Avatar billede harpocrates Nybegynder
13. januar 2010 - 19:45 Der er 1 kommentar og
1 løsning

xhtml, html - google

Er der nogen fordel i at kode sin hjemmeside i xhtml(xhtml 1.0 transitional) frem for html(fx. HTML 4.01) ?

Her tænker jeg på om google prioritere hjemmesider, der lever op til en standard, højere end sider med fejl på osv.. Så hvis man vil ligge højere på google skal man kode i xhtml strict i stedet?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
13. januar 2010 - 21:53 #1
Det burde ikke betyde noget, om din side validerer eller er skrevet i forhold til den ene eller andet standard.

Se denne video http://www.youtube.com/watch?v=FPBACTS-tyg#t=01m20s hvor et af Googles kendte ansigter forklarer, at siderne der validerer ikke nødvendigvis har det bedste indhold, hvorfor de indekserer indholdet uanset om siden validerer. (Det kommer lidt som en sidebemærkning til et spørgsmål om, hvorfor Googles egne sider ikke validerer, men besvarer vist fint dit spørgsmål.)

En helt anden grund til at du burde få dine sider til at validere, er en vis sikkerhed for at siden (burde) vises ens i alle browsere .. eller i hvert falde i de browserer der overholder standarderne.
Det er ikke kun et spørgsmål om hvorvidt siden ser ordentlig ud "nu" - men også om hvor meget arbejde du får, når der udkommer en ny version af en browser, der pludseligt ikke fortolker en "ustandardiseret" kode på samme måde som du før har kunne være vandt til. Noget andet er det overload du udsætter browseren for, når den skal behandle et dokument, hvor den skal "gætte" sig til hvad der i virkeligheden står.
En valid kode er alt andet lige lettere at rette, når du senere kommer tilbage til koden eller en anden skal udvikle videre på det du har lavet. Tænkt det lidt som en bog - der er jo egentligt ingen grund til at læse bogen igennem for stavefejl - de fleste kan nok med lidt besvær forstå hvad der står, uanset hvor mange stavefejl der skulle være sneget sig ind - men en korrekturlæst tekst er alt andet lige et langt bedre resultat. Google er interesseret i indholdet og gør sig derfor bestræbelser på at læse din "grimme" kode, men i sidste ende er det jo alle os andre du i virkeligheden skriver dine sider til.

Du skal altså ikke vælge at skrive valide sider for at tilgodese Google - men i langt højere grad af alle andre tænkelige grunde.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
13. januar 2010 - 22:16 #2
Mattcutts (ham fra videoen, i mit svar ovenfor) forklarer desuden hvordan Google i dag læser hele sidens indhold http://www.youtube.com/watch?v=B8RQHgV0IAU#t=00m18s
Som han forklarer det i videoen hentede Google tidligere kun de første 100 kilobytes, hvorfor du helt sikkert stadig finder utallige af artikler på nettet, der beskriver hvordan du får indholdet af siden så langt op i kildekoden som muligt.
I dag er det dog ikke nødvendigt at tage højde for - og han forklarer desuden også at du ikke behøver bekymre dig om "unødvendigt" HTML, så længe det er let for dig at vedligeholde.

Hvis du skal booste din side i Googles resultater, skal du nærmere sørge for at skrive noget godt indhold - og allerhelst så godt at andre gider linke til din side. Links er Googles garanti for at en side indholder brugbare informationer, og din placering vil derfor i høj grad afspejle hvor populær din side er på nettet.