Avatar billede rd Nybegynder
14. oktober 2009 - 12:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valg af bibtex skabelon til kildelisten.

Jeg har et problem med at vælge den rigtige bibtex skabelon LaTeX.
Det vi gerne vil have bibtex til at lave er:
1. Kildeliste med standard informationer
2. Fodnoter på siden hvor kilden bliver brugt.

Er der nogen der har en løsning på hvilken bibtex pakke og skabelon vi skal bruge?

mvh. Lasse
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 12:20 #1
Hvilket fag skriver du indenfor for? For på naturvidenskab ses det meget sjældent at man bruger fodnoter til citeringer, her er [tal] eller forfatter-år stilene meget mere dominerende.

Du skal nok over i noget jurabib systemet sammen med klassisk bibtex eller evt. helt bruge biblatex (som skal installeres pr. håndkraft, da udvikleren ikke helt er færdig med den endnu)
Avatar billede rd Nybegynder
14. oktober 2009 - 12:34 #2
Jeg (vi) er til dels på naturvidenskab (Bachelor i informationsteknologi, BAIT).
Vi vil forbedre læsevenligheden ved at både at sætte kilden ind i fodnoten og i bibliografien. Så man kan se den samlede liste over kilder i bibliografien men også på siden så man slipper for at bladre.

Ok. Vi bruger jurabib lige nu, men bibliografien er lidt smadret for at udtrykke det på den måde. Den er umulig at få til at vise andet end forfatternavnene i bibliografien.
Når du siger jurabib sammen med klassisk bibtex, mener du så at vi skal bruge jurabib-pakken også en alm. bibtex-style eller omvendt?
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 12:39 #3
nej, det jeg mener er at jurabib skal anvendes sammen med stilene som passer til den pakke plus bibtex.

Biblatex bruger kun een stil, men kan så nærmest konfigureres i det uendelige direkte i dokumentet.

Så vidt jeg ved kan jurabib altså også konfigureres temmeligt meget.

Jeg synes dog ikke at det giver nogen forbedring i læsbarheden at man skriver kilden i fodnoten. Det er jo din tekst som er det vigtige, de som er interesserede skal nok kigge i litteraturlisten.
Avatar billede rd Nybegynder
14. oktober 2009 - 13:10 #4
Ok, argument købt :)

Bruger plain bibtex. KISS....

Takker, skriver du et evar?
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 13:31 #5
et svar