Avatar billede jthom Nybegynder
25. september 2009 - 09:32 Der er 7 kommentarer

Eksport til xml-format i ISO-8859-1 encoding

jeg har et problem. Jeg har et excel-ark med xml-data. Når jeg eksporterer eller gemmer filen som en xml-data side bliver siden kodet i UTF-8.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes" ?>

Modtageren af data skal have dataene kodet i ISO-8859-1. Således...

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>

Er der nogen der ved om tegnsættet kan defineres i excel - eller er der et andet sted hvor det skal defineres?
Avatar billede tjacob Juniormester
25. september 2009 - 10:02 #1
Dette gælder for Excel 2007:

Når du gemmer filen:

I "Gem som"-dialogboxen:
Lige til venstre for "Gem"-knappen: Klik Funktioner>Webindstillinger...
I boxen der åbner er der en fane "Kodning", hvor du kan vælge kodesæt. Der er godt nok ikke ISO-8859-1, men det må være enten Vesteuropæisk (Windows) eller Vesteuropæisk (ISO).
Avatar billede jthom Nybegynder
25. september 2009 - 11:05 #2
Hejsa,

ok sidder godt nok med Excel 2003  - der har jeg ikke den mulighed. Eller har jeg ? Ved du noget om det?

Ellers må jeg få fat i 2007 udgaven.
Avatar billede tjacob Juniormester
25. september 2009 - 12:10 #3
Jeg har ikke selv 2003-udgaven, så det tør jeg ikke udtale mig om.
Avatar billede tjacob Juniormester
25. september 2009 - 12:15 #4
Jeg fandt lige et link her:

http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/topics/office/manage/excelen.mspx

Så du skal ind i (På engelsk):
Tools>Options>General>Web Options>Encoding tab
Avatar billede jthom Nybegynder
25. september 2009 - 14:39 #5
super - takker. Hvorfor kan jeg kun acceptere mit eget "svar #2". Fatter ikke det point system. Kan du forklare hvordan du får points?
Avatar billede tjacob Juniormester
25. september 2009 - 16:05 #6
Fordi jeg ikke har lagt et endnu. -Kommer her
Avatar billede tjacob Juniormester
25. september 2009 - 16:09 #7
Det er normal praksis at spørger lægger alle sine indlæg som kommentarer.
Svar er forbeholdt dem der mener at have et svar.
For ikke at forvirre spørger med en masse svar, er det også normal praksis at alle lægger deres indlæg som kommentarer indtil spørger er tilfreds.
Derefter kan spørger bede den eller de brugere han mener har hjulpet om at lægge et svar, som han så kan acceptere.
Se mere her:http://www.eksperten.dk/faq