Avatar billede bakgerding Nybegynder
18. februar 2010 - 13:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til excel 2007

Hey,,

Jeg er rimelig til excel,, men er rendt ind i et problem...

Jeg har fået til opgave, at finde en formel som kan følgende.

Når man lægger et tal, til en tilsvarende talgruppe, skal formlen automatisk trække det ene tal fra i en anden celle..

Håber jeg kan få noget hjælp til dette...

Med venlig hilsen

Kasper Kristensen
18. februar 2010 - 13:40 #1
Det kræver vist lidt yderligere forklaring - gerne med konkret eksempel.
Avatar billede bakgerding Nybegynder
18. februar 2010 - 13:58 #2
f.eks. lægges et tal til celle E19, hvor der i forvejen står andet tal,,,, det tal som blev lagt til,, ska så trækkes fra i celle G19 automatisk...

håber dette er forklaring nok
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. februar 2010 - 20:43 #3
Det du spørger efter er jo kun en del af formlen. Den skal jo som udgangspunkt vide, hvad der skal udløse handlingen.
Eks.: Hvis A5 adderes med E19, så subtraheres G19 med A5.
Formlen skal vide alt fra A-Z for at kunne arbejde.
Hvordan kan den feks. vide hvilken celles forandring, der skal udløse en handling i en anden celle?
/ptj_11
Avatar billede bakgerding Nybegynder
24. februar 2010 - 08:24 #4
Altså ska prøve så godt jeg ka,, at forklare det der ska ske...

det er til lagerstyring...

Jeg har en kolonne, som hedder hjemkomne varer,, (kolonne E)

Lagerbeholdning kolonne F.

Bestilte varer kolonne G

Det ska så fungere på denne måde, at i bestilte varer ka der måske stå,, 12+10+1+25,
når man så får varer hjem skrives det ind i hjemkomne varer, det ka f.eks. være man får de 12 stk. hjem...

Jeg ska så bruge en formel som, kan følgende når duh lægger 12 til i hjemkomne varer, ska den automatisk trækker 12 fra i bestilte varer...

Håber dette er forklaring nok,, ved ellers ikk lige hvorn jeg ska forklare det...
Avatar billede ptj_11 Forsker
07. marts 2010 - 02:54 #5
For at Excel skal kunne lave udregninger, så skal cellerne indeholde entydige værdier.
Dette betyder altså, at du skal have en celle, hvor du sumerer værdien fra cellen, hvor du skriver det bestilte antal ind.
Eksempel:
Indsæt en ny kolonne F.
I G1 skriver du 12
I G2 skriver du 10
I G3 skriver du 1
I G4 skriver du 25
I celle F1 skriver du =G1+G2+G3+G4 og trykker "enter".
Celle F1 indeholder nu summen af bestilte varer.
Din gamle kolonne F hedder nu E. har du antallet af lagervarer stående.
Nu skal du lave en kodestump, evt. i en makro, der i rent sprog hedder noget i denne retning:
"HVIS E1 tillægges en værdi så fratrækkes værdien i F1".
Jeg kan ikke fortælle dig præcist, hvordan koden skal være, men læs lidt i excels hjælpefunktion.
God arbejdslyst.
/ptj_11
Avatar billede bakgerding Nybegynder
09. marts 2010 - 12:59 #6
Hej ptj_11

Jeg vil gerne give pointene til dig,,og vil derfor gerne have et svar, som jeg gå videre med i forhold til point...
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. marts 2010 - 09:11 #7
Det er lige meget med points, jeg samler ikke. Jeg håber bare, at du kom lidt videre.
/ptj_11