Avatar billede mxs Nybegynder
12. december 2009 - 18:58 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Microcontroller med kontakt til at tænde/slukke kaffemaskine. Er det muligt?

Hej eksperten.dk

Jeg er datamatiker, programmere og designer det jeg kan komme i nærheden af og elsker at løse problemer.
Her den anden dag kom en af mine venner hen til mig og spurgte mig om det var muligt, via nettet, at tænde og slukke ens kaffemaskine. Jeg sagde at jeg ville kigge lidt på sagen, og det har jeg nu gjort, men jeg er helt ny i microcontroller verdenen, så derfor vender jeg mig nu mod eksperten.dk.
Problemstillingen er: Vi har en hel almindelig kaffemaskine, som fx. http://www.skiftselv.dk/i/Moccamaster_Kaffemaskine/Moccamaster_Kaffemaskine.jpg. Vi vil gerne kunne tænde og slukke den fra nettet, derfor går vi udfra at vi skal have en microcontroller med enten wifi, eller ethernet forbindelse, som kan have en server kørende. Denne server (hele microcontrolleren) er koblet til en router, hvor routeren har adgang til internettet.
Vi fylder selv maskinen op med bønner og vand!! Resten vil vi gerne kunne aktiverer via internettet.

Jeg har kigget på flere forskellige løsninger. Og er kommet frem til tre MCU'er som måske kan klare opgaven.
1. AVR webserver version 1.4 - http://shop.tuxgraphics.org/electronic/detail_avrwebserver_smd4.html hvor hjemmesiden faktisk kommer med en (overfladisk) løsning, http://tuxgraphics.org/electronics/200612/article06121.shtml
2. ATNGW100 - http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=4102, som har et helt operativsystem (Linux og busy box) med og drivere til alt muligt + implementeringer af ssh, telnet og webserver.
3. Arduino - http://www.arduino.cc/

Men sagen er at jeg ikke har meget styr på microcontroller og hardware. Jeg føler lidt jeg roder i blinde, dog tror jeg at jeg har fundet 3 gode forslag. Sagen er bare at jeg ikke ved hvordan jeg skal koble den til min kaffemaskine :) Programmeringen finder jeg sikker ud af hen af vejen (Og jeg vil glæde mig til at dykke ned problemerne), jeg ved bare ikke hvordan jeg skal hooke maskinen og MCU'en sammen.
Jeg har googlet og søgt, dog har jeg stadig kun en idé om at jeg skal have en eller anden form for relæ som microcontrolleren kan tænde og slukke med, men hvor finder jeg et sådan relæ? Hvordan monterer jeg den? Hvorhenne finder jeg relæer til fx ATNGW100'eren? Jeg synes ikke at have ramt en side eller noget info der fortæller mig hvordan jeg matcher rigtig "hardware" (hvis man kan kalde et relæ det) med en given controller. Det er nok fordi jeg er ny :)
Jeg har på en eller anden måde forelsket mig i ATNGW100'eren, så jeg vil høre om der var en gut her som kunne hjælpe mig med at finde et relæ så man kan hooke ATNGW100'eren til kaffemaskinen, så atngw100'eren kan modtage en pakke via tcp så den kan tænde og slukke for maskinen.

Hvis der er nogen der synes at jeg er helt galt på den, så kom gerne med andre forslag!! Jeg er åben for alle inputs.
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 19:15 #1
Avatar billede mxs Nybegynder
12. december 2009 - 21:06 #2
Undskyld jeg spørger, men hvad kan jeg bruge den til :D For mig er det en mellemting mellem et faktisk relæ af en art og en microcontroller? Kan jeg bruge det relæ sammen med ngw100'eren eller?
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 22:12 #3
Jeg er ret sikker på jeg læste at du skulle bruge noget relæ-værk til at slutte strømmen med, men jeg kan da tage fejl, og at du regner med at kunne slutte strømmen med lidt software. :)
Avatar billede mxs Nybegynder
12. december 2009 - 22:21 #4
Nej nej. Du læser ikke forkert :) Jeg troede bare ikke at man skulle ha sådan et relæ. Tror at det er mig der ikke ved hvad et relæ er.
Det jeg står og skal bruge er en eller anden kontakt som en microcontroller kan bruge til at bestemme om der skal sendes strøm eller ikke sendes strøm. Måske det bare ikke kan lade sig gøre andet end med det du henviser til.
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 22:23 #5
Et relæ er en kontakt til at slutte strømmen til og fra.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. december 2009 - 22:41 #6
Ok. Så er der jo ingen andre måder at gøre det på. Kan det relæ du henviser til kobles på en microcontroller af typen ngw100?
Findes de ikke billigere? Jeg troede faktisk man kunne lave noget lig http://tuxgraphics.org/common/images2/article06061/eth_rem_dev_top.jpg.
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 23:08 #7
Tjah, forskellen er den samme. :)
Det print i bunden er jo stort set det samme som jeg linkede til, men bare med en enkelt kontakt, og ikke med relæet på printpladen, men ved siden af i det hvide plast.

Men du kan jo klikke dig lidt rundt i det link og se om der er en anden model.

På det billede er det jo også lavet med USB til PC'en der skal styre kontakten. :)
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 23:10 #8
Nej, det er noget vrøvl, det er et RJ45 stik, men det er nu ligegyldigt, da det sandsynligvis er serielt interface (RS-232).
12. december 2009 - 23:16 #9
Den 'dims' findes allerede i flere varianter -> http://www.iqsocket.eu/en/detail/154026/iqsocket/iqsw-gsmip#details

(Har set andre steder; google er din ven *S* ...)

Evt. som inspiration ?
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 23:48 #10
De er da smarte de dimser der. :)
Avatar billede mxs Nybegynder
12. december 2009 - 23:54 #11
karise_larry, ja det var en anden indgangsvinkel som jeg ikke lige vidste eksisterede. Tror jeg lige jeg vil kigge nærmere på. Tak!!
Justrace, det er jo mig der er helt ude på marken. Jeg ved jo godt inderst inde at man skal bruget relæ af en art. Blev nok lidt forbavset over prisen på det du linkede til. Men jeg må vil finde et relæ der er billigere.
Avatar billede justrace Novice
12. december 2009 - 23:56 #12
Jo da, men det burde sagtens kunne lade sig gøre. De har jo temmelig mange forskellige. :)
13. december 2009 - 00:07 #13
Har også engang set et "harrem" (Strømskinne med flere udtag), hvor de enkelte udtag kunne styres hver for sig via en LAN forbindelse. Til brug i et ServerRack, til at remote SLUKKE HELT + TÆNDE HELT uden at skulle fysisk trykke på Pwr knappen...
Avatar billede justrace Novice
13. december 2009 - 00:14 #14
Jamen du VED jo godt du ikke må skrive sådan noget når jeg ser det, og butikkerne har LUKKET i morgen. Helt ærligt ... *GG*

Nå men jeg klarer mig nok med de fjernstyringsrelæer og timere jeg har. :)
Avatar billede mxs Nybegynder
13. december 2009 - 23:21 #15
Tak for svarene. Jeg tror jeg går køber en http://www.arduino.cc/ med et ethernet modul, og så et relæ som denne, http://www.futurlec.com/Relay_4.shtml. Håber at det på en eller anden måde kan komme til at virke. Jeg vil gerne halvere pointene, så hvis I begge to smider et svar.
Avatar billede justrace Novice
14. december 2009 - 01:21 #16
Jamen det ser ret fint ud. Husk nu at hælde vand i kaffemaskinen så den ikke brænder huset af. :)
Avatar billede Beach Mester
14. december 2009 - 02:59 #17
Håber du vender tilbage med en udførlig rapport, så vi andre også kan tænde for (din?) kaffemaskine(n) *LOL*
Nej, men har selv et større projekt i tankerne, hvor det du her er inde på er en mulig løsning, ikke med relæer, da det handler om at dimme nogle LED. Men du lugter jo lidt der hen ad-->
http://www.eksperten.dk/spm/816262#reply_7005221

//B
Avatar billede mxs Nybegynder
14. december 2009 - 20:08 #18
Jeg skal nok komme med en udførlig rapport når jeg har første test klar :)
Avatar billede mxs Nybegynder
10. februar 2010 - 19:09 #19
Hej igen.

Jeg har fået købt mig diverse ting som jeg skal bruge:
En Arduino - http://let-elektronik.dk/filer/arduino/produkter/store_billeder/duemilanove.jpg
Et relæ - http://www.youtube.com/watch?v=O4tGGpUIG04
Et ethernet shield til Arduino
Diverse resistorere og LED lys

Jeg ved godt at jeg burde købe en relæ som er mere sikker, som http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=101 men jeg vil bruge mit relæ fra sigmashop til test. Når jeg skal til at sætte det hele sammen køber jeg en ikke forseglet SPST relæ.
Jeg har rodet lidt med ethernetshieldet og controlleren og jeg må sige at jeg er fanget. Sådan rigtig fanget. Elsker at jeg selv kan bygge, og derefter nørde med at programmere det!!
Men det jeg har leget med ind til videre har været små strømme, og slet ikke noget i en størrelsesorden hvor man kan blive slået ihjel ved. Derfor er jeg lidt mere forsigtig med at gå igang med relæet, da jeg gerne vil undgå for tidlig afgang, eller en husnedbrænding (i mit tilfælde en kollegienedbrænding), derfor TØR jeg slet ikke forbinde relæet da jeg ikke aner hvordan man gør, og jeg TØR ikke bare eksperimentere, som jeg ellers gør når jeg programmerer... En while løkke er bare mere fredelig. Så derfor spørger jeg jer!!
Hvordan får jeg gang i relæet? Hvad skal jeg forbinde til stikkontakten, skal jeg bruge en ekstern power supply?

Jeg er lidt på bar bund, så jeg håber lidt at I kan hjælpe mig.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2010 - 09:04 #20
Du bruger bare den opsætning du har, og tilsætter et ekstra relæ som kan klare det, og bliver aktiveret af det lille du har.
Avatar billede mxs Nybegynder
11. februar 2010 - 12:40 #21
Det er netop opsætningen jeg spørger ind til. Jeg har svært ved at se hvilke indgange jeg skal forbinde til hvad.
Jeg har kigget meget i denne manual, http://www.sigma-shop.com/manuals/2relay_5v_manual.pdf som viser mig et pænt skema over en "one relay", jeg kan se at skal forbindes noget til GND og VCC, og In, men hvordan? Skal jeg forbinde mikrokontrollerens VCC til relæets VCC og mikrocontrollerens GND til relæets GND og derefter forbinde en digital port på mikrocontrolleren til In, som så en ekstern enhed som er koblet til NC, C og NO.

Jeg er lidt på dybt vand med dette elektronik, da jeg har lidt svært ved bare at kigge på et skema og så gå igang.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2010 - 13:03 #22
Ved relæerne er der 3 terminaler på hver, og den i midten er ind og de 2 andre er ud, alt efter om relæet er i den ene eller anden stilling.

Det er ret nemt at måle med multimeteret sat på ohm måling.
Avatar billede mxs Nybegynder
11. februar 2010 - 13:19 #23
WOW!! Det er sgu utrolig, hvad usikkerhed kan gøre ved en :) Jeg troede for det første at jeg SKULLE bruge en ekstern power supply sat til et stikkontakt, indtil jeg læste:"Requires external 5 volt DC / 150mA power supply", for tredje gang og indså at der stod 5 VOLT og ikke mere. Det er jo hvad Arduino'en levere. Nu har jeg prøvet at sætte en ekstra ledning fra en port i Arduino'en til en In på relæet, og det virker sgu :D
Nu kan jeg komme igang med videreudvikle min protokol.

Du må undskylde at jeg ikke har accepteret dit svar. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har fået dette gjort, men den er accepteret nu.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2010 - 13:27 #24
Ja de manualer kan da bruges en gang i mellem. :)

Husk lige at hvis det er såkaldte kiprelæer, at lave i opsætningen at den efter en bestemt tidsinterval skal slukke.
Kiprelæer bliver i den stilling de sidst er sat i, selvom strømmen afbrydes, modsat at de "falder ud" ved afbrydelse.

Bare rent sikkerhedsmæssigt, så "kaffemaskinen" ikke står og tørrer ud, eller malker strøm i længere tid. :)
Avatar billede mxs Nybegynder
12. februar 2010 - 14:45 #25
Det vil sige at hvis strømmen ryger til microcontrolleren, så er relæet stadig tændt, og derved er kaffemaskinen, eller en hvilket som helst anden ekstern enhed også tændt?

Skal man så over i sådan et relæ som dette, http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=101 ?
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2010 - 16:52 #26
Så teknisk kan jeg ikke lige gennemskue det, men ved bare at nogle relæer skal stå med spænding på, og andre skal bare have det kortvarigt, for at holde kontakten sluttet.

Men prøv med multimeteret. :)

Lidt besværligt, men ellers kan man sætte et yderligere som så falder ud ved strømsvigt.