Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
27. november 2009 - 00:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

god mappe inddeling, og undgå fil duplikation, på website ?

hey jeg er ved at lave et website, for at lære php, og nu tænkte jeg på, hvad er best practice ang. filsystemet på hjemmesiden. jeg har min frontend og et cms. Kan man dele sin include mappe mellem frontend og det lukkede cms område, uden at det går ud over sikkerheden ?, og kan man låse sin server opsætning, så brugerne kun har fysisk adgang til index.php filen ind i en dedikeret index mappe, mitsite.dk/index/index.php
mens resten af sitet er beskyttet, eller er det helt unødvendigt ? er det evt, nogle der har et grafik skema over en gode opstilling, på front vs cms ??
Avatar billede js_delphi Nybegynder
27. november 2009 - 07:35 #1
Lytter lige med...
Avatar billede repox Seniormester
27. november 2009 - 08:58 #2
"Kan man dele sin include mappe mellem frontend og det lukkede cms område, uden at det går ud over sikkerheden ?"
De korte svar er ja.
Det lange svar afhænger af dit setup og løsningforslag.

"kan man låse sin server opsætning, så brugerne kun har fysisk adgang til index.php filen ind i en dedikeret index mappe, mitsite.dk/index/index.php
mens resten af sitet er beskyttet, eller er det helt unødvendigt ?"

Sætningen lyder som noget direkte sludder, så umiddelbart vil jeg sige at det er unødvendigt. Og hvem vil dog bevidst lede folk ind på ind længere URL end højst nødvendigt?

Jeg kan ikke finde ud af om det skal opfattes som om du selv vil lave et CMS?
Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
28. november 2009 - 01:24 #3
ja jeg vil gerne lave et cms fra bunden af, der efter kaster jeg mig over nogle færdig løsninger "modx, joomla, drupal, etc" men jeg vil gerne lige lære det grundlæggende først
Avatar billede repox Seniormester
28. november 2009 - 03:28 #4
Så din første indskydelse - for at lære PHP - er at lave dit eget CMS som første projekt?

Et 'grundlæggende' CMS er meget kompliceret - så kompliceret at der oftest er mange udviklere inde over sådan et projekt, blot for at have noget nogenlunde brugbart. At lave en HTML formular som du kan oprette sider med indhold fra en WYSIWYG editor er jo ikke synderligt svært, men næppe noget man med god samvittighed vil kalde for et CMS.

Jeg vil mene du stiler for højt og du vil ikke lære noget af at forsøge dig med det du prøver at foretage dig.
Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
29. november 2009 - 16:26 #5
ok repox, det lyder meget godt, jeg vil undersøg, hvilket cms der passer bedst til mit projekt. smider du ikke et svar ?
Avatar billede repox Seniormester
29. november 2009 - 16:54 #6
Det fik du her.