Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 14:42 Der er 32 kommentarer og
5 løsninger

skal jeg, eller skal jeg ikke?

Jeg har ingen kendskab til det inde i computeren altså hardware. Men med software går det rimelig godt. Nu er spørgsmålet: Skal jeg bygge min egen computer eller skal jeg købe en?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
18. juli 2001 - 14:45 #1
Find en \"nørd\" der kan hjælpe dig og byg den selv.
Så får du en der kan det du skal bruge den til.
Avatar billede x-masman Nybegynder
18. juli 2001 - 14:46 #2
Lad vær\' med at samle den selv!!! Det er ikke lige sådan til hvis man ikke er godt kendt med hardware. Der er ofte ting, der går lidt galt, og så har du bare problemer resten af tiden!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 14:46 #3
Med 0 point får du ikke megen hjælp ;o(
Avatar billede hobbez Nybegynder
18. juli 2001 - 14:47 #4
Byg den. Tilfredsheden ved at bygge sin egen computer, overstiger så klart de udgifter man har ved at smadre noget man ikke har forstand på :o)

Få evt. en ven der KAN til at hjælpe, mod at du til gengæld....... Er du god til hovedrengøring? :o)

/Rob
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 14:47 #5
Jamen idag er det så nemt har jeg hørt
Avatar billede hobbez Nybegynder
18. juli 2001 - 14:49 #6
Hvad venter du så på?

/Rob
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2001 - 14:49 #7
Du har bedre og sikrere garanti når du køber den samlet.
Du kan sikker finde en \"supernørd\" til at hjælpe, men hvis noget så går galt siger han \"det var kedeligt\". så er du på den.
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 14:51 #8
Hvad er det der kan gå så galt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 14:53 #9
Hvad skal vi så lave her på Eksperten, gå dog i gang med den, med mindre din finmotorik ikke er så god at du ikke kan holde på en stjerneskruetrækker, det er det værktøj du får mest brug for ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 14:54 #10
Det værste der kan gå galt er at jage en skruetrækker ned i motherboardet! Eller du glemmer at sætte strøm til CPU blæseren!
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 14:55 #11
altså den er nem nok at samle, det er først når det der med ledninger og strøm kommer. eller hvad?
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 14:57 #12
Er der nogen der gider skrive en list over alle de ting man skal bruge til at bygge en computer også hardwaren.
Avatar billede x-masman Nybegynder
18. juli 2001 - 14:58 #13
Hvis du ikke ved noget om det, kan du ikke bare bestille delene og så gå i gang med at samle! Så let er det altså ikke!!!
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2001 - 14:58 #14
eller glemme en skrue der så rasler rundt og kortslutter ting,
eller være for voldelig med kort der skal sættes i
eller købe noget der ikke passer sammen
eller ikke kunne hitte ud af at installere drivere osv
eller ...

Det ER nemt.

Men start med at skifte grafikkort og sådan nogen småting, indtil du har et godt begreb om hvad det går ud på.

mvh JakobA
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 14:59 #15
nå, hvad så?
Avatar billede francke Nybegynder
18. juli 2001 - 15:01 #16
Jeg havde aldrig prøvet det før,og den kører fint!! Endnu!! ;)
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 15:02 #17
jakoba--> Problemet er bare at jeg har en compaq nu. og der er ikke så meget og lege med for der går det jo galt hver gang. har jeg ret
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 15:04 #18
francke> *Du har bare været heldig ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 15:07 #19
mads11> Tag en tur på Eksperten, der er masser af indlæg fra folk der selv vil samle og de har som regel en ønskeseddel på alle de ting de godt kunne tænke sig.
Se under kategorierne Hardware generelt og hvad der ellers er af kategorier!
Avatar billede x-masman Nybegynder
18. juli 2001 - 15:12 #20
Hvis du køber en samle-selv-pc over www.shg.dk kan du ikke købe noget der ikke passer sammen. Jeg har en kollega, der købte dér, og han modtog computeren to eller tre dage efter han havde bestilt. Så mangler du bare en til at hjælpe med at samle.
Avatar billede francke Nybegynder
18. juli 2001 - 15:12 #21

    Opdateret: 18/7

eks. fra http://www.edbpriser.dk

[Byg Selv E3]
Indhold Beskrivelse
Processor AMD Duron 800MHz
Bundkort    SOLTEK SL-75KAV 266MHz Bus, 600-1.4GHz AGPx4
Ram    128Mbyte PC-133
Grafik    Daytona 32Mb TNT-2 M64 Nvidia AGP, 128Bit 1600x120
Harddisk    Harddisk 20G Ultra DMA100
Lydkort    Lydkort AC´97 digital SB. komp.
Speaker    Ingen
Diskdrev    Floppy drev 1.44 støjsvag.
Cddrev    CD-Rom Acer 52 Speed.
Keyboard    Windows 98 Tastatur
Mus    PS/2 Wheel Mouse
Kabinet    Midi-Tower ATX 300Watt PSU med 4x 5¼ og 2x3½
Screen    Ingen
Software    Bundlet m/Bundkort (Norton og Ghost m.m.)
Garanti Garanti 1 år
Leveringstid Ingen leveringstid, er på lager.
Pris uden moms 3.756 kr.
Pris med moms 4.695 kr.
Opdateringsdato 18/7-2001

EDB-MIX

Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 15:13 #22
Prøv Venligst Her Alle Sammen
www.spaz.ninja.dk
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2001 - 15:14 #23
mads11 >> men hvid du alligevel går i skifte-ud tanker er din Compaq da ideel at lege med. Hvis det lykkes der er du godt rustet :-))
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 15:16 #24
jakoba> Min compaq er god som den er og hvis det ikke lykkedes med at gøre noget ved den, så er jeg på den
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 15:27 #25
Der står i overskriften:
Er det svært at smale sin egen computer?

Hvad betyder det at smale?
Avatar billede azeemoh Nybegynder
18. juli 2001 - 15:29 #26
Du må jo også tænke på at hvis du samler selv, er der ikke nogen samlet garanti på systemet, så du bare kan \"gå ned i butikken\" og brokke dig, og kræve at de får det til at virke hvis der er proglemer....men hvad, det har folk vist heller ikke gode erfaringer med...
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 15:29 #27
samle
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 15:31 #28
Gider i finde nogle spm som handler om mit emne?

Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2001 - 15:45 #29
mads11 >> det er lige det. \"hvis det ikke lykkedes er du på den\".

hvis du ikke er god til engelsk:
40% chance det lykkes dig at selvbygge i første hug.
80% chance det lykkes med hjælp herfra :-)  (ca en uge)
99% chance for det lykkes med lidt (betalt?) hjælp fra forhandlere etc.
1% chance for det går helt galt og nogen eller alle penge er spildt.

Hvis du er god til engelsk kan vi istedet sige 50%, 85%, 99%, 1%.

vil du tage chancen?

mvh JakobA
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. juli 2001 - 16:00 #31
jakoba> Hvorfor skal jeg være god til engelsk?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 16:08 #32
mads11> Hovedparten af manualer er skrevet på engelsk, men du har stadig os på Eksperten ;o)
Avatar billede the_email Nybegynder
18. juli 2001 - 17:05 #33
Hvis du er lidt fummelfingerede er det nok en god ide at bøbe en P3 In-A-Box, det er næsten umugeligt at sætte en køler på en AMDer, hjalp selv med til det :o), eller den skal trykkes meget hårdt ned og du risikere at smadre mobo, CPU og køler.

Franckes tilbud ser meget godt ud men der skal bare mindst 1,3 GHz CPU, 256 MB ram og graffikkorttet skal være en Geforce2, ellers syntes jeg selv personeligt at det er lidt at \"smide penge ud af vinduet\".

TheEmail
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
18. juli 2001 - 19:37 #34
Det bedste er at finde en \"nørd\" som kan hjælpe dig og snake med ham og hvad han vil anbefale og så give ham en flaske rødvin for at samle den for dig, det er det bedste og det du vil blive mest glad for i længden

mvh

XenoCypraZ
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
19. juli 2001 - 00:39 #35
Det er ikke så svært at samle en computer. Med untagen at sætte en køler på en socket A.
Hvis det er første gang og uden hjælp skal du bare væbne dig med tålmodighed. Evt. læse brugsanvisningerne. Det er ikke så svært vis du er tålmodig og kan finde ud af at bruge dit hoved, men hvis du er meget usikker så få en til at SIDDE ved siden af som du kan spørge.
God fornøjelse
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. juli 2001 - 02:03 #36
XenoCypraZ > Skal han drikke rødvinen før eller efter, hvad er bedst ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 11:59 #37
Takker for points ;o)