Avatar billede johandysatan Novice
05. november 2009 - 18:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Installer linux på partition - FRA Linux

Hej,
Jeg har Ubuntu 8.04 installeret på en partition som er så lille at jeg ikke får lov til at opgradere til Ubuntu 9.10 fordi der er for lidt plads på disken. Jeg har imidlertid masser af plads på en anden partition, hvor der tidligere har været installeret XP, men hvor der nu ikke er noget. Jeg vil gerne installere 9.10 på denne partition uden at bruge en bootdisk, altså installere Ubuntu 9.10 via 8.04.

Inden der er nogen der siger: HVorfor ikke bare bruge en bootdisk?
må jeg fortælle at 1. Mit CD drev virker ikke 2. når jeg forsøger at boote fra ekstern harddisk, er det kun XP installationsdisken der faktisk er i stand til at blive startet, alle andre boot Images jeg har prøvet bliver slet ikke aktiveret. Der ligger jo nok nogle gamle info fra den gang Xp var på computeren, men jeg kan ikke få lov til at nulstille "boot recorden", eller bare installere XP igen.
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
05. november 2009 - 20:18 #1
Jeg ved ikke lige hvordan du får klaret det, som du selv nævnte, men hvorfor kloner du ikke bare partition1 over på partition2 (eksempelvis med CloneZilla), da du jo siger, at der er plads nok til 9.10 på p2, hvorefter der bare opgraderes til 9.10.

Det er da langt smartere, end at have 2 forskellige versioner liggende på 2 forskellige diske.

Det var bare min 5 cent.
Avatar billede johandysatan Novice
06. november 2009 - 17:53 #2
Helt sikkert, jeg skal ikke have to parallele versioner, bare har udnyttet den plads jeg faktisk har.

Nu er problemet bare at jeg ikke kan få installeret CloneZilla.
Kan man gøre det via synaptic eller lignende programmer - kan ikke finde ud af at få det gjort ud fra de filer jeg har hentet fra cloneZilla sitet.
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
06. november 2009 - 18:34 #3
Hent Clonezilla Live Stable (ISO) herfra: http://clonezilla.org/download/sourceforge/

ISO-filen skal IKKE udpakkes.

Brænd imagefilen (.iso) med et brænderprogram, der kan klare imagefiler. Husk at brænde den som image og ikke som data.

Start op på cd'en og følg anvisninger på skærmen.
Avatar billede johandysatan Novice
07. november 2009 - 00:00 #4
Desværre, har ikke et fungerende optisk drev i den gamle computer, og kan ikke få den til at boote fra ekstern harddisk.
Kan man ikke installere programmet fra Ubuntu?
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
07. november 2009 - 00:39 #5
Programmet kan ikke installeres, men skal derimod bootes op på.

Se dette dokument som beskriver, hvordan du får gjort så du kan boote CloneZilla fra en USB-nøgle/disk: http://clonezilla.org/clonezilla-live/liveusb.php
Avatar billede johandysatan Novice
08. november 2009 - 20:01 #6
Har droppet at få Ubuntu til at køre. Kæmpede en del med at få computeren til at boote korrekt, men nu har jeg fået Windows 7 op at køre og det må være godt nok.
Tak for input.