Avatar billede brejl Nybegynder
26. juli 2009 - 19:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Åbne eksisterende worddokumenter som kladde

Er det muligt at rette en værdi i regedit, så eksisterende worddokumenter i Word 2007 åbnes i kladdevisning, så jeg slipper for hver eneste gang at rette til dette.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. juli 2009 - 20:31 #1
Du skal ikke rette i RegEdit men gøre noget andet:

Eksisterende dokumenter åbner med den visning (og zoom), som de blev gemt med. For at åbne dem i kladdevisning, skal du derfor sørge for, at kladdevisning er valgt, når du gemmer og lukker dokumentet (se dog også tricket under punkt 4 nedenfor og makroen nederst).

Nye dokumenter åbner med den visning (og zoom), som den tilknyttede skabelon er gemt med. For at få nye dokumenter til at åbne i kladdevisning, skal du derfor rette i dine skabeloner. Hvis du benytter Normal.dotm (sker automatisk hvis du bare vælger nyt, blankt dokument), er det derfor Normal.dotm, du skal rette i.

1. Find først Normal.dotm (hvis du ikke ved, hvor den findes, kan du finde stien via Office-knappen > Word-indstillinger > Avanceret > knappen Filplaceringer. Se stien for "Brugerskabeloner").

2. Åbn Normal.dotm som et dokument. Hvis du åbner den inde fra Word, kan du vælge "Åbn" på normal vis. Hvis du åbner den fra en stifinder, er det vigtigt, at du højre-klikker og vælger Åbn, da du ellers bare får oprettet et dokument på basis af skabelonen og ikke åbner selve skabelonen.

3. Skift til kladdevisning (og den ønskede zoom).

4. Nu er din ændring lavet, men Word opfatter ikke dette i sig selv, som noget, der skal gemmes. Derfor skal du lave en eller anden ændring, f.eks. taste et mellemrum og taste Backspace for at slette det igen. Gem Normal.dotm. Luk filen.

Så skulle nye dokumenter komme frem, som du ønsker det.

Alternativ løsning:
I stedet for at rette manuelt som beskrevet ovenfor, kan du indsætte nedenstående makro i din Normal.dotm. Makroen vil åbne alle eksisterende dokumenter i kladdevisning og zoom 100 % (du kan ændre procenten, hvis du vil, eller du kan helt fjerne linjen):

Sub AutoOpen()

With ActiveWindow.View
    .Zoom.Percentage = 100
    .Type = wdNormalView
End With

End Sub

Du kan indsætte en kopi af makroen, hvor du retter navnet "AutoOpen" til "AutoNew", hvis du vil have alle _nye_ dokumenter oprettet med de samme indstillinger.

Du kan finde en oversigt (på engelsk) over nogle sammenhænge relateret til ovenstående:
http://www.thedoctools.com/index.php?show=wt_default_window_behaviour
Avatar billede brejl Nybegynder
26. juli 2009 - 21:12 #2
Jeg har prøvet at rette i Normal.dotm, som du skrev, men uden reslutat
Jeg gemmer altid mine dokumenter som kladde, men de åbner altid i udskriftlayout alligevel.
Jeg prøvede at kopiere
Sub AutoOpen()
....
End Sub
direkte ind i Normal.dotm, men det er måske mig der ikke har forsået hvad en makro er, for det åbnede så bare en en ny side med koden, i stedet for en blank side.
Kan det tænkes at der er en indstilling i Word, der siger noget om at gemme i valgte visningsformat, som jeg bare ikke har slået til?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. juli 2009 - 22:15 #3
Når du gemmer i kladdevisning og dokumenterne alligevel åbner i udskriftslayout, kunne det tyde på, at du har et eller andet installeret, som ændrer på indstillingerne, når du åbner. Måske du allerede har en AutoOpen makro, uden at det er noget, du selv har installeret? Alternativt har du muligvis et eller flere tilføjelsesprogrammer installeret (kan ses i dialogboksen "Skabeloner og tilføjelsesprogrammer", som kan åbnes via fanen Udvikler > Dokumentskabelon).

En makro er en samling kommandoer (kode/programmering), som kan bruges til at automatisere opgaver. I Word og de øvrige Office-programmer kan man f.eks. med makro-optageren optage det, man foretager sig. Derefter kan man gentage de samme handlinger ved at afspille makroen.

AutoOpen-makroen indeholder instrukser til Word om at sætte zoom og visning i det aktive dokument.

Makroen skal ikke sættes ind i selve dokumentet men in makro-editoren (VBE), som du kan åbne vha. Alt+F11. Prøv i første omgang at følge denne (engelske) vejledning:
http://www.gmayor.com/installing_macro.htm

Hvis du i forvejen har en AutoOpen-makro, er det den, der skal rettes.
Avatar billede brejl Nybegynder
26. juli 2009 - 22:41 #4
Jeg har ikke andre skabeloner end Normal.
Jeg vil prøve i morgen at lege med idiots guide, (lige noget for mig).
Foreløbig tak for god og forståelig hjælp.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. juli 2009 - 23:05 #5
Jeg ville nok selv have valgt en mere neutral overskrift på en sådan artikel, men den er helt sikkert venligt ment ;-)
Avatar billede brejl Nybegynder
27. juli 2009 - 10:20 #6
Super.
Det virker (hver gang) Alle tiders.
Send lige et svar.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. juli 2009 - 10:38 #7
Godt at høre!