Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 16:00 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

HP Bærbar hardwarefejl? (notebook)

Hej

Jeg sad og havde flere forskellige dokumenter og filer åbne på min HP Vivienne Tam (lille notebook), da computeren pludselig går i hak, hvilket den sjældent gør, og jeg kan hverken bevæge musen eller noget. Herefter begynder den selv at lukke programmerne ned, og giver en meddelelse om at den genstarter. Det gør den naturligvis også, hvorefter den sædvanlige sorte skærm dukker frem - den, som spørger om man vil starte i normal eller fejlsikret tilstand.

Men uanset hvilken tilstand jeg vælger at starte i, når den kun lige akkurat at køre igennem Windows XP-startskærmen (den hvor en streg løber igennem), hvorefter en blå skærm med noget tekst kun lige akkurat når at dukke frem i et halvt sekund, hvorefter proceduren starter forfra. Så genstarter den bare igen, og det samme sker bare endnu engang.

Jeg er overhovedet ikke i stand til at lokalisere noget problem. Hardwarefejl, virusangreb eller noget tredje? Jeg håber virkelig på noget hjælp, da jeg skal til semestereksamen på mandag, og det er virkelig et øv tidspunkt, at det lige skulle ske.

På forhånd mange tak!
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2010 - 16:59 #1
Kan du heller ikk starte op i fejlsikret under menuen "kun kommandoprompt" og lad nu være med at svare før du har prøvet det
Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 17:13 #2
Hvordan er det helt eksakt, at jeg kommer til denne "kun kommandopromt"? Hvis du tænker på 'Start i fejlsikret tilstand med kommandoprompt', så er det prøvet - med samme resultat.

Men tænker du på noget andet måske?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2010 - 17:28 #3
Det var det jeg tænkte på - du har vel ikke DVD-drev i dyret når det er en mini - kører du XP / Vista / Win7  -
Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 17:46 #4
Jeg kører, som det fremgår af første indlæg, i Windows XP, men selvom jeg ikke har noget CD-drev, så har jeg sådan et tilbehør jeg har købt eksklusivt, som kan plugges til computeren.

Så det er muligt for mig at formatere den med en XP-cd, men jeg har desværre vold meget vigtig eksamensdokumenter på den, som jeg ikke vil miste. Jeg har netop snakket med en bekendt, og iflg. lyder det som en typisk virus? Kunne det være muligt, at computeren i så fald opfører sig sådan?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2010 - 17:54 #5
OK ! jeg har en gæst lige nu, jeg vender tilbage kl. 19:00 prøv i mellemtiden at køre en "chkdsk /r /p" fra din XP-skive www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 18:36 #6
Det vil jeg så prøve, vender tilbage når forsøget er gjort!
Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 18:59 #7
Jeg er nu kommet ind på selve genoprettelseskonsollen, men kan ikke komme videre herfra. Der står ganske rigtigt flg.:

Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

Men herefter står der C:\>
hvor jeg har forsøgt at skrive WINDOWS o.a., men hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2010 - 19:02 #8
Som der står skrevet i guiden skal du nu skrive chkdsk /r /p  -> enter og når processen (langvarig) er færdig skriver du, exit -> enter
Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 19:07 #9
Jamen det har jeg også forsøgt. Den gentager blot, at kommenadoen ikke blev genkendt. For at klargøre, hvad jeg indtaster:

C:\>chkdsk/p/r
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2010 - 19:12 #10
Hvad med lige at se ordentlig efter i den guide jeg linker til  chkdsk  /r  /p
Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 19:15 #11
Det beklager jeg meget! Nu er den til gengæld gået i gang.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2010 - 19:22 #12
Så må vi håbe at det løse problemet, måske burde du overveje at downloade og brænde KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html virker det igangværende ikke kan du i det mindste hive dine data ud med KNOPPIX
Avatar billede suthesan Nybegynder
13. marts 2010 - 20:25 #13
Ja, forhåbentlig! KNOPPIX har jeg ikke hørt om før, og vidste godt nok ikke det var muligt at give data ud af en, muligvis, inficeret PC. Wow, det er jeg virkelig glad for :D Et års notater måske reddet, hehe.

PS. Kan det passe at genoprettelseskonsollen er SÅ langsom, at den siden min sidste post kun har nået 3%. Det kommer jo til at vare en krig.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 14:36 #14
Fik du det til at køre, eller ?????
Avatar billede suthesan Nybegynder
14. marts 2010 - 18:25 #15
Øv, den har kørt genoprettelseskonsollen siden i går kl. 19, hvor den netop har nået 34%. Følgende besked er da fremkommet:

"34% fuldført. Enheden indeholder tilsyneladende to eller flere uoprettelige problemer."

Er ikke sikker på om den er stoppet kontrolleringen, men under alle omstændigheder er der vel ikke andet at gøre end at formatere? I så fald må jeg først igennem al besværet med at hive de enormt vigtige data ud..
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 19:01 #16
Har du fået lavet den KNOPPIX skive ?? jeg kigger igen kl. 20:00
Avatar billede suthesan Nybegynder
14. marts 2010 - 19:11 #17
Ikke endnu, nej. Har ikke brændt skiver før, men forsøger senere på aftenen..
Avatar billede suthesan Nybegynder
22. marts 2010 - 01:54 #18
Har omsider fået brændt knoppix hen på en cd. Problemet er dog nu, at den angrebede com ikke gider boote fra den. Trykker F9, når jeg starter op, men jeg kan kun vælge at starte op fra selve computeren..
Avatar billede suthesan Nybegynder
22. marts 2010 - 02:02 #19
Det lykkedes mig lige en enkelt gang at boote fra cd'en, eftersom den registrerede cd-drevet, men den kørte blot straks videre til den sædvanlige XP-startskærm.
Avatar billede suthesan Nybegynder
14. juli 2010 - 13:20 #20
jeg closer den.