Avatar billede exil Nybegynder
13. juli 2001 - 21:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hvorfor gør de det sådan?

Her sidder jeg og leger mig med min webside. Jeg vil have stort bagrundsbillede og finder det praktisk og lægge det i et stort layer.. så finder jeg ud at jeg vil kigge på hvordan \"resten af verden\" gør det.

Efter og have fundet en passende eksempel og tar siden med mig ind i Dreamveawer... og ser til min forskrækkelse at et billede  der dækker hele skærmen, er delt opp i hundretals af layers!

Hvorfor i al verden gøres det? Det må jo være et forfærdelig puslespil at sætte sammen? ..eller har jeg mistet et vesentlig point her?
Avatar billede htx98i17 Professor
13. juli 2001 - 21:52 #1
hvilket site gør det?

Det kan være noget med at der sker noget når man kører over et af layerne med musen, etc... Man kan sætte layers i forbindelse med timeline i DW og få layerne til at gøre dit og dat og flytte sig og gemme/vise sig osv....
Avatar billede exil Nybegynder
13. juli 2001 - 21:55 #2
Sitet jeg kiggede på ligger her:
http://www.inicia.es/de/webfabi/

Jeg kan ikke se at der er så meget mouse over etc.
Den ser faktisk ret mærkelig ud når jeg tager den ind i Dreamveawer (ellers er det jo en rigtig flot side).
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:05 #3
Der er overhovedet ikke noget layers på den side. Det er tabeller!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:07 #4
Endvidere er den delt op i frames.

Den ser da okay ud, men fuck hvor er den lang tid om at loade (ISDN).
Avatar billede exil Nybegynder
13. juli 2001 - 22:08 #5
Der var da virkelig layers når jeg tog den ind i Dreamveawer: jeg kunne til og med flytte dem rundt.

Men det var egentlig ikke det der var pointen. Mit spørgsmål går ganske enkelt på om det er meget uvanlig at gøre som jeg gør. Dvs lave et stort billede og lægge det som \"baggrund\" i et layer?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:11 #6
Det vil være en fordel at \"klippe billederne ud\" og så derefter sætte dem sammen. Det er en fin idé at sætte siden op i layers, men så derefter konvetere dem til tabeller. På den måde kan du centrere din side o.a.
Avatar billede exil Nybegynder
13. juli 2001 - 22:17 #7
Hvilken fordel give det, det virker jo som om det tager megen længre tid at laste ned på den måden, eller?
Men medens vi er inde på det så kan ikke jeg få delerne af billedet til at så helt tæt sammen når jeg bruger tabel.. der bliver altid ca 1 px mellemrom. Frygtelig irriterende :-(
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:21 #8
Siden bliver noget hurtigere at loade, og de steder på dit side hvor du bare har en ensartet farve, behøver du jo ikke have billeder (der fylder) -men blot en farve!

Det med at du ikke kan få den til at passe i tabeller - sæt den sammen i layers (husk prevent overlap), og derefter \"convert to tables\". -Så er der ingen problemer.

Problemer med layers er at de kun positioneres efter top og left på siden.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:22 #9
Man bruger oftest kun layers hvis man skal lave en dhtml menu e.lign. Læg iøvigt mærke til at på den side du har kigget er det kun menuen der ligger i layers, resten i tabeller.
Avatar billede exil Nybegynder
13. juli 2001 - 22:26 #10
ok :-)

Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:29 #11
Du kan evt. ta et kig på en side jeg er ved at lave - den har jeg sat sammen i layers, og derefter konveteret til tabel. Og kun menuen og dhtml scrolleren er i layers.

www.demenskonsulent.dk/test/demens01.htm
Avatar billede exil Nybegynder
13. juli 2001 - 22:35 #12
Smagfuldt og beroligende design.

Scrolleren har jeg for resten ikke set tidligere; denne er smalere end de andre udgaver jeg har set.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:39 #13
Scrolleren er Geeeet\'s ( http://www.ghtml.com/showoff/scrollbar/index.html ) bare med \"mit design\".
Avatar billede exil Nybegynder
13. juli 2001 - 22:43 #14
Wow! Det var en farveglad dreng!
Tak for linken :-)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
13. juli 2001 - 22:44 #15
Velbekomme :o)