Avatar billede Thakrage Nybegynder
23. oktober 2009 - 15:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Motherboard / Harddisk problem

Ja, som problemet lyder, har jeg problemer med at starte min computer op, den kan simpelthen ikke starte op med harddisken sat til, den viser kun start billedet, hvor der står Asus, men piller jeg harddisken fra forsætter den indtil den siger at der ikke er nogen harddisk tilsluttet, men der kan jeg i det mindste komme i Bios og ændre indstillinger.

Bundkortet er et ældre ASUS P5AD2-E Deluxe, og harddisken er en Seagate SATA 7200 rpm, 320 gb.

Problemet opstod da jeg formaterede harddisken, og installerede Windows XP på den. (Den havde Windows 7 før)

Det ser ud til, at den bliver ved med at påstå, at det er en IDE harddisk, jeg har sat til, men jeg kan ikke finde ud af at ændre det i BIOS.

Den sætter sig fast under opstart med teksten:

Pri Slave: lite-on combo (mit dvd drev)
Ultra DMA Mode-2
Sec Master: ST3320820A
Ultra DMA Mode-5, S.M.A.R.T. Capable and Status OK
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2009 - 15:44 #1
Det ser ud til du bruger det forkerte stik på bundkortet til din harddisk, siden den vil have dvd drevet til at være master...
Avatar billede Thakrage Nybegynder
23. oktober 2009 - 15:49 #2
Det lyder mærkeligt, da det virkede første gang jeg bootede den
Avatar billede thov Forsker
23. oktober 2009 - 17:03 #3
Vista, Linux og helt sikkert også W7 har en anderledes MBR (Master Boot Record) på harddisken - Den kan XP ikke klare, og derfor mangler du tilsyneladende din disk.

Booter du på XP CD'en og går til 'Recovery Console', kan du stikke den kommandoen: FIXMBR

Ku' være at det gjorde tricket :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2009 - 17:28 #4
Harddisken er formatteret, så det trick er vist ikke nødvendigt ...
Avatar billede thov Forsker
23. oktober 2009 - 17:51 #5
Er du 100% sikker på, at en almindelig formattering retter MBR til standard (pre Vista) ?

Det er jeg nemlig ikke.....
Avatar billede Thakrage Nybegynder
23. oktober 2009 - 18:10 #6
Det med MBR lyder fornuftigt, men så snart jeg sætter harddisken til, kan jeg ikke boote. Så det bliver svært at sætte den til en anden MBR
Avatar billede thov Forsker
23. oktober 2009 - 18:54 #7
Hent filen rc.iso http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso
og brænd den lille boot CD med XP's Recovery console.
Booter du på den (CD skal være 'first boot device' i BIOS, kan du køre kommandoerne FIXMBR og FIXBOOT.

P.S.
Jeg har lige eksperimenteret med en gammel harddisk...
En fuld formattering (med XP) ændrer ikke en tøddel ved MBR.
Kontrolleret med DOS programmet 'Ranish Partition Manager').
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2009 - 20:14 #8
thov, ja jeg er sikker.
Avatar billede thov Forsker
24. oktober 2009 - 02:52 #9
Ja - enhver er salig i sin tro :-)
Men så kan det undre, at så mange har haft problemer med at gå fra Vista og tilbage til XP.
Det har hvergang løst sig med Killdisk (som med sikkerhed ændrer MBR).