Avatar billede Progb22 Nybegynder
14. januar 2010 - 19:24 Der er 8 kommentarer

Første trin til programmering

Hej!

Hvordan skal man starte, hvis man vil lave et simpelt program baseret på algoritmer og aldrig har haft med programmering at gøre?

Det skal være muligt, at oprette et ubegrænsede antal af bestemte typer "spørgsmål" indtil der er no solution.

Er det noget man bare kan lære sig selv ved at købe et eller to, tre programmer, lærer dem at kende samt læse nogen hjælpedokumenter dertil?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2010 - 19:40 #1
Du kan sagtens finde gratis værktøjer til at lære programmering med.

Hvis dit mål er at arbejde med algoritmer (i modsætning til et mål om at lære at programmere), så vil nok anbefale et sprog som Python.
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2010 - 19:45 #2
Alle folk er jo forskellige - nogle har mest flair for at lære sprog mens andre er matematiske - så ja, "man" kan godt lære sig selv at programmere ved at læse nogle tutorials og ellers bare gå i gang men andre kan ikke nødvendigvis.

Et program er et vidt begreb, men jeg gætter på at du mener fx en windows-applikation og er det gættet rigtigt vil du kunne komme langt ved at gå i gang med Visual Studio og læse/se nogle tutorials på et MS-site. Men du skal også forvente at du nok ikke vil kunne lave det korrekt i første hug, for du skal formentlig have noget database ind over også og er den ikke struktureret rigtigt får du en masse bøvl ligesom strukturing af en applikation, web som windows, også kræver noget øvelse./viden.

systemudvikling er et fag som at være bager, tømrer eller lignende - og selvfølgelig kan alle bage og slå søm i, men vil du kunne det rigtig godt kræver det en form for uddannelse/lærdom.
Avatar billede PseudoFrag Nybegynder
14. januar 2010 - 19:59 #3
Keyersoze -> God afsluttende pointe.

Men hvis det handler om at komme i gang med at programere, hvilket jeg ikke helt er sikker på er det du mener, men syntes det vil være en god ide at starte med at opnå en basal viden til programering. Her er det bestemt smart at starte med et bestemt sprog, men hvilket sprog afhænger meget af hvad du vil arbejde med.

Måden jeg selv lærte at programere i sin tid var ved at købe en bog. Forlaet libris udgiver en del bøger, der er udmærket som udgangspunkt. Jeg startede i øvrigt med bogen "Start på PHP".
Avatar billede 2c Nybegynder
14. januar 2010 - 20:16 #4
Den her artikel fra Arne_V kan måske hjælpe lidt?
http://www.eksperten.dk/guide/251
Avatar billede Progb22 Nybegynder
14. januar 2010 - 22:28 #5
Hvis jeg vælger at tage fat og få et grundlag ved hjælp af MS Visual Studio, skal jeg så, når jeg skal arbejde med optimering vha. algoritmer, vælge Basic, C++, C# eller F# samt hvilken type af typen?

- Hvis altså ikke, at der er noget helt helt grundlægende at lære generelt inden jeg vælger sproget?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2010 - 22:34 #6
Jeg vil nok foreslaa C# saa.

Det er formentligt det sprog som du vil have nemmest ved at faa hjaelp til.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2010 - 23:09 #7
Tid at faa afsluttet her?
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:43 #8
lukketid?