Avatar billede yocal Nybegynder
11. december 2009 - 15:10 Der er 8 kommentarer

RAID 1 - Hvor simpel er recovery?

Hejsa,

Hvis man kører RAID1, er det så to selvstændige diske - forstået på den måde at du kan tage den ene disk ud og sætte den over i en anden PC (intet raid) hvorpå den detekteres og virker somom den altid havde siddet der?

Eller er RAID1 (recovery) mere komplekst end som så?

// Yoc.
Avatar billede danni2501 Mester
11. december 2009 - 15:48 #1
Nu er jeg ikke ekspert i RAID.

Jeg har selv en SC101 fra Netgear (som jeg også har til salg. (http://www.dba.dk/sc101-storage-central-netg/id-63658949/) Den kører i RAID1. Der har jeg to harddiske i som så er spejlede. Det betyder at du kan se en fysisk disk i denne computer. Når du gemmer så gemmes der altid på begge diske. Men jeg kan ikke tage den ene harddisk ud og så læse den seperat.
Avatar billede yocal Nybegynder
11. december 2009 - 15:58 #2
"Men jeg kan ikke tage den ene harddisk ud og så læse den seperat."

Se, det var lige den del jeg var i tvivl om. Det vil sige at man stadig har en risikofaktor der hedder at raidet kan gå i stykker som f.eks. ved striping?

Med andre ord må RAID3/4/5 være lige så sikkert som RAID1 i mine øjne. Nå, hrm - jeg må tilbage i tænkeboksen for at se om jeg kan finde ud af hvordan jeg vil have min NAS konfigureret.

*tænke tænke*

// Yoc.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2009 - 20:20 #3
RAID 1 (mirroring) Data spejles på flere diske. Kræver minimum 2 diske.
Redundans: Redundansen forøges med en faktor svarende til antallet af diske. To diske betyder eksempelvis dobbelt så høj redundans.
Performance: Ved parallel tilgang øges søgetiden med en faktor svarende til antallet af brugte diske. Overførselshastigheden øges med en faktor svarende til antallet af diske, men kun for læsninger. Ved skrivninger gælder samme overførselshastighed som for de underliggende diske.

RAID 3 og RAID 4 (striping med dedikeret paritet) Som RAID 0, men med en disk som er dedikeret til hhv. paritets-bit (RAID 3) eller paritets-blok (RAID 4). Pariteten anvendes ved data-genskabelse ved nedbrud i én disk. Kræver minimum 3 diske.
RAID 5 (striping med distribueret paritet) Som RAID 4, men med distribueret paritetsblok. Igen kan data genskabes ved nedbrud af én disk. Kræver minimum 3 diske for at fungere og for at have nogen relevans sammenlignet med RAID level 1.
Redundans: Forbedring svarende til 1 divideret med antallet af diske.
Performance: Søgetid er den samme som den langsommeste af de underliggende diske. Overførselshastighed ved læsning er den samme som summen af de underliggende diske minus én disk. Skrivning kan være markant langsommere, fordi der ved skrivninger der er mindre end en hel RAID blok først skal læses en række datablokke og en paritetsblok (herefter en "stripe"), hvorefter der indføres nye data, paritet udregnes igen, hvorefter stripen skrives tilbage. Specielt søgetiden ifbm. læsning af blokken kan forårsage et stort fald i performance.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2009 - 20:21 #4
Kilde: wikipedia så det kan ikke garanteres det er 100% korrekt, men ås vidt jeg husker er det korrekt.
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 13:26 #5
Lukket
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 13:29 #6
Lukket
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. februar 2012 - 19:12 #7
Næ nej.
Du har fået svar, så bed om "svar" som du så accepterer.
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2012 - 19:27 #8
Det var en forkert tråd jeg har fået trykket lukket på. Beklager. Hvis yocal vil acceptere dit svar, så opret er svar og se om han lukker den