Avatar billede petan Nybegynder
17. februar 2010 - 17:57 Der er 6 kommentarer

Backup af server med mange filer - langsom ftp

Hej eksperter,

Jeg har webserver, som jeg ikke har fysisk adgang til, og som hoster en webside, hvor der ligger over 10.000 filer på (små billeder og lign.). Alt i alt fylder indholder ikke mere end ca. 100mb, men det tager en uendelighed at lave backup via ftp, da der er så mange filer.

Hvordan laver jeg lettest backup af siden? Bør jeg evt. pakke indholder ned først, og hvad kan det i givet fald give af problemer? Jeg har root adgang.

På forhånd tak.

/Petan
Avatar billede petan Nybegynder
17. februar 2010 - 18:05 #1
p.s. Ville det måske være en idé at lave et script der pakkede filerne ned en gang om ugen og sendte dem til en anden server...(?)

Jeg er åben overfor alle gode idéer og forslag!
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2010 - 18:10 #2
Som du selv nævner, ville det være en god ide at pakke filerne ned før du sender/henter dem. Meget af tiden bruges på at finde og anmode om filer, og med 10.000 filer kan du helt sikkert skære noget af tiden. Hvis du samtidig pakker det godt, kan du let komme ned på under 50 Mb data, når det er noget så redundant som HTML-filer.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2010 - 18:11 #3
Hmm... Jeg ved ikke hvordan det klarer sig performance-mæssigt, men måske kunne du bruge en Dropbox?
Så synkroniseres kun de filer der ændres, du har altid en frisk backup og kan finde gamle versioner frem igen. Dropbox findes også til Linux.
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. februar 2010 - 20:46 #4
Lav én fuld backup, lav efterfølgende kun backup af ændrede filer i f.eks. 5-10 dage f.eks. Herefter lav fuld backup, og så kun backup af ændrede filer i 5-10.

rsync kan dette, og samtidig sende det til en anden server via ssh.
Avatar billede it-dk Nybegynder
18. februar 2010 - 18:28 #5
Hej

En mulighed kunne være at anvende remote backup hos en udbyder men det koster jo lidt og er ikke gratis som den anden løsning med at pakke og bruge ftp.

Men en remote backup kunne gøre arbejdet som også kun tager backup af filer som er ændret. F.eks. som denne http://www.unitspeed.dk/produkter/remotebackup.htm som jeg selv bruger.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2010 - 09:15 #6
Hvad ændte det med?