Avatar billede sbruun Nybegynder
25. januar 2010 - 23:13 Der er 4 kommentarer

Hostning af egen webserver?

Hej

Jeg overvejer hvad der kræves sådan rent teknisk og økonomisk for at sætte en mssql express server op sammen med en IIS på en enkelt server?
Mht. det økonomiske, så overvejer jeg hvor stort et system man skal have kørende mht. trække både sql server og webserver på en gang, samt hvilke omkostninger der også vil være i forbindelse med strøm og licenser?

Teknisk ved jeg ikke hvad der kræves for at man kan få lov til at hoste et domænenavn? Er der evt. nogle krav om oppetider, eller "trækker" man abre et domænenavn i kassen og beder dkhostmaster om at linke til en specifik ip?

/Simon
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2010 - 23:27 #1
SQLServer Express er gratis.

IIS faar du sammen med Windows.

HW krav og Windows version krav afhaenger af den belastning du forventer.

Hvis du vil hoste billeder af din tantes pipfugl, saa kan en Pentium III med Windows XP sagtens klare det. Vil du udkonkurrere Google skal du nok have nogle hundredetusinder servere. Du ender nok et sted imellem de to ekstremer, men kun du ved hvad vil hoste.

Stroem er naeppe slemt. Men du kan jo proeve at tage halvdelen af din stroemforsynings kapacitet og gange med 24 * 365 og gange med elvaerkets pris.

Du kan f.eks. koebe dit domaene og saa vaelge gratis DNS service fra gratisdns.dk - saa kan du via web interface gaa ind og definere navn til at pege paa IP adresse.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2010 - 01:42 #2
Det største problem ved selv at hoste er normalt at holde styr på sikkerheden.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
26. januar 2010 - 07:38 #3
Hvis du kunne nøjes med MYSQL, så kunne du bruge en Synology NAS box, eller måske en QNAP.
Men Synology NAS boxen, får du både SQL og Webserver, overvågning, DLNA og mange andre fede feature. Og så koster den inten i strøm i forhold til en server/pc
http://www.synology.com
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2010 - 02:50 #4
Tid at få afsluttet her?