Avatar billede anhjch Nybegynder
16. september 2009 - 14:01 Der er 2 kommentarer

Subtotal på tværs af kolonner

Jeg har en hjemmeside med en ønskeformular, hvor brugerne kan fylde tekstdata i 10 felter. Udtrækket er en csv-fil. Heri er dækker første kolonne over '1. ønske', anden kolonne over '2. ønske' osv., og rækkerne på tværs dækker over brugerne.

Sagen er, at formularen udfyldes af mange tusinde brugere, og denne enorme masse vil jeg gerne lave en simpel subtotal på. Subtotalen skal altså tælle på tværs af samtlige ønsker. Jeg ved bare ikke hvordan...

Jeg har forsøgt at samle alle data i én fortløbende række. Men der er simpelthen for mange data til, at de kan være der. Jeg overstiger 64.000 rækker, som er Excels loft.

Så mit simple spørgsmål er, om jeg kan lave en subtotal-optælling på tværs af kolonner - eller om der findes en alternativ metode?
Avatar billede asse12 Nybegynder
16. september 2009 - 17:21 #1
=SUBTOTAL(9;5:5)
Denne fomel giver summen at række 5.
Hvis du skal bruge summen af en anden række kan du bare skifte fem tallet med den række du skal bruge
Avatar billede anhjch Nybegynder
17. september 2009 - 08:30 #2
Jeg har måske ikke været specifik nok i min beskrivelse.

Forestil dig at det er musikønsker, og jeg vil vide hvor mange der har ønsket eksempelvis D-A-D. Så ønsker jeg en optælling af, hvor mange gange 'D-A-D' optræder i alle kolonner.

Person A har 10 ønsker, hvoraf ét af dem er D-A-D, men det navn kan stå i kolonne 1-10.

Hvordan opnår jeg en sådan optælling på tværs af kolonner?