Avatar billede dark-ghost Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

fra windows XP til linux

hejsa...

jeg har en lidt gamle computer som ikke engang kan trække xp ordenligt så nu har jeg valgt at jeg vil ha linux på den men hvordan formatere jeg den så styresystemet er helt væk og det kun er linux tilbage på den?
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:14 #1
Du starter fra en Linux-cd og vælger under installation, at du vil slette de eksisterende data. Egentlig ligner det meget en Windows installation.

Hvilken distro regner du med at køre med?
Avatar billede dark-ghost Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:23 #2
okay tak :D

distro?

Altså jeg fandt http://www2.mandriva.com/ hvor jeg hentede den ned fra hvor den er ca halvvejs nu...
Avatar billede mtastar Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:28 #3
Hej!

Det første du skal finde ud af, er hvad formål computeren skal ha'?

Skal den fungere som en lille server eller vil du bare at den skal kunne det samme som en "normal" xp maskine.

Hvis du er ny i linux universet kan jeg anbefalde ubuntu som på mange måde er nemmere end xp og kompetibelt med stort set alt hardware også af ældre dato.
Avatar billede dark-ghost Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:38 #4
ja okay men så henter jeg bare en iso fil af ubuntu men har du ikke et link til det? også når jeg får det smider jeg det bare over på en cd og over i min bærbar?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 22:47 #6
Den kan også hentes herfra

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 22:50 #7
http://www.linuxin.dk/node/285

meget forståelig guide her.
Avatar billede dark-ghost Nybegynder
16. oktober 2009 - 12:32 #8
jeg takker mange gange for svar :D