Avatar billede knejt Nybegynder
17. juli 2009 - 12:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ram problem!

Hejsa Eksperter! Jeg har det problem, at jeg har prøvet at købe et sæt nye ram klodser for at opgradere min pc en smule. Prob er, at efter at have sat de nye klodser i, vil min pc ikke starte op overhovedet. Jeg er sikker på at de sidder som de skal. Sætter jeg de gamle klodser i igen, starter den som en mis.

Gamle ram klodser: 2stk Samsung:
[ DIMM1: Samsung M3 78T6553CZP-CD5 ]

    Hukommelses Moduls Egenskaber:
      Modul Navn                                        Samsung M3 78T6553CZP-CD5
      Serie Nummer                                      F117B5C0h (3233093617)
      Produktions Dato                                  Uge 7 / 2006
      Modul Størrelse                                  512 MB (1 rank, 4 banks)
      Modul Type                                        Unbuffered DIMM
      Hukommelses Type                                  DDR2 SDRAM
      Hukommelses Hastighed                            DDR2-533 (266 MHz)
      Modul Bredde                                      64 bit
      Modul Spænding                                    SSTL 1.8
      Fejl Detekterings Metode                          Ingen
      Opdaterings Frekvens                              Nedsat (7.8 us), Self-Refresh

    Hukommelses Timing:
      @ 266 MHz                                        5-4-4-11  (CL-RCD-RP-RAS) / 15-28-2-4-2  (RC-RFC-RRD-WR-WTR)
      @ 266 MHz                                        4-4-4-11  (CL-RCD-RP-RAS) / 15-28-2-4-2  (RC-RFC-RRD-WR-WTR)
      @ 200 MHz                                        3-3-3-8  (CL-RCD-RP-RAS) / 11-21-2-3-2  (RC-RFC-RRD-WR-WTR)

    Hukommelses Modul Producent:
      Producent                                        Samsung
      Produkt Information                              http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/DRAM/index.htm

De nye klodser er 2stk kingston pc2 - 4200 533mhz 1gb (2gb i alt)
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=KVR533D2N4K2/2&goto=productinfo&mainfunc=link

Her under følger lidt info om min pc + bundkortet:

[ Motherboard ]
Hewleet-Packard
      Produkt                                          Asterope
      Version                                          1.0

[ Processorer / Intel(R) Celeron(R) CPU 3.06GHz ]
Processor Egenskaber:
      Producent                                        Intel
      Version                                          Intel(R) Celeron(R) CPU 3.06GHz
      Ekstern Hastighed                                133 MHz
      Maksimum Hastighed                                3059 MHz
      Nuværende Hastighed                              3059 MHz
      Type                                              Central Processor
      Spænding                                          1.3 V
      Status                                            Tilkoblet
      Sokkel Udformning                                CPU 1

CPU Type                                          Intel Celeron D 346, 3066 MHz (23 x 133)
      Motherboard Navn                                  HP Asterope
      Motherboard Chipset                              ATI Radeon Xpress 200/1600
      System Hukommelse                                1024 MB  (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
      BIOS Type                                        AMI (05/22/06)
      Kommunikations Port                              ECP Printer Port (LPT1)

Håber der er nogen der lige har en ide om hvad der lige går galt her...

Mvh Poul
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2009 - 13:24 #1
Du har ganske enkelt Købt de forkerte ram, så få dem byttet.
Avatar billede knejt Nybegynder
17. juli 2009 - 14:48 #2
Udemærket, og hvordan kommer du frem til det?

Samsung rammene hedder: 512MB PC2-4200 DDR2-533MHz 240-Pin

Kingston rammene      :1048MB PC2-4200 DDR2-533 MHz 240-Pin

Den eneste forskel, ihvertfald på papiret, burde være MB størrelsen, eller hvad?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2009 - 15:09 #3
Ganske enkelt, din computer vil ikke starte op på de nye ram, men
på de gamle. Ergo er det rammene som er problemet.
Men du har ret i, at set på papiret, skulle det fungere.
Virkeligheden kan dog være anderledes.
For ikke så længe siden tog jeg 2x1GB DDR2 ram fra en Packard bell
som fungerede. Satte dem i et Biostar bundkort. Computeren startede, men det gjore skærmen ikke. Nye ramblokke magen til, men
af et andet mærke, og alt kørte fint. Hvorfor? aner det ikke, og
det gjore min forhandler heller ikke.
Nu sidder alle 4 ramklodser i på et Asrock bundkort og fungerer
fint sammen. Så derfor tror jeg rammene skal byttes.
Avatar billede knejt Nybegynder
17. juli 2009 - 16:39 #4
Jeg har lige fået et lyst indfald, prøvede at nulstille bios ved at flytte jumperen en tak, satte de nye ram i igen, og bingo, så spiller den igen med de nye ram :) Troede egentlig ikke det ville have nogen virkning, men heldigvis blev jeg da positivt overrasket :)

Jeg siger tusind tak for hjælpen off-line :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. juli 2009 - 17:42 #5
Det kunne f.eks. skyldes, at ram-indstillingerne i bios var sat til faste værdier, som de nye ikke kunne køre med. Ved reset, går indstillingerne på auto.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2009 - 17:58 #6
Også jeg, men til lykke med det:)