Avatar billede websurfer11 Novice
13. marts 2010 - 13:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Word pludselig blevet superlangsomt i opstart og lukning

For et stykke tid siden blev jeg pludselig spurgt om jeg ville ændre min mormal.dot fil. Jeg mener at jeg skev nej. Det er sket flere gange ved lukning af Word, at jeg får dette spørgsmål og hver gang skriver jeg nej.

Nu er der bare sket det, at jeg skal vente lang tid (15-20 sek) på at Word åbner. Tidligere skulle jeg kun vente ca. 1-3 sek.)

Hvad er der mon galt og hvordan løses problemet?

Jeg har overvejet en total afinstallation af Office-pakken og derpå nyinstallere - men ville være taknemmmelig, såfremt der fandtes en lidt hurtigere måde at afhjælpe problemet på?
Avatar billede hcma Novice
13. marts 2010 - 13:45 #1
opret en normal_ny.dot som du vil have den -> omdøb den gamle normal.dot til normal.old ->omdøb den "nye" normal_ny.dot til normal.dot
Avatar billede websurfer11 Novice
13. marts 2010 - 13:56 #2
Måske lidt dumt spurgt - men hvordan gør man det? altså oprette en mormal.dot som man vil have det?
Avatar billede supertekst Ekspert
13. marts 2010 - 14:48 #3
Office 2003 tidl. versioner:

Søg efter normal.dot med Windows søg
Evt. omdøb denne, hvis der er indhold, der skal overføres til ny.
Start Word - ny normal.dot dannes automatisk.
Avatar billede tjp Mester
13. marts 2010 - 14:49 #4
Lige for en sikkerheds skyld: du har to gange skrevet 'mormal.dot' i stedet for 'normal.dot' - du er obs på at det er med 'n'?

Kig her:
http://www.ordret.com/faq.php
Avatar billede lwi Nybegynder
13. marts 2010 - 15:55 #5
Bemærk i øvrigt, at Word såfremt man lukker på krydset og umiddelbart bag efter åbner et nyt dokument - kan have en tendens til at åbne 2 sessioner. Dette kan kun ses i taksmanageren. Når der er 2 sessioner åbne, bliver Word super langsomt, og når den ene session lukkes, fremkommer spørsmålet om, at man vil gemme ændringer i normaldotten. Svarer man ja, bliver man bedt om at gemme normal.dotten som et nyt dokument (da den jo er i brug af den anden session af Word, der stadig kører).
Morale: Luk aldrig word på krydset !
Avatar billede websurfer11 Novice
13. marts 2010 - 18:32 #6
Tak for gode løsningsforslag. Jeg har prøvet at omdøbe normal.dot
- det hjalp dog ikke.

Fejlen er nok opstået, som der påpeges af iwi, ved at jeg altid lukker med krydset. Noget jeg fremover vil stoppe med at gøre.

Der er også en anden bruger oprettet på min pc, skal normal.dot også ændres hos denne i document and settings?
Avatar billede lwi Nybegynder
13. marts 2010 - 18:36 #7
Nej - lad normal.dotten være.

Generelt: Dokumenter lukkes med ctrl + f4 - selve wordprogrammet med alt + f4
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. marts 2010 - 12:24 #8
Du har ikke skrevet, hvilken version af Word, du bruger. Derfor er nedenstående links ikke målrettet mod din version.

For mulige forklaringer/løsningsforlag kan du måske have nytte af følgende artikler (nogle af dem er, som du kan se, på engelsk):

"Documents that have attached templates take a long time to open in Word 2002 and in Word 2003:": http://support.microsoft.com/?kbid=830561

"Word er langsom i forbindelse med start, udskrivning eller indlæsning af dokumenter"
http://support.microsoft.com/kb/280821

"Et Office 2003-program er langsomt eller holder tilsyneladende op med at reagere (hænger), når du åbner en fil fra en netværksplacering":
http://support.microsoft.com/?kbid=833041

I følgende artikel er der samlet løsning på flere forskellige typer problemer, inkl. problemet med langsom åbning af dokumenter:
http://word.mvps.org/FAQs/AppErrors/ProblemsStartingWord.htm
Avatar billede websurfer11 Novice
14. marts 2010 - 18:33 #9
Opgave at løse problemet, da ingen af de angivne forslag løste mit problem. Jeg genindlæste en Ghost-backup fra 2. marts og problemet var nu væk.