Avatar billede mogenslj Nybegynder
10. januar 2010 - 14:15 Der er 53 kommentarer

Opsætning af EVA9150

Jeg har med hjælp fået installeret min nye Netgear Digital Entertainer Service EVA9150.
Det lykkedes ikke på Windows 7, hvor jeg har mine billeder og min musik, men derimod på Windows XP.
Jeg kunne tænke mig at henvende mig til Netgear og efterlyse opdatering af deres software til Windows 7. Er det ikke måden?
Avatar billede justrace Novice
10. januar 2010 - 14:39 #1
Jo, det kunne være det kommer, men der er en mulighed at køre softwaren i "Vista-mode" på 7'eren. Om det virker ved jeg ikke.

Men det eneste jeg bruger softwaren til er at lægge tags på mine film. Altså så der kommer Covers på når man bladrer i dem på tv'et.

Har du sat din EVA op på selve boksen?
Det er det nemmeste. Du skal ind i "More>Superwisor Function>Advanced Settings".
Har du været der inde?
Avatar billede mogenslj Nybegynder
10. januar 2010 - 18:13 #2
Det eneste du bruger softwaren til er tags!
Jamen, installationsvejledningen siger, at man på et tidspunkt skal installere og åbne programmet på pc'en. Derfor gik jeg ind på "Configure your Digital Entertainers", og så var det, jeg fik problemer, efter punktet "Found NETGEAR .... on your Network" -
"Please confirm that your devices are listed proberly". Når jeg klikker >Næste< kommer jeg til vinduet med "No Digital Entertainer Device(s)detected" og de 5 forslag, som jeg referede om tidligere, og som jeg alle har forsøgt.
Jeg mener ikke, EVA har adgang til mine filer, før konfigureringen er kørt, og det sker perfekt på Windows XP.
Ja, jeg har bl. a. været inde på "Advanced Settings" - "Servers and shared folders" for at scanne mapper på computerne. Jeg kan se både Windows 7 og Windows XP, men kan kun scanne XP.
Herfra kan jeg både se billeder og høre musik.
Er der andre ting, jeg bør indstille på dette punkt?
Avatar billede justrace Novice
10. januar 2010 - 18:25 #3
Når du kan se 7'eren burde det kunne lade sig gøre.

Når du står i  "Servers and shared folders" og eks. "Billeder" er markeret, skal du trykke "OK" på fjerbetjeningen for at vælge at den er en af dem der skal bruges, men det har du sikkert styr på.

Men hvis du trykker på "Menu" på fjernbetjeningen når den mappe er markeret, kommer der mulighed for at taste brugernavn og password ind. Sandsynligvis det samme som du bruger til at logge på 7'er maskinen.

Kan ikke love det virker, da den 7'er ser ud til at have lidt startvanskeligheder, og har ikke selv en 7'er endnu, da Vista kører ret godt på mine maskiner.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
10. januar 2010 - 18:47 #4
Jeg har nu prøvet med brugernavn og password mens jeg markerer en folder fra 7'eren. Der sker intet! Men det kan der vel heller ikke, når jeg ikke kan gennemføre konfigureringen. Så jeg bliver nok nødt til at overføre disken med mine filer til XP'en.
Hvordan kan jeg køre softwaren i Vista-mode?
Avatar billede justrace Novice
10. januar 2010 - 18:58 #5
Jamen jeg har overhovedet ikke kørt nogen konfiguration på noget som helst andet end EVA'en.

Har du husket at slå Fildeling til på 7'eren?
Må indrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor det ikke virker.

Du kan højreklikke på filen, og vælge kompabilitet, og vælge at programmet skal køres som om det var en Vista-maskine.

Kan ikke helt forklare det da jeg ikke har win7.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
11. januar 2010 - 07:24 #6
Godmorgen, justrace!

Jeg har ikke slået fildeling til på den manuelle måde; men det er det, der bl.a. skal ske ved at køre konfiguration. Man giver tilladelse til, at Digital Entertainer har adgang til de mapper på pc'en, man har markeret.
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 07:35 #7
Jamen godmorgen. :)

Så prøv at slå det til, og læg et par filer ind i den mappe du deler.

Derefter skal du gøre som tidligere nævnt.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
11. januar 2010 - 11:10 #8
Jamen, det er det, jeg ikke kan udføre, når det er Win7. Jeg kommer til punktet, hvor jeg skal godkende EVA, og når jeg klikker >Næste<, får jeg beskeden: "No Digital Entertainer Service Detected".
Umiddelbart før dette har jeg fået "Found Netgear Digital Entertainer Device(s)".
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 11:25 #9
Tror du misforstår. Du skal lave de delinger manuelt på 7'eren, og resten på EVA'en.

Jeg bruger som sagt ikke den software til det, og det går meget lettere.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
11. januar 2010 - 13:51 #10
Nej, jeg mener ikke, at jeg misforstår. Jeg skal først og fremmest fra min pc godkende, at EVA har ret til at læse filer på min computer. Det kan altså ikke gøres fra EVA!
Selvom jeg har gjort dette på den gammeldags facon ved at højreklikke på en mappe i Stifinder og slået deling til, kan jeg ikke fra EVA få kontakt med nogen mappe på min pc. Proceduren på WIN7 er lidt forskellig fra den hidtil brugte.
Man højreklikker på mappen og vælger "Del med", "Bestemte personer" og "Alle", "Hjemmegruppe" eller "Ejer". Man kan også skrive et navn, og DET har jeg ikke prøvet endnu. Måske skulle jeg gøre det! Men så skal jeg jo finde det korrekte navn. Jeg forsøger!
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 18:24 #11
Nej selvfølgelig ikke, det har jeg sandelig heller ikke skrevet.

Altså fildeling skal være slået til, og er der så ikke nogen standardmapper der bliver delt? Det er jeg ret sikker på.
Men ellers er det jo bare at gøre som du selv skriver, højreklikke > Bestemte personer.

Der skal så også være indhold som EVA kan bruge i mappen før EVA kan finde den.

Når det er på plads, er resten der skal gøres noget på EVA.
Og så er det jo bare at indsætte den "Bestemte person"'s bruger og password i felterne der kommer frem ved tryk på "Menu".
Avatar billede justrace Novice
12. januar 2010 - 10:07 #12
Kommet videre?
Avatar billede justrace Novice
12. januar 2010 - 10:13 #13
Avatar billede mogenslj Nybegynder
14. januar 2010 - 07:40 #14
Ja, så er jeg tilbage igen! Jeg har sammen med familien været på en 2 dages tur til Kiel for at opleve en koncert med André Rieu.
Fantastisk!!
Men nu skal jeg videre med den sædvanlige trummerum. Når jeg har haft min morgenløbetur, fortsætter jeg med opgaverne, og så vil jeg se på dit link.
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2010 - 07:52 #15
Den slags oplevelser skal der være tid til. :)

Helt i orden.
Jeg er klar. :)
Avatar billede mogenslj Nybegynder
14. januar 2010 - 18:35 #16
Så har jeg - igen - brugt det meste af en dag til EVA, uden at jeg er kommet videre.
Det link, du sendte mig drejer sig jo mest om, hvis man har 2 computere på et netværk. Vi har 3, og de virker allesammen med fildeling og en netværksprinter.
I løbet af dagen har jeg formateret harddisken på EVA, og jeg har flere gange resat EVA med "factory settings". Det har intet hjulpet!
Jeg prøver i "Netværk", ligesom i linket, at se hvilke enheder, der er forbundet, og det ligner det meget: Både Win7 og WinXP og 1 enhed under Media Devices; men ingen Digital Entertainer, og det gælder begge computere.
Der er et punkt under EVA, hvor man kan klikke "PC access". Her får jeg at vide, at jeg på computeren skal "Allow remote access to this PC". Som jeg ser det, er dette slået til på begge pc'er, og EVA kan jo også vise billeder fra WinXP, men ikke fra Win7.
Jeg mener ikke, at jeg fra linket kan sammenligne EVA med en printer. Jeg kan ihvertfald ikke se den under samme punkt. Derimod er der under "Enheder" udover en skærm en enhed, der hedder Win7, og et billede, der ligner en router på højkant.
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2010 - 19:18 #17
Tror det er win7 der driller.

Husker du at søge efter nye shares hver gang, og at sætte kryds i dem du vil bruge?
Avatar billede mogenslj Nybegynder
15. januar 2010 - 08:16 #18
Her mener du, at jeg skal søge i EVAs menu under "Shared Servers"?
Ja, herfra ser jeg alle drev på min WinXP og kontrollerer, at der er kryds i mapperne "Foto" og "Musik"; men den eneste, jeg ser fra Win7, er den med betegnelsen "Media Devices". Den har jeg også krydset af, men har ingen nytte af det.
Skulle jeg ikke fra WinXP'en kunne se EVA og så have mulighed for at lægge filer over på EVA's HD?
Det er det, der undrer mig: at jeg fra EVA kan se adgang til WinXP og bruge filerne, men ikke omvendt.
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2010 - 08:25 #19
Det ved jeg faktisk ikke hvordan gøres da jeg ikke har en med harddisk indbygget.

Kan du se foto/film fra din XP?
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2010 - 08:28 #20
Det undrer mig at hvis du har delt noget på 7'eren, at du ikke kan se dem?
Avatar billede mogenslj Nybegynder
15. januar 2010 - 13:08 #21
Ja, jeg kan se og høre alt fra XP'en, men ikke fra Win7.
Nu skal vi jo heller ikke gøre problemet større end nødvendigt. Når jeg har muligheden for at flytte disken med min musik og mine billeder fra den ene til den anden pc, kunne jeg jo godt nøjes med det. Det er bare irriterende, at jeg ikke kan finde en løsning på Win7 problemet.
Måske skal jeg prøve at kontakte Netgears support, hvis jeg kan udtrykke mig forståeligt på engelsk.
Hvis du er interesseret i at følge processen, skal jeg nok holde dig ajour.
Jeg har forøvrigt lige taget nogle skærmprints af konfigurationsproceduren på pc'en. Hvis du vil se dem og hvis jeg kan finde ud af at vedhæfte dokumentet - kan man det? - vil jeg sende det til dig.
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2010 - 15:09 #22
Kommer i tanke om at der måske er nogen på http://forum.recordere.dk/default.asp under kategorien Streaming Media der kan løse det.

Der findes et forum til EVA: http://www.mydigitalentertainer.com/forums/42/Digital-Entertainer-Elite-EVA-9150/threads

Men prøv lige denne som det første:
http://www.mydigitalentertainer.com/forum/thread/13098/eva-can-t-access-stream-from-windows-7-shared-folders/

Jeg vil meget gerne se hvor det bærer hen, da det hænder der er andre med EVA'er der spørger.
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2010 - 15:45 #23
Prøv forresten at opdatere den.

Der er jo næsten lige kommet ny firmware til den.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
15. januar 2010 - 17:34 #24
Noget af det første, jeg næsten altid gør, er at opdatere, så det ER gjort.
Men jeg vil prøve at gå ind på dine links. Tak for det! Jeg melder tilbage.
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2010 - 18:23 #25
Ok, så du kører 2.4.68 kan jeg så regne ud. :)
Avatar billede mogenslj Nybegynder
16. januar 2010 - 07:58 #26
Hvad mener du? Tror du, det er min fødselsdato?
Avatar billede justrace Novice
16. januar 2010 - 11:02 #27
Hi-hi, næh ikke lige det, men det er den sidste firmware der hedder sådan. :)
Avatar billede mogenslj Nybegynder
16. januar 2010 - 19:00 #28
Flovt! Jeg husker sjældent ret længe hvad opdateringerne hedder.
Jeg er ved at prøve at hente beta softwaren som foreslået af Michael E i dit anbefalede link. Imidlertid har jeg problemer med at registrere mig.
"Please enter the capitalized characters in the following string: NeTGeaR"
Skal jeg ikke skrive NTGR? Det godkendes ikke! Svaret er:
"The string you entered for the image verification did not match what was displayed"
Avatar billede justrace Novice
16. januar 2010 - 19:27 #29
Måske ntgr?
Avatar billede justrace Novice
16. januar 2010 - 19:32 #30
Hvilken version er det?
Avatar billede mogenslj Nybegynder
17. januar 2010 - 07:31 #31
Michael E skriver:

Windows 7 support on the 9150 is still in beta, and is part of the current beta firmware found over at the Netgear.com forums. If you go to the Netgear forums (http://forum1.netgear.com/index.php ) and create an account (or use your existing one), you can then sign up for the beta forum ( http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=36718 )and gain access to the latest beta software. Also you might want to do a search in the beta forum for Windows 7 to see what sort of results people are getting with the Windows 7 beta support.
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 11:12 #32
Ok, jeg kender det godt, og det er der jeg har set den firmware jeg skrev om ridligere.

Har du set min PB?
Avatar billede mogenslj Nybegynder
17. januar 2010 - 11:29 #33
Undskyld! PB? Hvad er det?
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 12:01 #34
Personlig Besked. :)
Oppe ved login har du en lille konvolut, og deri har jeg lagt en besked.
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 12:02 #35
Det passer ikke helt, der står bare "Post". :)
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 18:20 #36
Fik du prøvet firmwaren og programmet?
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 18:22 #37
En helt anden ting, har du overvejet en NAS (Netværksharddisk)?
Avatar billede mogenslj Nybegynder
17. januar 2010 - 18:55 #38
Jeg må indrømme, at jeg på det seneste har koncentreret mig om at forsøge at hente det beta software, som Michael E anbefaler i et af dine links. Det kræver imidlertid, at jeg opretter en account, som du ved, jeg har problemer med at oprette. Det er ikke lykkedes endnu!
Jeg HAR registreret min EVA9150 hos Netgear og har også fået en velkomsthilsen fra Peter Redmer; men det er åbenbart ikke dette log-in, jeg kan bruge til at hente noget af beta softwaren.
M.h.t. dit spørgsmål, ved du vel, at jeg har opdateret til 2.4.68, men det kan være, at jeg skulle prøve med 2.5.28. Når jeg søger fra EVA,siger den, at jeg ER opdateret. Skal jeg lægge den unzippede 2.5.28 på et USB stik og så sætte den i EVA?
Er "evasetup-1033-1.8.0035" en nyere version? Jeg prøver den NU.
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 19:05 #39
Ok, så du har fundet de filer jeg har lagt op til dig? :)

Hvordan man lige gør med den firmware skal jeg lige undersøge.

Ja, det skulle være en nyere software, der skulle kunne klare w7 problemet, men kan ikke sige mere da jeg udelukkende kører Vista.
Af samme grund som du sikkert løber ind i med flere ting end "bare" din EVA. :(
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2010 - 23:13 #40
Læg de udpakkede filer på en usb-dims, og sæt den i din EVA.

Gå til "More -> Supervisor functions -> Update -> Specify a location.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
18. januar 2010 - 07:49 #41
Ja, jeg har overvejet en NAS, men er kommet til, at jeg har nok i de 3 pc'er på netværket og de 500GB indbygget i EVA, og så har jeg lige bestilt en 40GB SSD-disk, så det er jeg spændt på.
DEW'en, du sendte var den samme, som fulgte med på cd'en fra Netgear, så det gjorde ingen forskel, men her i formiddag vil jeg forsøge med firmwaren til EVA. Vi har fået varslet en strømafbrydelse kl 8:00 - ca. 8:30, så derefter...!
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2010 - 08:01 #42
Ok, så er der nok ikke meget mere at gøre ved det.

Har du været forbi ovre på recordere.dk?
Har lagt link længere oppe.
Der burde være ihvertfald et par stykker der har prøvet streaming fra win7.

Her kl. 7:56 er der pt. 225 online, så det er et velbesøgt sted.

Er den SSD til din EVA?

U-ha, det kunne være en grimme oplevelse at opdatere hvis man ikke vidste noget om en strømafbrydelse.
Jeg flytter altid stikket midlertidigt over til et udtag på min UPS (nødstrøm) hvis jeg skal lave den slags.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
18. januar 2010 - 18:12 #43
Så har jeg været på recordere.dk! Jeg skal lige love for, at du er aktiv! Jeg må også sige, at du er hurtig til at give respons på mine kommentarer.
Jeg har dog ikke på recordere.dk kunnet finde noget, jeg kan bruge. Du anbefaler varmt EVA, men det er det eneste, jeg har set vedr. den.
Nej, SSD'en er p.g.a. størrelsen beregnet til kun at bære mit styresystem. Jeg har p.t. ikke lyst til at købe en større. De er jo stadig voldsomt dyre.
Jeg har sat usb'en i EVA. Hvad gør jeg efter "Specify a location"? Jeg har forsøgt at skrive usb og div. andre ting, men det bliver ikke godkendt.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2010 - 18:36 #44
Ved ikke om man skal søge efter filer eller lign, på usb-stikkene først.

Har aldrig brugt USB på mine EVA'er.
Har altid brugt NAS, og ikke andet.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2010 - 18:37 #45
Glemte lige, at på recordere laver du jo bare et spørgsmål om problemet. :)

Ja, der er tryk på derovre. :)
Avatar billede mogenslj Nybegynder
21. januar 2010 - 17:17 #46
Så har jeg oprettet konti på recordere.dk, netgear forum og mydigitalentertainer og angivet mit problem.
Indtil nu er der kun en respons. Det er jo ikke meget, når jeg er vant til, at du svarer indenfor ½ time.
Jeg har idag skiftet harddiskene om på Win7 og WinXP og derefter nulstillet EVA, så den har fundet alle medie filerne på WinXP, og det kører fint på TV'et. Der er dog et spørgsmål også vedr. WinXP. Hvorfor kan jeg ikke fra WinXP se HD'en på EVA? Burde EVA ikke køre som en ekstra pc på mit netværk? Jeg ved godt, at du bruger din NAS, men jeg betalte de ekstra kroner for at kunne få 500 GB på EVA.
Selvom det nu kører for mig på XP, er jeg selvfølgelig stadig interesseret i at løse problemet på WIN7. Jeg vil gerne følge op på forslaget med beta firmware 2.5.1, men jeg kan stadik ikke komme i kontakt med mit USB stik.
Avatar billede justrace Novice
26. januar 2010 - 19:51 #47
Avatar billede mogenslj Nybegynder
29. januar 2010 - 10:43 #48
Hej!
Tak for dit tip! Jeg har forsøgt at følge rådet, men det hjælper ikke.
Et forslag, jeg stadig gerne vil følge op på, er det med beta opdateringen. Her mangler jeg dog stadig en løsning på, hvordan jeg henter filen på EVA fra mit USB-stik.
Det går fint med at hente billeder og musik fra min XP. I den engelske brugsvejledning har jeg læst, at man kan skifte programmer til afspilning af musik, bl.a. til Windows Media Player eller iTunes. Kan jeg evt. skifte til Media Monkey, og kan jeg vise billeder fra Picasa? Det ville jo være dejligt, da jeg har tilføjet tekst til mine billeder i Picasa, og der er også ting i Media Monkey, som det ville være dejligt at kunne bruge.
Avatar billede justrace Novice
29. januar 2010 - 12:27 #49
Det med USB-dimsen, kunne være filformatet på den, EVA'en ikke kan læse.
Prøv at lave den til fat32 hvis det er NTFS, eller omvendt.

Ang. billeder kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har prøvet de muligheder.

Men problemet set som helhed er nok at 7'eren er så ny.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
29. januar 2010 - 18:05 #50
Jeg har nu skiftet filformatet fra FAT(standard) til NTFS. Det gør ingen forskel! Jeg kan selvfølgelig også prøve FAT32, men jeg tror, at jeg må anføre den korrekte location, og hvad er det?
Når jeg går gennem forløbet ender jeg ved: "Location: /mnt/usb1/", som kan ændres; men til hvad?
Ja, jeg tror også, at problemet er Win7's ungdom, men jeg havde/har et håb om, at forslaget med firmware 2.5.1.
Avatar billede justrace Novice
29. januar 2010 - 18:13 #51
fat32 lyder rigtig nok, og filen skal ikke ligge i en mappe, men helt i roden på den.
Avatar billede mogenslj Nybegynder
17. februar 2010 - 12:40 #52
Hej, justrace!
Undskyld min lange pause!
Det nye er, at jeg har forsøgt at bruge en anden USB-nøgle, og det hjalp! Jeg har nu opdateret firmwaren til den nye beta version. Det har dog ikke ændret mine muligheder for at streame fra WIN7 til EVA. Derfor er jeg ved at vænne mig til at bruge WinXP til at vise mine billeder og afspille min musik i stuen.
Jeg er dog stadig træt af, at jeg ikke kan spille musik fra TDC Play. Jeg ved godt, at det skyldes den beskyttelse (DRM?), som er tilknyttet WMA-filerne, men jeg regnede med, at det foregik på den måde, at musikken reelt blev spillet på computeren, så det kun var output'et, der blev overført til EVA.
Mine billeder har jeg redigeret i Picasa og sat tekster på i dette program. Det betyder dog ikke, at man kan se teksten på tv.
Skal jeg virkelig til at redigere alle 8.000 billeder igen på tv?
Jeg har for mange år siden haft et kabel forbundet til tv'et, og det opfyldte faktisk alle mine ønsker, fordi jeg kunne køre Winamp på pc'en. Det kan godt være, det ender med, at det kun er denne mulighed, der kan opfylde mine ønsker. Så skal jeg godt nok rende ind på kontoret hver gang, der skal ændres i afspilningen, men det er måske til at leve med.
Avatar billede justrace Novice
28. marts 2010 - 16:31 #53
Hej.

Der er i fredags blevet frigivet ny firmware til din EVA: http://www.mydigitalentertainer.com/download/13599/EVA-9150-Firmware-Update-EU/

Den skulle understøtte win7. :)

Håber det løser dit problem.