Avatar billede evildoctor Praktikant
03. februar 2010 - 13:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Trådløs router går død

Jeg har bredbånd fra Telenor, med en standard Zyxel-router.
Til den har jeg sluttet en tråløs router.

Jeg har det problem at med jævne mellemrum går den trådløse router død så jeg ikke har kontakt til internet eller netværksprinteren.
Så skal jeg lige hive strømstikket ud af den trådløse router i 1 sekund og sætte det i igen. Så virker det hele igen.

Da jeg tænkte det var min trådløse router (en linksys) skiftede jeg til en D-link, men her har jeg samme problem.

Det er mildest sagt møgirriterende. Hvad kan gøres???
Avatar billede smartebenny Nybegynder
03. februar 2010 - 14:50 #1
Du har router på router. Det er sikkert det der er problemet.

Du skal ikke have en trådløs router, men et trådløst access point.
Avatar billede evildoctor Praktikant
09. februar 2010 - 22:10 #2
Hmmm, jeg kan se via google at jeg kan opsætte min D-link DIR615 (den nye router) til at fungere som access-point.

Har du nogen ide om hvordan jeg gør det???
Avatar billede smartebenny Nybegynder
10. februar 2010 - 08:54 #3
Yes. Se i manualen, der står det.

Ellers kan du finde denne på D-Links hjemmeside:

Vigtigt. Før du går igang, sørg for at:
- At du ved hvilken IP adresse din hovedrouter har.
- Meningen er at DHCP skal slås fra og at den skal have en ny IP i samme range som hovedrouteren. Endvidere må Internet porten heller ikke bruges, men skal erstattes af en af lanportene, da det bliver en switch.

Step 1. Kabel opsætning
- Fra en af Switch Routerens 4 Lan porte, skal der gå et netværkskabel til din PC.

Step 2. Login til Routers Web Interface
- For at komme ind i switch routeren opsætning skal der bruges en browser. Gerne Internet Explorer, men Firefox, Safari osv. går også an.
- Åben en browser. I adressefeltet skrives 192.168.0.1
- Så skal der komme en billed frem som kræver et Username og et Password. Her trykkes bare login.
- Hvis dette ikke kommer frem, så prøv at resette routeren. Dette gøres ved at stikke noget tyndt og spidst ind i Reset Hullet bagpå switch routeren og holde den inde i 10-15 sec.

Step 3.  Trådløs Opsætning
I nedenstående eksempel, skal du have PC'ere med enten XP servicepac 2 eller 3, Vista eller en Mac.
Hvis du har en DIR-855, skal nedenstående opsætningen gøres for både 2,4Ghz og 5,0 Ghz båndet. Og husk at Wireless Network Name ikke må være det samme.
- Tryk på Setup i hovedmenuen og Wireless Settings i Venstre Menuen.
- Tryk herefter på den nederste knap Manuel Wireless Network Setup.
- Find Wireless Network Name. Her skrives det navn du ønsker det trådløse signal skal være. Navnet må ikke indeholde mellemrum, æ,ø og å samt tegn. Alle andre tal og bogstaver går fint.
VIGTIGT. Switch routeren må ikke have samme navn som hovedrouteren, om denne også er trådløs
- Find Channel Width. Sæt denne til Auto 20/40 MHz (Om denne findes)
- Find Security Mode og sæt den til WPA-Personal
- Find Pre-Shared Key eller Network Keyog skriv din krypterings mode til det trådløse netværk.
Denne kode skal være på min 8 karaktere. Det må ikke indeholde mellemrum, æ,ø og å samt tegn. Alle andre tal og bogstaver går fint.
- Gå tilbage til toppen og tryk på knappen Save Settings.

Step 4. DHCP og Lan IP adresse
- Tryk på Setup i hovedmenuen og Network Settings i Venstre Menuen.
- Ud for Router IP adresse, ændres IP adressen til en adresse som er i din Hovedrouters range.
Om din hovedrouter f.eks. har en IP der hedder 10.0.0.1, ændre den f.eks. til 10.0.0.10.
- I DHCP Server Settings, fjern fluebenet fra Enable DHCP Server.
- Gå tilbage til toppen og tryk på knappen Save Settings.

Step 5. Kabel sætning
- Fra hoved routers lan port skal kablet gå til switch routerens lan port. (internet porten må ikke bruges.)
Avatar billede evildoctor Praktikant
21. februar 2010 - 14:52 #4
Smid et svar :)
Avatar billede smartebenny Nybegynder
22. februar 2010 - 08:28 #5
Ingen points tak. Samler ikke på dem. Gem dem til noget andet ,o)
Avatar billede evildoctor Praktikant
07. februar 2011 - 09:28 #6
.