Avatar billede azeofchaze Nybegynder
08. januar 2010 - 18:41 Der er 13 kommentarer

Varer fjernet fra bogførte fakturaer. Krise!

Hej Eksperten.

Håber virkelig at I kan hjælpe mig.
Min oprindelige maskine med Summa Summarum installeret, brændte sammen for et stykke tid siden.
Har fået overført alle de nødvendige data, og installeret det på en ny maskine.
Det hele ser ud til at virke, MEN...
Når jeg kigger i min bilags-oversigt, og eks vælger en faktura, fremgår beløbet, køberen og det hele...Men varene er væk?!
Altså feltet hvor varerne normalt er angivet er bare væk!

Jeg har har alle varerne i systemet, og kan vælge dem når jeg laver en ny faktura. Men kan ikke se dem på de bogførte.

Nogen der kan hjælpe? Er lidt desperat da jeg skal bruge dem til mit regnskab
Avatar billede ottobp Novice
08. januar 2010 - 19:53 #1
hvordan  har du  fået retableret  det oprindelige regnskab???

ved at geninstallere  en sikkerhedskopi  dannet  på den "autoriserede måde" altså  summa.bck og summa.id filerne.
eller
du skriver  overført alle de nødvendige data. Dækker  det over at du  eller en, der har hjulpetdig med det har  kopieret  summasummarum-mappen fra den gl. HD  til  den  nye?????

ved den første måde  burde  det her ikke kunne ske.
ved den anden måde er der jo mange muligheder  for at du  ikke har fået alt med over/og eller  der har været  en fejl på mappen der er kopieret fra

men lad lige høre hvad det er du har gjort
mvh

Otto B. Petersen - certificeret forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk og www.summasupport.dk
Avatar billede azeofchaze Nybegynder
08. januar 2010 - 21:08 #2
Hej ottobp.

Tak for dit svar -Så langt så godt...

Problemet var at harddisken på min oprindelige maskine stod af -mere eller mindre uden varsel- og konstant fik cyklisk data error, ved forsøg på at kopiere fra den. Boot record'en har det fint, så kan åbne den fra et andet system, og manuelt kopiere en stor del af filerne, pånær de mest benyttede system-filer, da de er lagret på "bad sectors"

Jeg fik med held reddet hele Summa Summarum mappen fra applikation data, og indsat i den nye installation.

Så det er ikke gjort på den "autoriserede måde", men på den eneste mulige måde?!
Avatar billede ottobp Novice
08. januar 2010 - 22:00 #3
og  du har ikke  ën sikkerhedskopi ???  måske ikke pr. nedbrudstidspkt men f.eks. en uge før,

så skal du selvfølgelig bogføre nogle bilag igen men det var måske værd at forsøge det???

dit varekartotek  er det intakt??? Er det megastort i antal varer???  Er varenr. synlige på fakturaerne???

otto bp
Avatar billede azeofchaze Nybegynder
08. januar 2010 - 22:31 #4
Jeg ville ønske at jeg kunne sige at jeg har en sikkerheds-kopi, men det er ikke tilfældet.

Megastort er lageret ikke, men omkring 200 varer. Disse er dog 100 intakte, og alle priser fremgår når jeg går ind på en vare.

Nej, hverken ID eller varenr er synlig. Der er kun 1 linie, som er "ikke aktiv".
Der står købers oplysninger, nettobeløb og fakturabeløb. Eneste der bare bare mangler er en udspecificering af hvad fakturaen indeholder...
Avatar billede ottobp Novice
08. januar 2010 - 22:45 #5
hvis du tilgår mappen  så kan du åbne mappen varer  i notesblok
her kán du måske se de beskadigede varenr.  - linie for linie kan du så måske rette i filen

måske kan du i foregående års varer mappe  se de samme varenr. og der hente info til hvad der skal rettes

således nurset og rettet  så kunne det måske  vise sig at det er OK

hvordan med fakturaer med varer fra de ikke-beskadigede nr.  Er teksten  synlig  på disse????
Avatar billede azeofchaze Nybegynder
09. januar 2010 - 00:56 #6
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "tilgår mappen"?!

Nu har jeg prøvet lidt forskelligt...Hvis jeg åbner tidligere regnskab, fra 07 eller 08 kan jeg se alle fakturaer med IDnr og salgs-liste. Altså de fremkommer som de skal.

Det er kun 09 der indeholder "tomme" fakturarer.

Er vi ikke enige om at mappen "SummaSummarum" fra "Application data" burde indeholde alle filer, benyttet af programmet?
Avatar billede ottobp Novice
09. januar 2010 - 02:19 #7
du skal stå i Summarum i 09 regnskabet Se under egenskaber for regnskab under Filer  og  se mappenr. hvor 09-regnskabet befinder sig

så  går  du  ind i stien  på samme måde som med 07 0g 08  så åbner for 09 mappen  og  der er der en fil der hedder varer som du åbner i Notesblok  så  bør du kunne den beskadigede fil med kun 100 intakte varer og ca 100 beskadigede

otto bp
Avatar billede azeofchaze Nybegynder
09. januar 2010 - 14:07 #8
OK. Det er hermed gjort.
Mappen "04" er for 09 regnskabet. Denne kan jeg åbne og finde filen "varer", som jeg så åbner i notesblok. Alle varerne kan ses.

Regnskabet for 07 befinder sig i mappen "01" og også denne kan jeg åbne. Dennes "varer"-fil ser identisk ud, dog med et mindre antal varer.

Skal jeg kunne se noget ud fra den "varer"-fil fra mit 09 regnskab?
Avatar billede ottobp Novice
09. januar 2010 - 14:25 #9
altså  hvis  varer  i  09  ser  rigtig ud altså med alle varenr. seende  ens  ud;  så  er  jeg  dig svar  skyldig.  Håbede på at  nogle af  varenr.-linierne  skulle  være  halve eller  hele; så  kunne det  være  forklaring  på  at  varenr. ikke  kunne  hentes  op på fakturaen
Avatar billede azeofchaze Nybegynder
09. januar 2010 - 14:38 #10
OK. Nu spørger jeg så som helt ikke-vidende på dette område...
Hvordan kan jeg se om en linie er halv? Altså der står jo bare en masse tegn, lidt tekst og nogle tal?!
Avatar billede ottobp Novice
09. januar 2010 - 14:49 #11
ja du skal jo finde nogle varenr. som ser korrekte ud på varer-ikon visningen  og så et ´nr.  som ikke  er korrekt visende ude på fronten.  De  2 nr. må du ¨så ind  i den der notesblok varer fil og se om de ser forskellige ud der

Det er jo sådan lidt  gætteri  det her  fordi  vi  kigger  på  en mappe  som er  beskadiget ///  måske  ikke

Hvor bor du  henne i landet -  måske i nærheden af Aalborg????
Avatar billede azeofchaze Nybegynder
09. januar 2010 - 15:00 #12
NU bliver det da helt mærkeligt, det her...

Her lige tjekket min bilags-oversigt igennem.
De to sidste fakturaer fremgår med alle oplysninger som de skal. èn af dem indeholder 15 forskellig produkter, der alle fremgår efter bogen.

Men alle fakturaer før dem, mangler info om hvilke varer det
drejer sig om.

Når jeg vælger "kopier til ny" for én af de beskadigede fakturaer, kommer der en ny op, men med med en tom linie.
Så det tyder på at den simpelthen mangler info om hvilke varer der er slået ud på fakturaen. Det eneste der huskes at debitor og samlet pris.

Kan jeg åbne en fil med de pågældende fakturaer og selv tilføje varen (igen)?

Jeg er desværre fra Roskilde, så der er lidt langt til Aalborg.
Avatar billede ottobp Novice
09. januar 2010 - 15:35 #13
fakturaerne ligger  tilsyneladende i  fakturer_s filen  MEN  kun med ordrenr.  (fakturanr. må den så trække et andetsteds fra)  så  det  bliver  vist  lidt svært

du kan jo ringe til mig så  vil jeg  da  godt give dig lidt råd om  hvad  du  skal gøre eller ikke gøre. Det er jo et spørgsmål hvor meget krudt du skal ofre på sagen

du kan jo tilsyneladende  lave  nye korrekte fakturaer

mit nr. er 283 44 283

otto bp