Avatar billede zTopperz Nybegynder
27. februar 2010 - 10:57 Der er 13 kommentarer

Få en film fra bånd over på DVD? Hvordan

Jeg har fået den opgave af min gamle mor at skulle lave hendes gamle videobånd om til DVD'er..

Men har ingen anelse om hvordan man gør?

Nogen der har nogen idéer?
Avatar billede muunsim Nybegynder
27. februar 2010 - 11:13 #1
Den lettese løsning er hvis du har en VHS afspiller og en DVD optager.

Der skulle være tilstrækkeligt med stik til at sætte dem sammen, og så er det bare at indstille hvilken kanal dvd optageren skal optage på og trykke play på VHS afspilleren ;)
Avatar billede zTopperz Nybegynder
27. februar 2010 - 11:17 #2
Vi har en VHS-afspiller, og en DVD-afspiller..
Ikke nogen DVD optager..

Men, vi har mulighed for at sætte vores fjernsyn til computeren..
Hvis dette giver nogen gode mulighedet??
Avatar billede muunsim Nybegynder
27. februar 2010 - 11:21 #3
Hvis du kan sætte VHS afspilleren til computeren, og kan få den til at registrere som en kamera-enhed på computeren, kan du bruge et almindeligt optage program til at optage det med og derefter brænde det på en dvd-skive.

Du kan f.eks. bruge microsoft movie maker, selvom der nok er mange bedre programmer på markedet.

Når du brænder på dvd skal du dog være opmærksom på at det er det rette format du brænder i ;)
Avatar billede ranni Forsker
27. februar 2010 - 21:34 #4
Du skal købe en audio/video grabber med USB (Bilka har den til et par hundrede i denne uge)så du kan lægge det ind i PC en.
Så får du mulighed for at redigere/slette uheldige afsnit.
Hvis VHS afspilleren ikke har componentudgang skal du have et scartstik med omskifter for ud/indgang og stik til komponent i den anden ende.
Der er software som regel i grabbere.
Jeg står rådighed for nærmere forklaring hvis ----??
Avatar billede zTopperz Nybegynder
27. februar 2010 - 22:11 #6
Ranni: Det vil sige at jeg skal købe denne linkede Scart Adapter nu hvor min VHS afspiller ikke har componentudgang..
Men det er jo heller ikke så dyrt, hvis den billige virker, skal bare have 12 VHS bånd over på computeren.. Det burde den godt kunne klarer..
Derudover skal jeg også bruge en audio/video grabber fra evt. Bilka. Er det noget du kunne linke så jeg er sikker på at det er det rigtige jeg for fat i :D
Avatar billede ranni Forsker
27. februar 2010 - 23:41 #7
Det øverste link er en grabber fra samme leverandør som scart stikket og den er kun 10 kr. dyrere end Bilkas.
Den har jeg selv brugt og ved den virker, selvom jeg nu har en noget dyrere model med flere redigeringsmuligheder.
Kærer du windows XP eller ??
Avatar billede ranni Forsker
27. februar 2010 - 23:45 #8
Hvis du kører Vista 64bit eller windows 7 dur grabberen  i k k e.
Avatar billede zTopperz Nybegynder
28. februar 2010 - 00:00 #9
Det vil sige at hvis jeg køber de 2 ting, så skulle der ikke være problemmer.?
Hvad med software til computeren?
Noget must?

Og har Windows Vista 32bit
Avatar billede ranni Forsker
28. februar 2010 - 09:31 #10
Du får en CD med Ulead program, den kan du bruge til simpel redigering.
Når du har tilsluttet og lavet grundindstilling, som beskrevet, skal du finde den kanal på VHS en, der sender signal ud ( på min hedder den AUX) så skulle det køre.
12 bånd, det er noget af en opgave, der kan kun være ca. 2 timer i JPEG 2 format på en DVD
Avatar billede ranni Forsker
28. februar 2010 - 12:23 #11
Hvis du vil højne kvaliteten på filmene er her et link til div. grabbere.

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=popularity&cpath=1-2-45&qt=Fql&nf=specifictaxonomy%3a^%22Hardware|2%2fTV%C2%A4Radio+tuner|45%22%24

og så skal du ud at købe videoredigerings program til 5-8oo kr.
Avatar billede zTopperz Nybegynder
07. maj 2010 - 14:08 #12
Jeg har fået købt udstyret..
Men der er bare et problem..
Scart stikkende er begge "haner"?
Eller hvad man siger?
Avatar billede ranni Forsker
07. maj 2010 - 14:50 #13
Nu er jeg ikke helt med ??
Har du købt "grapper" og scartadapteren med hanstik (ind i VHS en)
og componentledninger på "grapper" ind i scartadapteren.