Avatar billede no_doubt Nybegynder
13. oktober 2009 - 17:23 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Salg af hund - Afbetaling

Så er det tid til at "pege" og "tomle" skal støvsuge nettet, for mine fingre kan ikke finde frem til om:

MAN MÅ KØBE/SÆLGE EN HUND PÅ AFBETALING - altså MÅ man (ikke om man bør)
13. oktober 2009 - 18:02 #1
Loven om koeb paa afbetaling er tilsyneladende ophaevet og erstattet om loven om koeb paa kredit, http://www.logir.fo/foldb/lov/1982/0000275.htm.  Der siges, i paragraf 5 stykke 3, at "Justitsministeren kan bestemme, at lovens regler eller nogle af disse ikke anvendes på køb, der er af en særlig beskaffenhed eller angår bestemte arter af løsøre, eller kun anvendes på sådanne køb med de afvigelser, som tilsiges af de pågældende købs særlige karakter."  Jeg har ikke kunnet finde eksempler paa arter af løsøre der ikke kan koebes paa kredit, men der er forbilleder paa at heste har vaeret koebt paa afbetaling, saa som http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=332236.  Saa det er svaert at se hvad der skulle vaere til hinder, rent juridisk, for at saelge en hund paa afbetaling.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2009 - 18:35 #2
Hvis ikke koeber har raad til at betale kontant eller ihvertfald traekke paa en kassekredit - har vedkommende saa raad til at tage sig ordentligt af hunden?
Avatar billede justrace Novice
13. oktober 2009 - 18:44 #3
Hvis jeg køber en Porsche på kredit, har jeg så ikke råd til at hælde benzin på?

Det kunne jo være en ret dyr hund. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2009 - 18:56 #4
Nej - en bil i den pris klassse synes jeg ikke at det giver meget mening at købe på kredit.

Men worst case for en Porsche er at den kommer til at stå i garagen eller bliver solgt paa tvangsauktion.

Og det er trods alt en kun en ting. En hund er et levende vaesen.
14. oktober 2009 - 20:03 #5
No-doubt, du spurgte om man maa koebe hund paa afbetaling.  Det proevede jeg at svare paa efter bedste evne, overbevisning, og studie.  Det forekommemig at arne_v og justrace i stedet for svarer paa om det er en god ide at koebe en hund paa afbetaling.

Men slutter du spoergsmaalet af og bestemmer om nogen af svarene fortjener points?
Avatar billede no_doubt Nybegynder
14. oktober 2009 - 20:35 #6
Bare ok :)

Lig svar alle sammen
Avatar billede justrace Novice
14. oktober 2009 - 23:40 #7
Ikke til mig, jeg må alligevel ikke holde hund hvor jeg bor, og jeg vil nok heller ikke have den med i Porschen. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2009 - 02:32 #8
Heller ikke til mig. Jeg har ikke svaret på det spurgte. Men kun kommenteret på noget som jeg synes er vigtigere.
15. oktober 2009 - 07:17 #9
Svar
Avatar billede kuinie Nybegynder
15. oktober 2009 - 09:51 #10
Ja det må man gerne, jeg har selv solgt/købt hund på afbetaling, papirerne skal selvfølgelig være i orden.
MVH
kuinie