Avatar billede plovski Novice
30. januar 2010 - 12:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Litteratur-liste med filemaker

Hejsa, jeg er just begyndt at arbejde lidt med filemaker. Et af mine projekter går på at lave en litteraturliste til min afhandling. Opsætningen og layoutet er jeg helt med på, tror jeg nok, og jeg kan også finde ud af at generere en liste med den wizard, der følger med. Mit problem består i, at den liste, som filemaker genererer, ikke tilfredsstiller mine æstetiske forestillinger. Det er der sikkert en løsning på inden i listeværktøjet. Hvad jeg imidlertid kunne tænke mig, var at benytte "brev-fletningsværktøjet".

Jeg er med på, hvordan man indsætter feltkoder i et brev, sådan at man fx kan generere det samme brev stilet til forskellige. Men jeg vil jo noget andet, nelig lave en liste over "records", der har følgende format:

Efternavn, Fornavn: Titel, Forlag, trykkested år

Derudover vil jeg gerne have muligheden for at kontrollere typografien for de enkelte felter, lave tabuleringer og den slags.

Så helt grundlæggende er spørgsmålet vel, hvordan man i et brev merger en liste på grundlag af en filemaker-database.

På forhånd tak for hjælpen. PF

PSSom det sikkert fremgår er jeg langt fra helt fortrolig med filemaker, så hvis der er nogen der har alternativer til den løsning, som jeg forestiller mig, vil jeg også blive glad for dem!
Avatar billede supertekst Ekspert
30. januar 2010 - 14:21 #1
Har du andre værktøjer end Filemaker til rådighed - f.eks. Micr. Office?
Avatar billede plovski Novice
30. januar 2010 - 14:35 #2
Hej Supertekst. Tak for dit hurtige svar. Mht. Office, så har jeg adgang. Egentlig ville jeg helst finde en måde at lave det i Filemaker, også fordi jeg finder access, som jeg har brugt (med Word ) til at lave etiketter og flette breve, unødigt kompleks og uindbydende at arbejde med. Men hvis du  har en god ide, der kombinerer filemaker med office, så er jeg lutter øren. For selve indtastningsdelen er på plads i Filemaker, og jeg har føjet nogle funktioner til, som jeg er ret glad for (og lidt amatørstolt af, også). KHPF
Avatar billede supertekst Ekspert
30. januar 2010 - 14:49 #3
Hvis du kan trække en tekstfil ud af FileMaker - så kunne den jo importeres i Word eller Excel - sidstnævnte som datakilde til brevfletning - f.eks.
Avatar billede plovski Novice
30. januar 2010 - 15:13 #4
Tak igen.  Men der flytter nissen lidt med. Jeg kan godt finde ud at flette breve, sådan at der blivet et brev per "Record" i databasen (og iøvrigt både i Filemaker og i Office). Men det er ikke det, jeg vil. I stedet for at lave ligeså mange individualiserede breve (etiketter, emails eller andre dokumenter) som der er records i databasen, vil jeg lave ét dokument, der er en liste over de records der er i databasen, og med indholdet præsenteret med den typografi, som jeg ønsker.

En ande måde at sige det på er, at jeg ønsker at få fletninggsprogrammet til følgende.

1.Udskriv denne post i databasen med felterne i den rækkefølge og med den typografi, som jeg har angivet med feltkoderne.

2. Tryk så linieskift to gange (sådan at der er en tom linie mellem hver post)

3. Udskriv næste post i datakilden, lav to linieskift, indsæt næste post og bliv sådan ved til og med sidste post.

Måske der er et eller ande fikst flueben at sætte så det kan lade sig gøre, eller måske findes der en kode, der kan det, jeg ønsker.

KHPF
Avatar billede supertekst Ekspert
30. januar 2010 - 15:18 #5
Det er det der tidligere hed "Katalog" i Brevfletning - i Word 2003 hedder det "Adresseliste"
Avatar billede plovski Novice
31. januar 2010 - 06:53 #6
Tusinde tak skal du have. I mit Word 2007 hedder det "Directory".
Af den ene eller anden grund bøvlede både Word og Excel med de excel-filer, som Filemaker kunne lave, så jeg endte med at eksportere i et format der hedder .mer.
Det gjorde tricket. Så langt var jeg ikke kommet uden din hjælp. Tak for det. KH, PF
Avatar billede plovski Novice
31. januar 2010 - 06:58 #7
Du skal vist også have nogle point, så hvis du lægger et svar, skal jeg se til, at du får dem. PF
Avatar billede supertekst Ekspert
31. januar 2010 - 11:12 #8
Her er et svar - fint du fik det på plads...