Avatar billede madser22 Novice
16. december 2009 - 15:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

vista til 7

Hejsa.

Min far har været så venlig at give mig windows 7. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe med.

Hvordan formaterer jeg min harddisk og laver en helt ny installation af windows 7? I xp bootede man bare op fra cdén, men det kan man åbenbart ikke her.

Til denne windows 7, er der 1 licenskode med. betyder det så, jeg kan bruge den 1 gang og så kan jeg aldrig bruge den cd mere, eller skal man så købe nye licenser til cdèn?

Man kan ikke tage en kopi før man installerer windows 7, for derefter at bruge licenskoden igen, når man engang gerne vil formaterer sin harddisk igen?

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2009 - 16:38 #1
inden du går i gang så test den lige

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

http://www.helgec.dk/vista-install.html

windows 7 gøres på samme måde som vista

hvad er det for en version

dem man køber er OEM - der er bundet til hardwaren i din pc men det er ikke værre end at hvis du køber en ny pc at du "MÅSKE" skal telefon registrere dig. men jeg tror ikke på de bruger det mere.
Avatar billede mtastar Nybegynder
16. december 2009 - 17:37 #2
Du smider bare skiven i også skulle det hele forløbe nemt og "hurtigt", alt er jo relativt;).

Jeg har selv skiftet og har ikke oplevet nogen komplikationer med hardware driver. Måske er det bare et held. Windows 7 er super nemt og hurtigt at navigere rundt.

Det er heller ikke nødvendigt at formatere, windows 7 tager programmer og filer med fra din gamle installation. <- det er i hvert fald muligt. så ingen bekymringer, men det er måske stadigvæk meget smart lige at lave lidt backup.
Avatar billede madser22 Novice
17. december 2009 - 17:38 #3
Hej igen.
tak for svarene.

Jeg sidder og tænker på, jeg har købt en server(synology 209). På den kan man tage en backup af hvordan computeren ser ud og hvis der nu sker noget med computeren, kan man tage sin backup fra serveren.

Hvis jeg nu installere windows 7 på min computer, og når dette var gjort, tog en kopi af min computer og lagde på min server. Så kunne jeg i princippet bruge den om 1 år, hvis 7-9-13 min computer gik ned, eller?
Avatar billede madser22 Novice
17. december 2009 - 17:39 #4
hvis jeg gerne vil formatere min computer. Skal jeg så boote op fra windows 7 cdén?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2009 - 19:01 #5
ja det skal du og så gøre ligesom i vista når du installerer.

det står i linken #1

http://www.helgec.dk/vista-install.html

læs den nu rigitg - det hele står der
Avatar billede madser22 Novice
20. december 2009 - 10:59 #6
Hejsa.

Tak forsvarene.

Hvis jeg indsætter min windows 7 dvd, får jeg denne besked:

http://img46.imageshack.us/img46/3893/newpicture4p.png

Har i nogle ideer til hvad det kan være?

Hvis jeg nu installere windows 7 på min computer, og når dette var gjort, tog en kopi af min computer(gendannelsespunkt) og lagde på min nas server. Så kunne jeg i princippet bruge den om 1 år, hvis 7-9-13 min computer gik ned, eller?

Med Venlig Hilsen
Mads
20. december 2009 - 11:40 #7
...tog en kopi af min computer(gendannelsespunkt) og lagde på min nas server.... - det skal du lige forklare lidt bedre/mere hvad du tror du mener her ???
Avatar billede madser22 Novice
20. december 2009 - 12:33 #8
Hej Karise_Larry.

jeg forstår godt du ikke forstår hvad jeg mener.
Prøver lige igen.

Jeg læste inde på synology´s hjemmeside, at man kunne tage en backup af ens computer. I den betydning mener jeg at alle ens programmer, styresystem, indstillinger blev gemt, som et "billede" på ens server. (ligesom det gamle ghost program vel) Hvis man nu bestemte sig for at man gerne ville gendanne sin computer fra et specifikt tidspunkt, kan man gøre det fra sin server.

ved ikke om du forstår hvad jeg mener?

Jeg kan lige se om jeg kan finde et link til det.
Avatar billede madser22 Novice
20. december 2009 - 13:25 #9
kan ikke finde det link igen, desværre
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2009 - 15:21 #10
sæt win 7 i drevet og genstart og lad den boote op på dvd og ikke på harddisken.
du prøver at lægge den hen over vista og den er ikke compatibel med win 7

det hele står her og er på samme måde som i vista

http://www.helgec.dk/vista-install.html

er det ikke windows 7 du vil have sat ind på din pc
Avatar billede madser22 Novice
21. december 2009 - 21:15 #11
Hej igen.

Jo det er det. Jeg tror jeg har fundet ud af det nu. Mange tak for hjælpen.
Ligger du ikke et svar?

Til karise_larry: jeg opretter et nyt spørgsmål ang sikkerhedskopi på server.

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 07:26 #12
ok