Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. marts 2010 - 13:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bærbar fryser - årsag?

Hej

En af mine medstuderende var så uheldig at tabe sin computer fra et bord mens den stod tændt.
Efterfølgende brugte hun den i timen... Ingen problemer.

Senere på dagen begyndte den imidlertid at fryse.
Løsningscenteret skriver at spyware og virusbeskyttelse skal slås til - men går man ind og tjekker de to så ER de slået til.

Jeg hælder mest til at det er slaget der har ødelagt et eller andet... Men hvis det skal udelukkes i første omgang, hvad er så værd at være obs på?

Jeg har tænkt mig at installere/køre Ccleaner
Evt. tjekke bios for temperature, efter den er frosset (måske en blæser er stået af?)
- Flere forslag?
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 13:12 #1
du kommer nok ikke uden om at måtte skile den ad så meget du kan og tjekke for evt løst kabel eller andet i den.

det behøver ikke være noget alvorligt men det kan det sagtens være.

m.v.h
Avatar billede Poke_Dewgong Nybegynder
09. marts 2010 - 13:15 #2
Hej b-stenskrog

Jeg har haft samme problem, det lyder umiddelbart, som at køleren er slået løs. Det var det ihvertfald ved min computer. Hvis computeren kørte ubeklageligt inden uheldet, skulle et slag ikke udløse vira eller spyware ;o), men at køre en Ccleaner er aldrig nogen dårlig ide. Du kan også gå ind og ændre på sidefilerne på harddisken, hvilket kan få computeren til at køre hurtigere/stabilt.

Med venlig hilsen

Poke_Dewgong
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. marts 2010 - 13:16 #3
Hmm, det må hun få en anden til... Maskinen er omkring seks måneder gammel, så garantien ryger vel?
Ud over det har jeg ingen erfaring med at pille ved en bærbars indre... :/
Avatar billede Poke_Dewgong Nybegynder
09. marts 2010 - 13:20 #4
Det er ellers ret nemt.
Hun kan prøve at sætte en blæser, eller computeren tæt på et vindue, og se om det hjælper, for så er det højest sandsynligt køleren, der er gået en tur.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. marts 2010 - 13:22 #5
Okay, jeg vil prøve at få hende til at gøre det i dag så....
Men ja - nogle mærker har vel en slags forsegling, så garantien ryger hvis man selv piller? (Ok, er alternativet at maskinen bliver erklæret død, er problemet selvfølgelig ikke så stort)...
Hun må lige tjekke hendes indbo-forsikring, om der er noget at hente der.
Avatar billede Poke_Dewgong Nybegynder
09. marts 2010 - 13:22 #6
Vinduet skal være åben btw ;o)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. marts 2010 - 13:25 #7
No shit? :p
Heh, jeg sender en sms til hende nu! :)
Avatar billede Poke_Dewgong Nybegynder
09. marts 2010 - 13:26 #8
Et godt råd angående, hvis hun vil gøre brug af sin indbo-forsikring, er at læse hendes police først, så hun kan fremlægge uheldet på den rigtige måde. For hvis hun selv er kommet til at ødelægge sin computer, er det ikke sikkert at den dækker, men hvis en inviteret gæst kommer til at ødelægge den er det en anden sag osv.
Hvis hun har den såkaldte "fjumre" forsikring, som Tryg kalder den, som er et tillægsprodukt til indbo, kan hun godt få det dækket.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. marts 2010 - 14:06 #9
Har fået foreslået memtest86+  mv også
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 14:12 #10
det hjælper jo ikke på noget der er gået løst.
det er til at teste dine ramkredse med hvis de er nye.

m.v.h
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. marts 2010 - 14:16 #11
Vel også hvis de er defekte, eller hoppet af bundkortet, eller hvad ved jeg? :) Nye ram skulle gerne være i orden (umiddelbart?)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 14:23 #12
jamen hvis de er hoppet ud hjælper det ikke noget at teste - så skal de sættes i igen inden de brænder af.
man tester altid nye ram
der kan du lave sådan en bootbar cd

http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. marts 2010 - 14:25 #13
Okay fair :)
Igen... Har ikke det vilde styr på det :)

Men tak for input!
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
10. marts 2010 - 20:09 #14
Computeren skulle åbenbart bare have kørt "Check Disk"... Især 4. og 5. proces tog pænt lang tid... Vil tro den kørte i fire-fem timer alt i alt... Fandt en masse fejl. (Den er født med Vista, og så har ejer opgraderet til 7 efterfølgende - ved ikke om det kan skyldes noget rod derfra)
Men nu kører den så godt som aldrig før... :) Herligt!