Avatar billede katarga Nybegynder
15. oktober 2009 - 08:54 Der er 7 kommentarer

Skal jeg installere en større strømforsyning?

Hej,

Jeg har en Dell stationær PC, hvor jeg har installeret 3 Harddisk + DVD-brænder + CD Brænder. Den er født med en 350W strømforsyning.
Pga. overstående kan man jo nok tænke sig at strømforsyningen skal arbejde hårdt og blæseren er i gang hele tiden.
Mit spørgsmål er, om det vil være en god idé at installere en større strømforsyning? Hvor stor skal den evt. være?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
15. oktober 2009 - 09:47 #1
Harddiske og optiske drev trækker normalt ikke specielt meget strøm, så din nuværende strømforsyning er sandsyneligvis fin nok.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 09:52 #2
Det afhænget helt af hvilken sammensætning af komponenter der indgår i maskinen.
Du kan bruge denne:
http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

Nu kan en strømforsyning ikke bliver for stor, men tværtimod er uheldig, hvis den er for lille. Det vil uvægerlig give umotiverede genstarter eller frysninger af din PC.

Du skal også vide, at over tid bliver den "slidt", så maksimum output falder med op til 30%. Værst ved de billige og knap så sofistikerede strømforsyninger, og i mindre grad ved kvalitets strømforsyninger.

I dit tilfælde vil jeg tro at en 400 - 500 Watt er tilstrækkelig.
Hvis du har påtænkt at hoppe på en i7 CPU fra intel med hvad det medfører, kan du fremtidssikre din strømforsyning ved at gå efter en på 700 - 750 Watt. Køber du altid dine PC'ere færdigsamlet, er det uinteressant at fremtidssikre.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
15. oktober 2009 - 10:45 #3
dragon, hvordan kan du begynde at snakke om større strømforsyning uden at vide hvilke komponenter der er i hans PC? Jeg går ud fra at DELL har udstyret maskinen med en strømforsyning som kan klare lidt mere end hvad de har puttet i den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 10:53 #4
Jeg gentager:

Det afhænget helt af hvilken sammensætning af komponenter der indgår i maskinen.
Du kan bruge denne:
http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us
Avatar billede katarga Nybegynder
27. oktober 2009 - 18:55 #5
Hej,

Tak for forslagene. Ved at bruge http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us har jeg fundet ud af at jeg skal ha' en 650W strømforsyning.

Tak for hjælpen!

Bjarne
Avatar billede ebusiness Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:30 #6
Nogen fortjener et slag i bollerne for at have bragt det lort der online.

Her er en rigtig PSU beregner: http://extreme.outervision.com/PSUEngine
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 19:44 #7
Og nogen burde have et slag i bollerne for at bringe det lort online !