 - 10:47 #7
Hej mursejler :)
Ærligtalt, jeg er i gang med data teknikker uddannelsen og er på 3 år og det du har gang i her er faktisk ret advanceret :)
Stort tilråb :)!, fandme godt klaret.

Men, af alt hvad jeg nu engang ved er dette du har gang i måske ikke helt sikkert.
Du skal huske at der bliver en del varmere af overclocking.
1ghz+ giver meget varme og du har forøget det hele med næsten 50%
samt O/C på din psu.
Dog ikke så mange volt igen (Og fandme nice gjort eftersom mange glemmer volt er en del af O/C).
Men uden en benchmark vil jeg stærkt anbefaleaf du bruger en FSC
ellers kan du jo ikke køle det du har overclocket.
Ved selvfølgelig ikke om du har en mega nice køler i og en ordentlig klat paste.
Men af hvad jeg kan læse er det bare meget du har hævet systemet uden at nævne så meget som en enkelt køler mod.

Men held og lykke med det hele :)
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
30. april 2010 - 10:54 #8
for resten er der mange flere ting at gøre en bare at "Skrue op" hehe.
Hvis dr virkelig skal knald på dine ram skal du ændre dine timings.
Der er et gammelt beta program der hedder A64tweaker.
Giver dig mulighed for at ændre timings, DRAM Drive Strength, tCL osv.
Som ikke givere mere flashy effekter, ikke flere mhz du kan fremvise og ikke flere ram.
men booster det hele betydeligt mere.
Jeg gør mig ikke så meget i at overclocke mine ram så meget men derimod bare at time det hele perfekt.
Det kan nok give dig 25-40% mere ud af dine ram.

Har vedlagt en god guide her med det mest basale og hvordan og hvilke ting der gør hvad, hvad du bør ændre og selvfølgelig hvad de forskellige ting har som opgave.

http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=170999
Avatar billede mursejleren Nybegynder
30. april 2010 - 13:09 #9
Hej Darkangel!
Tak for dine ord og link m.v. :)
Jeg har løbene ændret på tingene i bios og systemet kører stadigvæk! nice :)
Men ram timingen kan jeg ikke greje, det er en tand over mine  evner. jeg ved de køre default 5-5-5-18 hvilket jeg mener ikke er hurtigt, det ville vel være bedre med 4-4-4-15 eller... Har læst at de ram(kingston pc-9200) skulle være ret "nemme" at arbejde med i bios/OC...
Jeg har forsøgt at køre A64tweaker, men det vil ikke køre (amd64, jeg har intel???)
nå, men jeg vil lige opdaterer bios :)
Hilsen Ole
Avatar billede mursejleren Nybegynder
30. april 2010 - 14:22 #10
Hej Igen!
Jeg havde den nyeste bios.

Status:
Hardware;
gigabyte ga-ep35-ds3
intel q6600
kingston pc-9200 (2x1=2gb.) KHX9200D2K2/2G
asus nvidia 8800gt
Corsair HX520W
WD VelociRaptor WD3000HLFS 300 GB
Antec solo (2x90mm og 1x120mm blæsere)
samsung dvd-rom
og en ældre samsung sata2 7000rpm. 160gb. Til backup m.v.
Det var hvad der er i kassen.

Os;
Win 7

Bios;
robust graphics booster        -auto-
cpu clock ration        -9x-
cpu frequency            -2,70 ghz. (300x9)-
cpu host clock crontrole    -enabled-
cpu host frequency (mhz.)    -300-
C.I.A. 2            -disabled-
performance enhance        -standard-
system memory multiplier (spd)    -4,0+-
memory frequency (mhz.)     -800-    -1200-
dram timing selectable (spd)    -auto-
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
system voltage crontrol        -manual-
DDR2 overvoltage crontrol    -+0,2-
pci-e overvoltage crontrol    -normal-
FSB overvoltage crontrol    -+0,2-
(G) MCH overvoltage crontrol    -normal-
cpu voltage crontrol        -1,35000-
normal cpu Vcore        -1,32500-

stye temp. 22 c
cpu 36 c :)

Hilsen Ole
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
01. maj 2010 - 16:29 #11
okay.
Det er trist a64 kun blev til en beta og aldrig kom til at understøtte særlig mange enheder.
Det er den klart bedste tweaker jeg nogensinde har oplevet.

Mht. til hele din overclocking ser det hele jo mægtigt ud.
Mit eneste råd til dette kunne være at køre en benchmark.
For er lidt i tvivl mht. din psu
Strøm er svært at kontrollere i mørke hvis du forstår hvad jeg mener.
En benchmark ville give dig en ide om den får nok strøm eller for lidt, og får den stadig nok prøv at skrue ned evt. så du kunne spare på dit hardware/strøm og den vil ikke blive så varm (varme sløver lede evne hos metaller dvs. mere varme = langsommere computer)

Men ellers ser temprature enormt godt ud taget i betragtningen af det hele :)
Avatar billede mursejleren Nybegynder
06. marts 2011 - 20:19 #12
Hej Igen! (efter længere tid:)
Har anskaffet mig yderligere 2X1 gb. ram og bakset dem i maskineriet med crash resultat, kan kun køre default (800 mhz):(
Har en ide om at det måske kunne være chip sættet der ikke "magter" 4gb... min bror har samme setup, men med andre ram og han har samme problem(dog med en 750W psu) Hvis det er chip sættet kan man jo købe et nyt MB, men er det rammene, der er noget hø eller...
Er rådvild, håber på indput :)
Avatar billede mursejleren Nybegynder
07. april 2011 - 20:01 #13
Hej Igen!
Dette emne er åbenbart ikke så populært her på siden...
Nå, men jeg har øget spændingen på ram'ne med 0,5V fra 1,8 til  2,3 og det hjalp! Har ændret cpu clock ration til 7 fra 9...(hemm, om det så er godt eller dårligt...) og sat cpu host frequency (mhz.) til 380 (7X380=2,66ghz på cpu'en og vupti 1148 mhz på ram'ne) Dette medføre at Win 7 benchmark er øget med 0,1 fra 7,1 til 7,2 point. Har hævet o,1V på Fsb'en og ditto på cpu'en.
Prøvede lige at køre 1200 mhz på ram'en, meeen den gik ikk.
Systemet køre fint og føles lidt hurtigere, men er det det rigtige jeg har gjort, hvis jeg vil øge hastigheden?
Jeg pusler videre :)
Hilsen Ole