Avatar billede janbach Nybegynder
01. august 2009 - 13:29 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Budget Regneark

Hej Eksperter

Jeg kan nogenlunde finde rundt i Excel, men til mit fremtidige budgetark er jeg gået lidt i stå.

Det er meningen at jeg vær måned skal importere månedens hævninger fra min kones og min konto - dvs. et sheet pr. konto. Der står en masse tekst i disse kontoudtog, og jeg ønsker at oversætte disse tekter til "Budgetsprog". F.eks. vil jeg gerne erstatte "DK 19330 Jet Benzin" med "Benzin" og "DK 32220 Netto Glostrup" med "Dagligvarer".

Jeg har et sheet hvor jeg løbende ligger tekst kategorier ind - f.eks. kolonne A med "DK 19330 Jet Benzin" og kolonne B med "Benzin".

Hvordan kan jeg sørge for at alle værdier i disse tekstkolonner i fremtiden bliver oversæt til den korrekte kategori?

Efterfølgende skal jeg så tage alle talværdier der står ud for kategorierne, og ligge sammen i en samlet oversigt.

Håber det er til at forstå - eller uddyber jeg gerne:)

NB: Jeg benytter Excel 2007.
Avatar billede jansvendsen Nybegynder
01. august 2009 - 14:03 #1
Hej

Jeg vill lave en kolonne i arket med bankposteringer og så bruge en en VLOOKUP formel der henter den korrekte betegnelse FRA ark hvor du løbende lægger de korrekte værdier ind TIL ark med posteringer.

Derved får du dem korrekt "kategoriseret" og kan arbejde videre derfra
Avatar billede janbach Nybegynder
02. august 2009 - 21:29 #2
Hej Jan

Det fik mig rigtig godt på vej, men dog ikke helt. Jeg har lavet en ny kolonne i arket med bankposteringer, men desværre er næsten alle teksterne unikke - jeg får derfor brug for noget wildcard. Jeg har søgt lidt omkring, men kan ikke få Wildcard bygget korrekt ind i formlen.

Dette er hvad jeg har nu:
=VLOOKUP(C2;Kategorier!$A$1:$B$499;2;FALSE)

Jeg skal vel på en eller anden måde får bygget wildcard rundt om:
Kategorier!$A$1:$B$499

Kan du give nogle forslag? Evt. omkring formlen?
Avatar billede jansvendsen Nybegynder
02. august 2009 - 21:56 #3
Der er forskel på om man bruger FALSE eller TRUE i formlen.
Det er lidt langt at forklarer her så tryk lige F1 i Excel og skrive VLOOKUP i søgeboksen og prøv at bruge TRUE istedet for FALSE.

Alternativt skal vi have kikket på om en IF THEN formel kunne være interessant, men så må du forklarer lidt mere om hvorfor det ikke er unikke tekster du får fra bankens posteringer.
Avatar billede janbach Nybegynder
03. august 2009 - 08:21 #4
Jeg har forsøgt mig med TRUE, men den er ikke særlig pålidelig.

Teksterne fra banken variere åbenbart meget - f.eks. kan der ved den ene postering stå "DK 12345 Føtex København" og ved den næste "DK 54321 Føtex København". Derfor vil jeg bare gerne kigge efter enten "Føtex" eller "Føtex København".

Jeg troede faktisk først DK xxxxx var et butiksnummer, men de er åbenbart unikke.
Avatar billede jansvendsen Nybegynder
04. august 2009 - 09:26 #5
er det altid den samme karakter (10. karakter) navnet (Føtex i dette tilfælde) starter ?
Avatar billede janbach Nybegynder
04. august 2009 - 09:39 #6
Ja - det er det faktisk. Når Dankort er brugt(hvilket det gør i 8 ud af 10 tilfælde), så består det af 9 karakterer incl. mellemrum.
Avatar billede jansvendsen Nybegynder
04. august 2009 - 11:08 #7
så er der mulighed for at bruge formlen =MID(A1;10;5)

Den læser Celle A1 fra position 10 og 5 karakterer frem

Prøv det i en nye kolonne du har lavet og så efterfølgende bruge VLOOKUP i en anden kolonne
Avatar billede janbach Nybegynder
04. august 2009 - 12:38 #8
Det virker super.:) Kan man indbygge en mekanisme så den kun forkorter tekster der starter med "DK"?
Avatar billede natkatten Mester
05. august 2009 - 10:41 #9
Ja, dette kan fx ske som vist her (forudsætter at teksten står i celle A1):

=HVIS(VENSTRE($A1;2)="DK";MIDT($A1;10;20);$A1)

En af udfordringerne med at håndtere kontoudtrækkene fra ens pengeinstitut er jo, at der er varierende posteringstekster, som man ikke selv styrer.

Den måde, som jeg selv gør dette på, er at lave en ekstra kolonne, som jeg kalder for "Kort tekst". Her laver jeg så relevante tekstudtræk ud fra i forvejen definerede mønstre. Dette fanger mange, men ikke alle, af de posteringstekster, som kommer fra banken. De resterende skal jeg så håndtere manuelt ud fra de (udgifts)grupper, som jeg benytter mig af. Fx. "Boligudgifter", "Transport", "Forsikringer" m.fl.

Jeg benytter en relativ lang HVIS-sætning, men der er andre (og nok mere hensigtsmæssige måder) at håndtere dette på.
Avatar billede janbach Nybegynder
08. august 2009 - 19:00 #10
Mange tak til jer begge. Jeg tænker på at dele point lidt op.

Natkatten: Vil du ikke smide et svar?
Avatar billede snowball Novice
10. august 2009 - 19:25 #11
Er det evt. muligt at få en kopi af det færdige resultat? :)
Avatar billede janbach Nybegynder
10. august 2009 - 20:30 #12
Hej Snowball - jeg vil godt se om jeg ikke kan rydde lidt op i det når det er færdigt. Det er det ikke helt endnu. Kan jeg finde din mail adresse et sted?
Avatar billede snowball Novice
10. august 2009 - 20:45 #13
Du kan benytte den email der står i min profil.
Avatar billede natkatten Mester
30. august 2009 - 19:14 #14
Et forsinket svar ;-)

Er du i øvrigt kommet videre?
Avatar billede janbach Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:15 #15
Jeg har bøvlet lidt med arket, men jeg kan ikke rigtig få rodet ud i afhængighederne. Den er lidt for tæt knyttet til vores økonomi. Jeg forsøgte at hjælpe min søster med arket, og det var et mareridt.