Avatar billede Virkelighed Nybegynder
12. marts 2010 - 17:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Langsom i7-computer

Hejsa

Jeg har bygget en ny computer, som kører skræmmende langsomt. Det tog fx to timer at installer Windows 7.

Maskinen har denne konfiguration:
CPU: Intel Core i7 930
Bundkort: Asus P6T Deluxe V2
Chipset: Intel X58
BIOS: AMI v. 0901
Grafikkort: XFX Radeon HD 5800
Harddisk: WesternDigital Caviar Green 1,5 TB

Maskinen er langsom både under opstart og inde i Windows. Alle programmer er meget sløve og hænger ofte uden at svare.
Mit indtryk er, at problemet knytter sig til manglende udnyttelse af CPU'en, for når jeg følger maskinens ydelse i Windows Ressourceovervågning, så kommer CPU-belastningen sjældent over 2%. Jeg har prøvet at slå funktionen Intel Turbo Boost fra i bios, men så røg CPU-belastningen ned på 1%.
Jeg har kørt benchmark-test i programmer fra Everest og SiSoft, og hver gang er svarene, at der ikke er nogen problemer med maskinen. Ydelsen ligger i top, og når jeg kører de forskellige benchmark-test, så viser ressourceovervågningen, at der er 100% belastning på alle fire CPU-kerner.

Jeg håber, nogen har gode forslag til mulige årsager til problemet,
Jesper Knudsen
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2010 - 17:23 #1
en pc med I7 yder tit rigtig meget, men i det her tilfælde kan det skyldes at den har meget lidt GHz der findes bl.a en I7 processer der kun har 1.6 GHz og det er ikke meget. jeg synes du skal tjekke hvor mange GHz(giga herz)
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
12. marts 2010 - 17:58 #2
Hejsa

930'eren i i7-serien kører med 2,8 GHz.
Avatar billede besle Nybegynder
12. marts 2010 - 18:35 #3
Den core i7 med 1.6 ghz skulle mig bekendt kun være en mobile udgave, dvs. til bærbar hovedsageligt. Computeren har ikke andre problemer som at den er meget varm og andet, og er strømforsyningen god nok til alt det der sidder i?
Avatar billede besle Nybegynder
12. marts 2010 - 18:41 #4
Har lige læst at andre har haft problemer med Core I7 920, hvor der blev rådet til at se om rammene fik nok strøm, opdatere alle drivers til bundkortet, køre en Memtest af rammene, Tjekke om harddisken skulle være problemet.

jeg smider lige linket til samtalen, som i sidste ende godt ser ud til at kunne være Rammenes skyld
http://forums.techguy.org/hardware/789778-solved-why-core-i7-system.html
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
12. marts 2010 - 20:43 #5
Til besle:
Nej, hverken processor eller bundkort bliver særlig varme. Kun når jeg kører benchmark-test kan processoren blive liger over 40 grader.
Strømforsyningen er på 850W, og den har jeg haft mulighed for at udskifte, men heller ikke den nye 850W strømforsyning hjalp.
Tak for linket. Det var interessant, selv om jeg ikke fandt nogen decideret løsning.

Jesper
Avatar billede besle Nybegynder
12. marts 2010 - 21:04 #6
Har du prøvet, som der stod i linket jeg sendte, at bruge en ram klods ad gangen (hvis du har mere end en) eller prøvet at låne en anden Ram klods og bruge den ?

På mig virker det ikke som processorens skyld, da du jo netop skriver at den ikke bruger ret meget når du kigger på dens forbrug, så kunne forestille mig at rammene kunne være et problem. Som der også stod i det link jeg sendte, har du så tjekket om der er en BIOS update, som er nyere end den du har du kan teste for om den skulle virke?
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
12. marts 2010 - 22:30 #7
Ja, jeg prøvede ideen med rammen. Jeg har seks blokke á 2Gb og har prøvet at reducere til to blokke. Det gjorde desværre ikke nogen forskel. Og de test, jeg har kørt på ram'ene, har ikke vist nogen fejl.
Og jeg har også opdateret bios. Men heller ikke det hjalp.

Nu har jeg lige prøvet at skille hele systemet ad og samle det igen. Jeg har fjernet alle tilslutninger, der ikke var højst nødvendige, men hastigheden stadig den samme langsomme som før.

Jeg tror mest det er CPU'en eller bundkortet, der er problemet. Men jeg vil da lige prøve med en anden (ældre) harddisk.
Avatar billede linksys Nybegynder
12. marts 2010 - 23:18 #8
Kan hardisken stilles forskellige modes i BIOS?
Avatar billede linksys Nybegynder
12. marts 2010 - 23:19 #9
*harddisken
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
13. marts 2010 - 11:26 #10
Jeg er lige i gang med at teste installering af Windows på en anden harddisk.

Til linksys:
Min SATA-harddisk er konfigureret som IDE. Jeg kan også vælge RAID eller AHCI, men den står som IDE. Jeg ved ikke om det vil give noget at skifte til AHCI?
Avatar billede linksys Nybegynder
13. marts 2010 - 12:22 #11
Ville nok prøve at slå AHCI i til. Ved ikke om det kun var i gamle dage med XP at det var nødvendigt, men uden at være knivskarp på det så mener jeg at det gør at systemet forstår din harddisk som en SATA-harddisk så det var jo måske en løsning
Avatar billede linksys Nybegynder
13. marts 2010 - 12:23 #12
Mener faktisk jeg har prøvet at installere windows vista engang uden det sat til og et eller andet siger mig at det også gik mega langsomt.
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
13. marts 2010 - 14:04 #13
Nå, lidt opsummering:
Den gamle harddisk, hvorpå der ligger en ældre installation af Vista, kørte - efter opdatering af drivere - en hel del hurtigere end den nye harddisk med Windows 7. Så måske er det harddisken.
Jeg prøvede at skifte harddisk-opsætningen i bios til AHCI (det kræver en ændring i registreringsdatabasen i Windows). Det gik, men det har ikke ændret på hastigheden. Så, ok, det er nok harddisken, der er et problem.
Når jeg kører med den nye harddisk (WesternDigital Caviar Green 1,5 TB) og følger belastningen i Ressourceovervågning, så har jeg nu fundet ud af, at systemet konstant står og venter på data fra harddisken. Der konstant "diskkø". Ressourceovervågning (som er ganske informativ i Windows 7) angiver under "Længde på diskkø", at den for WD-harddisken står og svinger omkring 4.00 (i en enhed, jeg ikke kender).
Der er en lang diskussion om problemer med denne harddisk på WesternDigitals forum: http://community.wdc.com/t5/Desktop/WD15EADS-00P8B0-Really-slow-Or-am-I-just-crazy/m-p/1547#M73

Du har ret, linksys, problemet er harddisken. Nu må jeg så have fundet ud af, om løsningen er en ny harddisk, eller om noget skal ændres ved den harddisk, jeg har.
Avatar billede linksys Nybegynder
13. marts 2010 - 15:57 #14
De må da have noget software du kan lave test af harddisken med? Evt firmware update?
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
13. marts 2010 - 16:18 #15
WesternDigital har ikke noget software til denne disk. De hævder, at den vil køre perfekt med Windows 7.
Jeg har prøvet at køre en benchmark-test af læsning af fil-systemet med SiSoft, men det kører så langsomt, at SiSoft opgiver testen. Det tager alt for lang tid for harddisken at svare.
Avatar billede Virkelighed Nybegynder
18. august 2010 - 13:50 #16
Er nu afsluttet