Avatar billede rusticolus Nybegynder
17. juli 2009 - 11:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan omdannes en dvd-film til en fil som kan afspilles på pc'en?

Jeg har en del dvd-film som fylder op i reolen og dem vil jeg gerne have lagt over på harddisken.
Jeg har forsøgt med DVDfab, men outputtet bliver en masse filer. Bl.a vob-filerne: VTS_01_1 , VTS_02_01 , VTS_02_01 osv optil VTS_15_01.
For at afspille dem markerer jeg en af dem og åbner med Media Player Classic. Når den første fil er afspillet skal jeg så ind og sætte den næste fil igen. Det synes jeg er lidt besværligt. Hvordan afspiller jeg hele filmen ligesom når jeg afspiller den på tv på en dvd-afspiller? Er der et gratis program der kan dette?
Er der evt. et andet program end DVDfab jeg skal anvende for at få filmen over på pc'en?
Hvis muligt, må filmene gerne komme til at fylde lidt mindre end 4,19 GB.
Til orientering kører jeg Windows XP og Windows Media player kan ikke afspille de overførte vob-filer.
Vh
Avatar billede MPVM Nybegynder
17. juli 2009 - 11:16 #1
DVDFab er et fantastisk program. Så det ville jeg ikke skylde skylden på. Det kan måske mere være din afspillers skyld. Normalt plejer en dvd afspiller på computeren at afspille hele filmen selvom du kun trykker på en af filerne.

Du kan prøve at markere alle filerne og trykke på enter og se om det hjælper. Ellers prøv en anden DVD afspiller og se om den har samme problem... Det burde den ikke have.

P.S. En anden løsning end at ligge filmene ned på computeren er at købe en ekstern harddisk (hvis du ikke allerede har en) og ligge dem ned derpå. Dereter kan du tilslutte denne harddisk til en såkald medie boks som kan spille alle filmene direkte på dit fjernsyn. Du kan læse mere om sådan en medie boks her:
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=572

Med Venlig Hilsen
Mathias
Avatar billede norbert_ Nybegynder
17. juli 2009 - 11:21 #2
VL-player løser dit problem med afspilningen:
http://vlc-media-player.en.softonic.com/
Når programmet er installeret og åbnet trykker du på
Media
Open folder
og her finder du din filmmappe. I mappen er der en mappe, der hedder VIDEO_TS, den trykker du på og trykker OK, og menuen på filmen kommer op - og så vælger du bare det, du vil se.
Hvis du vil have undertekster på trykker du på fanen Video og Suptitles track og finder den danske tekst.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2009 - 11:48 #3
Har du husket at lukke (finalize) dine DVDér på den maskine,
som du optog dem på?
Avatar billede rusticolus Nybegynder
17. juli 2009 - 11:53 #4
Tak for de hurtige svar.
Det virker med VLC, så det er super.
Hvordan får jeg DVDfab til at få filmene til at fylde lidt mindre?
Det virker smart med den der afspiller, men hvor får jeg fat i sådan en og hvad koster den?
Avatar billede Jeez Nybegynder
17. juli 2009 - 16:16 #5
Kender ikke DVDFab - Men du kan bruge TMPGenc rigtig godt program til at rippe DVD'er og så kommer de til at fylde omkring 1/7 af en DVD, kvaliteten er dog heller ikke ligeså god, men det er sjælendt noget man bider mærke i. Jeg har brugt dette program flere gange og er helt tilfreds.