Avatar billede leahcim Juniormester
10. december 2009 - 19:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

CO2's opløselighed

Hej Ekperter

Er der forskel på CO2's opløselighed i ferskvand og saltvand?

/Leahcim
Avatar billede Bodillen Nybegynder
10. december 2009 - 21:00 #1
Ja, CO2 er mere opløseligt i ferskvand
Avatar billede leahcim Juniormester
10. december 2009 - 21:10 #2
Er der en kort forklaring på det?

Jeg synes jeg har ledt længe, men kan ikke finde noget om det....

/Leahcim
Avatar billede Bodillen Nybegynder
10. december 2009 - 21:37 #3
Tja... fra http://www.seafriends.org.nz/oceano/seawater.htm#gases citeres: "As salinity increases, the amount of gas dissolved decreases because more water molecules are immobilised by the salt ion." Dvs salt-ionerne "låser" vandmolekylerne, så de ikke kan opløse CO2
Sammenhængen, opløsningskoefficienten, er sat på formel på denne side http://www.satelliteeye.dk/vg3-data/CO2-faktaboks.pdf
Avatar billede leahcim Juniormester
10. december 2009 - 21:54 #4
Tusinde tak for det :)

Hvis du giver et svar er det point på vej :)

/Leahcim
Avatar billede Bodillen Nybegynder
10. december 2009 - 22:01 #5
Ok :)