Avatar billede nyst Nybegynder
08. oktober 2009 - 11:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tip en ven php4 kontra php5

Hi, jeg har et problem med en velfungerende kode til php4, som nu ikke virker i php5.

fil 1

<?php echo '<a href="../design/send_test.php?url='.$_SERVER['REQUEST_URI'].'">Tip en bekendt</a>'; ?>

fil 2

<?php
if ($to_email && $message && $subject) {
$to = "\"$to_name\" <$to_email>";
$from = "\"$from_name\" <$from_email>";
$to = str_replace("\\'", "'", $to);
$from = str_replace("\\'", "'", $from);$subject = str_replace("\\'", "'", $subject);
$message = str_replace("\\'", "'", $message);
mail($to, $subject, $message, "From: $from\nX-Mailer: my@email.dk");
    echo "<br>... er nu sendt.<br><br>";
    echo "<a href=# onclick=history.go(-2);>&raquo; Retur forrige side</a><br><br>";
}
?>
&nbsp;&nbsp;Du sender dette link:<br>&nbsp;&nbsp;<?php echo ("http://$_SERVER[HTTP_HOST]$_GET[url]"); ?>
<br>&nbsp;&nbsp;med denne formular.
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="GET">
&nbsp;&nbsp;Til:<br>&nbsp;&nbsp;<input type=text size="11" style="width:150px" maxlength="128" name=to_name><br>
&nbsp;&nbsp;Til e-mail:<br>&nbsp;&nbsp;<input type=text size="11" style="width:150px" maxlength="128" name=to_email><br>
&nbsp;&nbsp;Fra:<br>&nbsp;&nbsp;<input type=text size="11" style="width:150px" maxlength="128" name=from_name><br>
&nbsp;&nbsp;Fra e-mail:<br>&nbsp;&nbsp;<input type=text size="11" style="width:150px" maxlength="128" name=from_email>
<input type=hidden name=subject value='Tip fra en bekendt.'>
<input type=hidden name=message value='Denne side vil sikkert interessere dig: <?php echo ("http://$_SERVER[HTTP_HOST]$_GET[url]"); ?>'><br>
&nbsp;&nbsp;<input type=submit value=Send style="font-size : 9px;">
</form>

----------------------------------

kan nogen hjælpe med hvad der kan være galt  ???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. oktober 2009 - 12:54 #1
Hvor kommer fx  $to_email fra?

I moderne installationer af PHP skal det hentes fra enten

  $_GET['to_email']

eller

  $_POST['to_email'];

afhængig af om <form>-en er GET eller POST.

I dit tilfælde kan du formentlig reparere på det med en

    $to_email=$_GET['to_email']

først i scriptet, og tilsvarende for de andre felter.

Men gør dig den tjeneste at følge op på den nyere udvikling omkring PHP.
Avatar billede nyst Nybegynder
08. oktober 2009 - 13:22 #2
Hi tak for du kigger på mit problem,

$to_email er feltet i <form> name=to_email - den email der skal sendes til.

I stedet for at repare vil jeg foretrække at opdatere scriptet.

Så prøver med POST osv.

:-)
Avatar billede nyst Nybegynder
08. oktober 2009 - 13:38 #3
Hej Erik,

har sat denne ind:

<?php
if ($_POST['to_email'] && $_POST['message'] && $_POST['subject']) {
mail($_POST['to_email'], $_POST['subject'], $_POST['message'], "From: $from\nX-Mailer: my@mail.dk");
echo "<br>... er nu sendt.<br><br>";
echo "<a href=# onclick=history.go(-2);>&raquo; Retur forrige side</a><br><br>";
}
?>

og ændret <form>-en til POST

Nu kommer den frem med der er sendt, men jeg modtager IKKE mailen.

Kan du se hvor problemt ligger?
Avatar billede nyst Nybegynder
08. oktober 2009 - 15:08 #4
Hej igen Erik,

nu har jeg fået denne til at sende fra PHP 5:

<?php
if ($_POST['to_email'] && $_POST['message'] && $_POST['subject']) {
mail($_POST['to_email'], $_POST['subject'], $_POST['message']);
echo "<br />... er nu sendt.<br /><br />";
echo "<a href=# onclick=history.go(-2);>&raquo; Retur forrige side</a><br /><br />";
}
?>

men jeg mangler bare at få indsat fra og email i stedet for den bruger serverdata.

Må være headers der volder problemer.

Kan du hjælpe med det sidste?
Avatar billede dkfire Nybegynder
08. oktober 2009 - 15:58 #5
Til din kommentar #3:
Hvor får du $from fra ??
Avatar billede nyst Nybegynder
08. oktober 2009 - 16:33 #6
Hi, den kommer fra denne

<?php
if ($_POST['to_email'] && $_POST['message'] && $_POST['subject']) {
    $from = "\"$from_name\" <$from_email>";
mail($_POST['to_email'], $_POST['subject'], $_POST['message'], "From: $from\nX-Mailer: my@mail.dk");
echo "<br />... er nu sendt.<br /><br />";
echo "<a href=# onclick=history.go(-2);>&raquo; Retur forrige side</a><br /><br />";
}
?>

men den virker kun i php4 og ikke 5.

Sletter man $from osv så kan den virke i 5 men så kan jeg ikke få header fra navn og fra email frem.

:-)
Avatar billede dkfire Nybegynder
08. oktober 2009 - 16:43 #7
Og hvor kommer så $from_name og $from_email fra ?
Avatar billede nyst Nybegynder
08. oktober 2009 - 17:33 #8
De kommer fra <form> i mit start? :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. oktober 2009 - 18:06 #9
Så skal du jo bruge $_POST['from_email'] for at få værdien.
Avatar billede dkfire Nybegynder
08. oktober 2009 - 22:43 #10
Og med det script vil jeg kunne spamme hvem jeg end vil med 100 mails elelr mere?
Avatar billede nyst Nybegynder
09. oktober 2009 - 10:20 #11
Hej igen,
jeg har nu fået denne til at virke i PHP5:

<?php
if ($_POST['to_email'] && $_POST['message'] && $_POST['subject']) {
$from_name=$_POST['from_name'];
$from_email=$_POST['from_email'];
$headers = "From: $from_name<$from_email>\nReply-to: $from_name<$from_email>";
mail($_POST['to_email'], $_POST['subject'], $_POST['message'], $headers);
echo "<br />... er nu sendt.<br /><br />";
echo "<a href=# onclick=history.go(-2);>&raquo; Retur forrige side</a><br /><br />";
}
?>

men har et par spørgsmål udover spam.

1. når mailen modtages i Outlook står Fra: korrekt med navn og email men Til: viser kun email - kan man få den til at vise navn også?

2. er ovennævnte kode nu 'moderne' PHP kode eller skal den yderlige tilpasses.

:-)
Avatar billede nyst Nybegynder
09. oktober 2009 - 10:21 #12
giver gerne flere point :-)

hvis jeg får instruktion i også det :-)
Avatar billede nyst Nybegynder
13. oktober 2009 - 10:57 #13
Nogen der ved hvordan man undgår den fremsendes som pishing?
Avatar billede nyst Nybegynder
13. oktober 2009 - 11:00 #14
orry Phishing
Avatar billede nyst Nybegynder
05. januar 2010 - 12:26 #15
lukker denne da ingen respons :-)