Avatar billede rischel Nybegynder
10. december 2009 - 19:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Optimal lottkupon

Hej,

Jeg sad og tænkte på, hvordan den "optimale lottokupon" ville se ud.

Altså, hvis man skal "optimere" sine chancer for de penge man nu spiller.

50 kr. giver 10 rækker på lottokuponen, samt to rækker i jokeren. Men kan disse penge "fordeles" bedre. Ville det hjælpe at øge antallet af rækker, og så ikke købe jokeren? Eller ville det være mere optimalt at købe færre rækker og så evt. en ekstra joker? (beløbet behøves selvfølgelig ikke at være 50 kr., men kan sagtens være mindre eller højere)

Jeg håber jeg har gjort mine tanker "tydelige" nok.

BH
10. december 2009 - 20:51 #1
Jeg kan ikke modstaa fristelsen til at komme med min mening om emnet. Mit system er det der giver den bedste statistisk/matematiske forventede gevinst paa langt sigt:  Jeg spiller ikke hvorved min forventede gevinst er 0.  For alle andre systemer er den forventede gevinst negativ.  (Eller skulle jeg have lyttet bedre i statistik timerne?)
Avatar billede kemiskdild Nybegynder
10. december 2009 - 22:00 #2
hehehe hvis man forsøger at inkludere statistiske regnestykker til lotto, vil man i sidste ende komme ud med at det ikke kan betale sig, hvis man derimod ønsker at udregne hvilket system ved en given indsats der giver størst muligt afkast, så e det nogle ret heftige udregninger :)
10. december 2009 - 22:22 #3
kemiskdild, vi synes at vaere kommet til den samme konklusion.  (Eller mener du at man kan lave objektive beregninger over hvilke systemer der giver hvilke forventede afkast med andre metoder end statistiske/matematiske?)

(Min yndlings historie er om en kollega (da jeg arbejdede i Holland) der spillede tysk lotto og havde lavet kurver over fordelingen af udtrukne numre over en flere-aars periode.  Han var overbevist om at fordelingen af udtrukne numre skulle tilnaerme sig en normalfordeling og han mente at han foroegede sin chance for gevinst ved at spille paa numre der, hvis de kom ud, ville bringe den hisoriske fordelingen naermere til normalfordeling.  Jeg var, heller ikke dengang, ikke saerlig diplomatisk (det var min chef) i mine forsoeg paa at bevise at i hver enkelt lotto-traekning havde alle numre den samme sandsynlighed for at blive trukket uansat hvilke numre der var trukket ud i tidligere traekninger.  Paa et tidspunkt kom han saa vidt at han sagde:  "Matematisk set kan det maaske vaere rigtig nok, men det er mere interessant paa min maade!")
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2009 - 01:12 #4
Alle systemer giver præcis samme forventede udbytte nemlig spillets tilbagebetalings procent.

Imidlertid kan man øge sit forventede udbytte en lille bitte smule ved at spille på rækker som spillere ikke selv vælger så hyppigt (der er samme chance for at vinde men store gevindster skal deles med færre).
17. december 2009 - 05:29 #5
rischel, forventer du flere indlaeg paa dette spoergsmaal?  Hvis ikke, kan jeg saa faa dig til at lukke spoergsmaalet?  Det giver god orden at lukke spoergsmaal der ikke laengere er aktive, og saa staar det ikke laengere som aabent i min liste af indlaeg.
Avatar billede rischel Nybegynder
17. december 2009 - 09:37 #6
Nej det gør jeg vel ikke. Hvordan lukker jeg spørgsmålet?
17. december 2009 - 10:34 #7
Hvordan man lukker spoergsmaal og anden nyttig information finder du under FAQ.  Jeg har kopieret afsnittet om lukning nedenfor.  Her er lidt yderligere forklaring:

Man lukker et spoergsmaal ved at acceptere et eller flere svar.  Ingen af indlaeggene til dette spoergsmaal var oprettet som svar, alle indlaeggene var oprettede som kommentarer.  Hvis du finder at en (eller flere) kommentar(er) loeste dit problem eller paa anden maade var nyttige kan du lave en kommentar hvor du beder den eller de paagaeldende brugere om at lave et svar.  Hvis du ikke finder nogen kommentar brugbar maa du selv oprette et svar. (Det sidste lyder lidt tumpet, men saadan virker det altsaa.)

I svaret eller svarene klikker du saa paa det lille felt for accept, og derefter kommer der et nyt felt som du ogsaa skal klikke for accept.

Her er et udsnit af FAQ:

Hvordan lukker man sit spørgsmål?

Et spørgsmål er lukket når der er lagt et svar, som er blevet accepteret af vedkommende som oprettede spørgsmålet. Hvis du har et spørgsmål hvor ingen af svarene kunne bruges, kan du selv lægge et svar og acceptere dette.

Husk at hvis du selv fandt en løsning, så skriv den endelig som svar da andre kan have glæde af den i fremtiden! Samtidig viser du de brugere, som har brugt tid på dit spørgsmål, at du selv fandt en mere velegnet løsning.
Avatar billede rischel Nybegynder
17. december 2009 - 16:03 #8
Ok, mange tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2009 - 20:34 #9
Gider du poste det du mener er det rigtige svar?