Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
12. februar 2010 - 18:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ændre æøå til store bogstaver

Jeg har forsøgt med følgende i en form for at gøre første bogstav et felt stort.
og det ser ud til at virke på alle bogstaver undtagen æ ø og å

$firstname = trim(ucwords($_POST['firstname']));

hvordan for jeg æøå til også at blive til store bogstave ?
Avatar billede majbom Novice
12. februar 2010 - 18:30 #1
prøv med ucfirst();
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
12. februar 2010 - 18:45 #2
Tak for forslaget, detsvære havde det igen efekt , æøå forbliver små
Avatar billede coderdk Praktikant
12. februar 2010 - 20:47 #3
setlocale( "LC_ALL", "da", "dan", "danish", "da_DK", "da_DK.ISO8859-1" );
echo ucwords("æbleøre åge");

- setlocale gør at den vil genkende æøå :)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
12. februar 2010 - 22:48 #4
coderdk

Takker ... ser spændende ud ...
Men hvad viul det gøre ved andre tegn ?? ... den form jeg er ved at lave skulle meget gerne kunne klare mere end danske tegn ( som fek svenske tyske og græske).. ?
Avatar billede coderdk Praktikant
12. februar 2010 - 22:51 #5
Ja, det skal jeg så ikke kunne sige - Andre bogstaver opfører sig vist "normalt" - meen så kan den måske ikke lave ö osv til store? Jeg ved det faktisk ikke :) Prøv dig frem :)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
12. februar 2010 - 23:00 #6
Ja havde været lettere hvis hele verden talte dansk ...*G*
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
22. februar 2010 - 07:13 #7
Fandt frem til følgende

$text = mb_convert_case(substr((trim($_POST["text"])),0,2), MB_CASE_TITLE, "utf-8").substr((trim($_POST["text"])),2);

Må bruge substring 0,2 da æø ogå (samt andre specielle tegn) består af to karektere

Måske lidt klodset men det virker