Avatar billede erikmailand Nybegynder
06. januar 2010 - 22:17 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg skifte Router

Hej Eksperter.

Jeg har et hjemmenetværk med 1 bærbar & 1 HTPC begge er tilsluttet trådløst til en d-link DI-524UP (802.11g)

Mit spørgsmål går ud på at jeg ofte overføre optagelser fra min HTPC til min bærbar, bruger pt en ekstern hdd til dette da mit net er så langsomt. Bruger også ofte min bærbar til fjernskrivebord til HTPC. hvis jeg købte en 802.11n router vil den så reelt kunne overføre 300Mbps?? eller vil man ikke kunne opnå denne hastighed, eller hvad skal man regne med?

Usb netkort på htpc er: Linksys Dual-band wireless-n (Model:WUSB600N)

Bærbar: Acer TravelMate 7730, Skulle også ha 802.11n efter hvad jeg kan finde ud af.
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
06. januar 2010 - 22:23 #1
du vil ikke komme i nærheden af 300mbit
det er kun en teoretisk hastighed og du skal nok ikke regne med at komme meget højere end 100mbit (afhænger af hvordan din router er placeret) træk evt et netkabel fra din htpc direkte til din laptop og lav et ekstra netværk med statiske iper uden om din router til fil transfer fx på 10.0.1 eller 172.0.0.1
Avatar billede erikmailand Nybegynder
06. januar 2010 - 22:42 #2
tænkte jeg sku nok. :-(
har før brugt et krydset kabel. ville dette så være det bedste valg?? kan jeg også bruge fjernskrivebord over det? (bruger vnc)
eller skal jeg bruge din løsning.
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2010 - 22:43 #3
Du vil få en betydelig hurtigere overførsel, da en G-router heller ikke leverer 54 mbit. Så omkring en tredobling vil være mit umiddelbare bud.

Men ellers som bit-phreak er inde på er 300 en teoretisk hastighed, som samtidig dækker over at det reelt er 150 hver vej på samme tid.
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2010 - 22:46 #4
172.0.x.x kan IKKE bruges, da 172 segmentet til interne IP begynder ved 172.16.0.0.

Alle interne IP-adresser skal ligge i disse områder:

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
06. januar 2010 - 23:05 #5
sry glemte lige at få 16 med. :P

anyway til det du spurgte om. så skal du bruge et krydset kabel. og du kan sagtens bruge rdp
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2010 - 23:14 #6
Jeg glemte ogsålige at du skal bare være opmærksom på at hvis der logger en med G-net på netværket, kører hele nettet med 54mbit. :)
Avatar billede erikmailand Nybegynder
07. januar 2010 - 07:30 #7
dvs at jeg med mine 2 computere som køre N sagtens kan "snakke" sammen, imens der stadig er internet strådløst via min router (G-net) Så længe der ikke er nogen der logger på det "Krydsede netværk"

Tak for de hurtige svar.

skal jeg søge lidt rundt ang opsætning, eller vil i lige fortælle hvordan man sætter det op? begge maskiner køre win7 jome premium. og har sku ikke den største forstand på ip/net :)
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2010 - 08:11 #8
Der er da vist lige opstået lidt begrebsforvirring. :)

Jeg svarede på om du skulle skifte din router til en N-router.

Den løsning med kabel tror jeg ikke bliver ret optimal, da du hele tiden skal skifte netværk, og vil give en masse bøvl.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
07. januar 2010 - 09:07 #9
Okay, på den måde.

er der nogen bedre/god løsning på problemet.

Som sagt har før brugt kabel metoden, og har virket okay, slog bare det trådløse fra som du også skriver.

grunden til at jeg ikke bruger denne metode mere er at jeg bruger netpladsen i min pc til en HDHomerun boks (DVB-c Modtager)

Og så ville jeg jo lige høre om der var en bedre løsning. Om jeg skulle købe en ny router eller net-pci.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2010 - 17:21 #10
Jeg ville nok selv købe en ny N-router med Gigabit-switch (Kabelstik).

Så tror jeg at det vil køre, og da begge maskiner i forvejen har N-trådløst burde det være let at få op at køre.

Viser det sig det ikke er nok, kan du trække kabel mellem router og HTPC, som burde give det sidste.

Tror godt du kan blive ved med at køre trådløst mellem router og bærbar med tilfredsstillende hastighed til HTPC.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
07. januar 2010 - 17:55 #11
Lyder fornuftigt.

Tror dog umidlbart jeg vil købe et netkort til at starte med, da det er meget besværligt at få trukket kabler ind til routeren (Betonkomplex)
Og hvis den kun vil komme til at kunne overføre ca 100Mbps trådløst vil dette jo også være ret langsomt.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2010 - 22:26 #12
Ja, kabel vil altid være at foretrække hvor det er muligt, og bruger selv kabel til alt. Har dog et accesspoint så jeg har mulighed for at sætte mig hvor jeg vil med den bærbare.

Men med din nuværende router kommer du stadig ikke op på 100, da den jo kun har 100 mbit på kabel.
Derfor jeg ville starte med en ny router, og se hvor meget det giver trådløst, og derefter sætte kabel mellem HTPC og router hvis det ikke hjalp ret meget.
Og først derefter bruge kabel til bærbar hvis det så heller ikke er nok.

Har dog et accesspoint så jeg har mulighed for at sætte mig hvor jeg vil med den bærbare.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
08. januar 2010 - 07:32 #13
Troede egentlig godt jeg kunne forbinde pc-pc med optimal hastighed, hvis jeg jeg slog det trådløse fra på bærbaren..

Hvilken router ville du anbefale.. gerne til en ca 750.- +/-
Så på en Zyxel NBG-460N, men den har vist ikke giga-switch
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2010 - 07:56 #14
Du kan godt lave en forbindelse mellem 2 pc'ere. Du skal sandsynligvis bruge et såkaldt crossover-kabel, og læse lidt her:  http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Set-up-a-computer-to-computer-ad-hoc-network

Hvilken udbyder har du?
Avatar billede erikmailand Nybegynder
08. januar 2010 - 08:17 #15
Så tror jeg at jeg har fejlforklaret mig tidligere.

Det er et crossoverkabel jeg har, og har brugt før til at forbinde mine 2 pcer. hver gang jeg har skullet overføre via kablet har jeg slået det trådløse fra på min bærbare, så den ikke ville benytte det.
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2010 - 09:54 #16
Ok, det er så en af løsningerne at køre kabel mellem de 2.

Men så er du jo tilbage ved udgangspunktet.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
08. januar 2010 - 11:40 #17
Tror det bliver løsningen i første omgang.
Kunne man lave den med en anden ip, så man ikke skulle slå wlan fra hver gang.?

Hvis jeg vil ha en router senere, er denne så ok?

http://www.zyxel.dk/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20040520161313&CategoryGroupNo=PDCA2008011

Er ikke den største haj til ip, desværre..
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2010 - 12:10 #18
Du er nok nødt til at slå trådløst fra, men det burde være nok at gøre det på den bærbare.

Den ZyXel er helt fin.
Jeg har en Belkin N1 vision som kun har været brugt til test, som du kan få billigt hvis det kunne have interesse. :)
Avatar billede erikmailand Nybegynder
08. januar 2010 - 12:21 #19
Ok. Hvad skal prisen være for den?? Send bare en PB.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
08. januar 2010 - 19:19 #20
Så bliver der købt en ny router.

Gider du smide et svar Justrace.
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2010 - 19:27 #21
Jo da, kommer her. :)
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2010 - 19:27 #22
Hov, .... :)
Avatar billede justrace Novice
09. januar 2010 - 13:15 #23
Kom lige til at læse lidt nærmere om den Dune HD kasse jeg viste dig.

De 8 lydstik bagpå er jo 7.1 Sorround. :)
Det er jo 1 stik til hver HT.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
10. januar 2010 - 09:18 #24
Det forklare jo det hele :)
Avatar billede justrace Novice
10. januar 2010 - 12:51 #25
Jeps, og den ser s'gu lækker ud.

Hvordan kører routeren?
Avatar billede erikmailand Nybegynder
10. januar 2010 - 13:28 #26
den overføre trådløst med max 3 MB/S, så det går lige langsomt nok. så har monteret det netkort i min htpc, og forbundet det til den bærbare via crossover..
Avatar billede justrace Novice
10. januar 2010 - 14:03 #27
Hvor meget kan du så komme op på?

Hvordan var det med kabel mellem HTPC og router?
Avatar billede erikmailand Nybegynder
10. januar 2010 - 14:46 #28
Hvis jeg forbinder:

bærbar-pc med crossover: 10-15 MB/S

bærbar til router (Kabel) - pc (Trådløst):

bærbar-pc: 6-11 MB/S

Har desværre ikke mulighed for at forbinde pc-router med kabel.