Avatar billede DanishDove Nybegynder
27. november 2009 - 18:44 Der er 5 kommentarer

Linux: Udpak .iso-fil og brænd data til DVD

Hey.

Jeg har et lille problem! ---På en DVD-skive har jeg en .iso-fil, men den .iso-fil indeholder data, som jeg gerne vil ha' lagt ned på en ny DVD-skive. Jeg har Linux Ubuntu 9.10, så jeg ved ikke helt præcist, hvordan jeg gør. Jeg har prøvet at google lidt, men uden held.

I korte træk:
- "Udpak" .iso-filens data fra en ældre DVD-skiv
- Brænd dataen ned på en helt ny DVD-skive og gør DVD-skiven bootable

Er det muligt? Sig til, hvis I ikke forstår.

Opdatering: Jeg har prøvet brænderprogrammet, som følger med Linux. Jeg vælger min .iso og vælger at brænde INDHOLDET (det er nemlig ikke .iso-filen jeg vil ha brændt ned, men .iso-filens indeholdende data) og ikke dataen som en fil. Den er igang med at forberede data, men det har den gjort længe nu. Nogle som ved, hvor lang tid det tager? OBS: Min .iso fylder 3,3GB.
Avatar billede bmpi Nybegynder
27. november 2009 - 19:50 #1
Der er en her, som har haft et lignende problem i Ubuntu 9.10. Prøv at se om det virker for dig:

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=8722
Avatar billede DanishDove Nybegynder
27. november 2009 - 20:02 #2
Det som der står i den tråd, er netop, hvad jeg gør nu. Bruger Brasero, vælger at lave et nyt dataprojekt, vælger .iso-filen og vælger at den skal brænde det ned på dvden som indhold og ikke bare som et alm. filaftryk (læs: hvor det kun er isofilen der ligger på dvden og den kan derfor ikke bootes).

Det der ISO Master har jeg også, men jeg kan ikke finde ud af at brænde med det program. Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede superanden Nybegynder
27. november 2009 - 20:03 #3
Ellers se her, installer programmet K3B

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=29086

Husk man skal ikke udpakke en iso fil, det er et "billede" af hvad der er på disken så cd'en skal brændes som et image
Avatar billede DanishDove Nybegynder
27. november 2009 - 20:05 #4
Der ligger et program inde i den .iso-fil, som jeg skal kunne boote op ved pc-start. Jeg er godt klar over, at selve filen .iso dækker over en masse andre filer. Jeg kigger nærmere på dit link.
Avatar billede superanden Nybegynder
28. november 2009 - 08:02 #5
Prøv at mounte den ved at skrive følgende i terminalen:

mount -o loop -t iso9660 filename.iso /mnt/iso

Så kan du kopierer filerne ud af drevet og skrive dem til en bootable cd.