Avatar billede csanda Nybegynder
23. januar 2010 - 11:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart af bios, udskiftning af cmos batteri

Jeg har en zepto znote 6214W bærbar som er begyndt at opføre sig underligt. Den tager meget lang tid om at starte bios'en op og den kan ikke huske tiden samt lysindstillinger. Én gang ved opstart har den meldt fejl i bios'en i et TMP modul. Når jeg går på nettet klager den over alle server certificater og anbefaler at jeg ikke går ind på siden.
Er der nogen der ved hvad problemerne skyldes?
Jeg tænkte at det muligvis kunne være cmos batteriet, der var problemet, nogen der ved om det kan skiftes på znote 6214W motherboardet, eller om det er loddet fast?
Nogen der ved hvordan man nemmest kommer ind til batteriet og hvor det sidder?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2010 - 13:03 #1
Hejsa,

Det er meget nemt at skifte på 6214'eren. Under computeren midtpå, sidder et firkantet cover af metal med 2 skruer i. Fjern de to skruer og tag coveret af. Hvis du har fjernet det rigtige cover, vil du kunne se dine RAM. Lige over RAM'ende, kan du se BIOS batteriet. Du bruger en lille skruetrækker til at tage det ud. Det er ikke loddet på. Erstat det med et batteri magen til. Du kan sikkert få et hos urmageren.
Avatar billede csanda Nybegynder
23. januar 2010 - 15:28 #2
Ved du også om det er nemt at skifte blæseren i den og hvordan man kommer ind til den?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2010 - 16:59 #3
Nej, nemt er det ikke. Men det er nemmere end at finde en ny blæser. For det kan godt blive et problem. Prøv at kontakte infocare.dk og hør dem om de har en blæser og et BIOS batteri du må købe.

Her er instrukserne:
- Fjern AC og batteri.
- Fjern RAM coveret.
- Fjern de 3 skruer som er markeret med et tastatur ikon. Den ene skrue gemmer sig under RAM coveret.
- På undersiden ved blæseren, lige til højre for "batteriknappen" er der endnu en skrue som ikke er markeret. Den holder på blæseren inde i computeren. Den skal du også fjerne.
- Nu ligger du begge dine hænder på tastaturet og trækker tastaturet nedaf en lille centimeter. Det kan godt være svært.
- Når det er helt ned, bruger du en flad skruetrækker til at løfte tastaturet af foroven.
- Når tastaturet er løftet af, vender du det og ligger det over på mousepaden.
- Tastaturet er forbundet til en connector på bundkortet med en flad ledning. Brug neglende på begge dine pegefingre til at løfte låsen på connectoren op ca. 3-4 mm.
- Nu kan du løfte den flade ledning og fjerne tastaturet helt.
- Bag blæseren ligger en masse ledninger. Dem skal du forsigtigt løfte for under dem, sidder en skrue du skal fjerne.
- Så skal du skrue de skruer ud der holder kølerprofilen til CPU og GPU.
- Fjern forsigtig køleprofil og blæser.
- Udskift blæseren og gå så guiden baglæns for at samle den igen.

Blæseren kan godt være svær at sætte ind igen.

Hvis du er hardware nybegynner, så vil jeg ikke anbefalde dig at skifte blæseren selv. Det er rigtig svært og man kan nemt komme til at gøre noget så computeren går helt i stykker.
Avatar billede csanda Nybegynder
24. januar 2010 - 14:12 #4
Tusinde tak, for dine svar de har været meget behjælpelige.