Avatar billede Engelb Nybegynder
29. december 2009 - 12:15 Der er 21 kommentarer

Direkte Image af OS til anden harddisk

Hej har netop sat en ny IDE harddisk i min computer og installeret Win7, men da jeg har en SATA harddisk i, i forvejen som faktisk ikke blir brugt, vil jeg meget gerne lave en direkte kopi af den ene harddisk til den anden. Jeg vil gerne tage en kopi af Harddisk 1 (master) til Harddisk 2 (slave)  skal jeg bytte rundt på dem først før jeg kan eller hvordan?
De programmer jeg umiddelbart har er Partition magic og Norton Ghost, men jeg har absolut ingen erfaring med programmerne, så håber der er en der kan hjælpe... Formålet er at når alt er kopieret så kan harddisk 1 pilles ud og mit OS kører på harddisk 2 som master. Men da det er en boot partition er det vel ikke så let som det umiddelbart lyder, eller er det? Vil meget gerne have skåret ud i pap hvordan jeg gør med disse programmer, da jeg som sagt ingen erfaring har.
harddisk 1 = WD 160 GB IDE
harddisk 2 = Seagate 120 GB SATA

Venligst Jens
Avatar billede Blandy Praktikant
29. december 2009 - 12:21 #1
Er det rigtig forstået at du vil ha en kopi på den hdd, så du kan tage den i brug hvis den anden går i stykker? Eller hvordan?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 12:23 #2
Dette er også et alternativ gratis vel at mærke:
http://www.paragon-software.com/home/db-express/
Avatar billede thov Forsker
29. december 2009 - 12:27 #3
Her er et gratisprogram til det samme http://www.todo-backup.com/

Diskene skal blive som de er, indtil masteren er klonet over på slaven - først derefter kan IDE-disken kobles fra.

Om programmet også håndterer en modtagedisk som er mindre end afsender, er ikke godt at vide - Norton Ghost kan med sikkerhed klare det, bare afsender-data har plads på modtagedisken.
29. december 2009 - 12:27 #4
Du vil umiddelbart få problem med manglende driver til din SATA HD ved direkte 1:1 copy !!!

(Men vil lade andre om at bidrage yderligere...)
Avatar billede Blandy Praktikant
29. december 2009 - 12:30 #5
Vil han ikke kun få problemr med sata driver, hvis han kører xp?
Avatar billede Engelb Nybegynder
29. december 2009 - 12:35 #6
Det der faktisk er formålet er at jeg skal kunne tage min IDE harddisk helt ud af computeren. Så nej, det er ikke en backup jeg skal tage. Men en identisk kopi af samtlige filer fra min Master til min slave harddisk. For så at pille min master helt ud af computeren (den skal nemlig bruges i en anden maskine, som ikke er min) Derefter ville jeg så gerne kunne boote op med den som nu er slave, da det er en SATA hd og givetvis hurtigere.
Kryptisk at forklare :)
Avatar billede Engelb Nybegynder
29. december 2009 - 12:36 #7
Nu er de Windows7 der er installeret, og ikke XP.
Avatar billede Blandy Praktikant
29. december 2009 - 12:37 #8
så ejg godt bagefter. sorry. men er der ikke implementeret satadriver i windows 7?
Avatar billede Engelb Nybegynder
29. december 2009 - 12:40 #9
vil så lige tilføje at det er Ghost version 14 jeg har, og ikke 15. Har kunne læse mig til at det nye version understøtter Windows 7 fuldt ud, ved ikke om det gør nogen forskel... Men nu er det sagt :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2009 - 12:42 #10
dette har jeg gjort utallige gange men kun fra en mindre til en større og man får en direkte kopi så man kan skifte direkte uden at den anden hd er i det gælder også win7 det eneste men der er at der skal være en seagate eller maxtor hd på maskinen!dette kan klares ved at sætte en usb hd til!
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD
Avatar billede Engelb Nybegynder
29. december 2009 - 12:47 #11
Måske er det bare mig der er uvidende, men når min Bios kan læse min SATA disk kan windows vel også?
Og kan ikke umiddelbart se problemet ved at den ene harddisk er mindre end den anden, så længe der er rigelig med plads gør det vel ikke noget, jeg kører jo ikke Raid.
Angående SATA drivere, så er jeg vel i princippet bare nød til at ta chancen, jeg har jo stadigvæk min nuværende master hvis det ikke skulle virke... Men det håber jeg at det kan komme til!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 12:47 #12
Jeg har brugt Maxblst for 5 år siden, men der var harddiskene af samme type (begge ide), og der fungerede det prefekt. Men virker det når det er to forskellige typer??
29. december 2009 - 13:02 #13
PS: Kør evt. DISKOPRYDNING + DEFRAGMENTERING først...
Avatar billede Engelb Nybegynder
29. december 2009 - 13:07 #14
Okay :)
Avatar billede Blandy Praktikant
29. december 2009 - 13:29 #15
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2009 - 13:56 #16
Som jeg skrev i #10 så skal den ene bare være en seagate eller maxtor! og det virker! også selv om det er en USB disk bare det er en af deres med i spillet jeg gjorde det i forgårds! husk blodt den starter ikke op på en anden PC !
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2009 - 14:18 #17
Den proces du gerne vil køre kan du let, smertefrit og gratis klare med programmet "dd" som findes på alle Linux livecd´er - guide på www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. december 2009 - 14:28 #18
Jeg har tit haft glæde af Acronis´s produkter.

http://www.acronis.com/homecomputing/products/migrateeasy/

...der er en fuld funktionsdygtig trial-versioner mener jeg.
Avatar billede ksoren Nybegynder
29. december 2009 - 14:29 #19
Er "dd" intelligent nok til at flytte data, hvis der ligger data i det område source-disken er større end destination-disken?
Avatar billede thov Forsker
29. december 2009 - 14:52 #20
'krymper' du partitionen på IDE-disken til 120GB så den svarer til S-ATA disken, kan både Paragon Express og Easeus programmerne klone - let og smertefrit.

Krympningen klarer Easeus partition master http://www.partition-tool.com/download.htm
Avatar billede Engelb Nybegynder
14. januar 2010 - 00:30 #21
Jeg måtte opgive, og købe en ny harddisk... Det var den lette løsning :)