Avatar billede djobo Nybegynder
22. februar 2010 - 13:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke boote op fra CD/DVD eller noget andet

Hej folkens, har lige sat en masse gamle dele jeg havde liggende sammen i et kabinet, med dertilhørende en helt ny SATA Harddisk.

Så starter jeg computeren og det går fint, windows CDen ligger i drevet som det plejer, men så siger den at jeg skal indsætte en CD den kan boote op fra? Kan ikke huske lige præcis hvad der står men det er det der med at jeg skal indsætte en og genstarte eller trykke på en vilkårlig tast.

Jeg er ikke så skarp til BIOS systemer, men jeg kan da se at Harddisken er detected, begge CD-Rom drev er også detected, men ingen af drevene vil læse CDen? Det er somom den bare sidder og kører inde i drevet, i først høje og så lave omdrejninger hele tiden, som om den ikke kan læse den.

Er der noget jeg kan have sat forkert sammen som skaber det her problem? Eller noget helt tredje?

Mvh Asger
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. februar 2010 - 13:53 #1
Det plejer at være en korrupt CD/DVD eller pirat. Se om du kan få fat i en anden.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2010 - 13:54 #2
du glemte at skrive hvilket styresystem det drejer sig om så den er generel

http://www.helgec.dk/indhold.html

men generelt skal du i bios sætte første boot til at være det drev hvor cd dvd ligger
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2010 - 13:55 #3
Du skal under alle omstændigheder ind i bios og se om dvd/cdrom er valgt som første boot. Det skal den være for at installere. Så må vi så se om installationen kan se disk bagefter. Hvilket styresystem skal på harddisk? Du kan se i bios opstart hvordan du kommer i bios (Bør vise det i opstart).
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. februar 2010 - 14:00 #4
Men det er det jo tydeligvis. Ellers ville den ikke sige at man skal sætte en bootable disc i drevet.
Avatar billede djobo Nybegynder
22. februar 2010 - 14:10 #5
Det er valgt som første boot. Der er tale om Windows 7 Ultimate, og ja det er en pirat som jeg har lånt af en kammerat, men han har lige brugt den på 2 computere uden problemer. Så syntes bare det er lidt mærkeligt at jeg ikke kan bruge den. Men må lige se om jeg kan finde noget andet så :)
Avatar billede djobo Nybegynder
22. februar 2010 - 14:18 #6
Har lige prøvet med en WindowsME som jeg havde liggende i original, og der kunne den godt læse den. Så min kammerat må have løjet for mig, nå men så må jeg ud og investere i Win7 Ult til 1400 kr :(
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2010 - 14:19 #7
Dit drev kan bare ikke læse den "hjemmelavede plade". Længere er den ikke.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2010 - 14:24 #8
Avatar billede djobo Nybegynder
22. februar 2010 - 15:16 #9
treatmenice> Ja jeg ved det, det var nu også mindre lovlig kopi jeg havde fået fingrene i :)

Men har lige bestilt en Win7 Home Premium pakke til hjemmet, så må jeg bare vente.

michael_stim> skriver du det som et svar så du lige får point? du var vel først til mølle med svaret.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. februar 2010 - 15:26 #10
samler ikke, ellers tak. Læg selv et svar og accepter.
Avatar billede djobo Nybegynder
22. februar 2010 - 15:59 #11
Grunden til computeren ikke ville læse CD-en skyldtes originaliteten på CD-en (piratkopieret software fyfy)