Avatar billede nikkib Nybegynder
07. december 2009 - 16:21 Der er 4 kommentarer

Forspørgelse

Jeg er ved at lave en datacase i Access2007.
Her har jeg en bl.a disse tabeller "vare", "levenradør", "model" og "serie"

Leveradør, serie pg model er sat sammen med relationer så en leverandør har mange "serie" og serie har mange "model".

Imellem disse 3 og vare tabal har jeg en relationstabel så jeg for hver vare kan vælge mange "levenradør,serie og model."

Jeg har så en fomular for vare hvor jeg har en underfomular hvor  jeg kan vælge i opslag "levenradør", "serie" og "model".
Underformularen køre via relationstabellen som laver opslag i diverse tabeller.

Alt dette virker ok, men jeg har det problem at når jeg vælger en levenradør, så vil jeg gerne have i serie at der kun visses de serier som passer til leverandøren. Og igen ved model skal der kun vises dem der passer sammen med serie. Som det er nu for jeg bare en lang liste med alle.

Jeg håber til er til at forstå og nogen kan gjølpe mig. Jeg tror evt at det skal gøres via en forspørgelse i underformularen.
Avatar billede mugs Novice
07. december 2009 - 16:27 #1
Hvordan er din underformular bundet op på hovedformularen?
Avatar billede nikkib Nybegynder
07. december 2009 - 16:37 #2
Min underformular er bundet op via relationstabellen som som har opslag for "vare", levenradør", "serie" og "model". Og det er så her jeg ikke ved hvordan en evt forspørgelse skal sættes ind. Så når jeg har valgt en levenradør kommer der efterfølgende kun serie der passer til levenradør. Og ihen for serie og model.

Hilsen

Nikki
Avatar billede mugs Novice
07. december 2009 - 16:43 #3
Med "bundet op" mener jef overordnede og underordnede felter. Hvis du f.eks. har leverandør i disse egenskaber vil du kun se poster der matcher den valgte leverandør.

En anden mugligher er, at du i forespørgslen kan lave en reference til din underformular under kriterie i stil med dette:

= [Forms]![formularnavn]![feltnavn]
Avatar billede mugs Novice
07. december 2009 - 16:58 #4
Bare for at give dig noget at arbejde med, så ligger der en fremragende filtreringsfunktion her:

http://www.makeiteasy.dk/Home.asp

oppe til højre under downloads hedder den noget med "Dynamisk filtrerings- og søgefunktion.

Jeg tror det er vejen frem.