Avatar billede elisen Nybegynder
15. juli 2009 - 22:02 Der er 28 kommentarer

expand d:\i386\hal.dll c:\windows\system32????

Hej.. Når jeg prøver at tænde min computer (bærbar) dukker en sort skærm op og der står at en hal.dll er ødelagt og at jeg skal erstate den.. Jeg følger denne tråd: http://www.helgec.dk/hal-dll.html.., men når jeg skal skrive expand d:\i386\hal.dll c:\windows\system32 (hvor jeg laver d om til e, da jeg mener dette er mit drev) skriver den: Der er ingen diskette eller cd i drevet, selvom jeg har en xp-cd i.. hvordan kan det være? Jeg håber nogen vil hjælpe, da jeg skal på ferie i næste uge, hvor jeg meget gerne skulle have min computer med,,

På forhånd tak
Avatar billede elisen Nybegynder
15. juli 2009 - 22:59 #1
Min computer kommer med følgende meddelse:
Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
<Windows-rod>\system32\hal.dll
Geninstaller en kopi af overstående..

Dette kan jeg ikke få den til! :S
Avatar billede f-arn Guru
15. juli 2009 - 23:04 #2
Prøv :
e:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll
Hvis e altså er dit cd drev.
Avatar billede f-arn Guru
15. juli 2009 - 23:05 #3
Jeg glemte expand:

expand e:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 09:38 #4
Den siger det samme :(
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 10:42 #5
Ok. Vil du godt fortælle hvad du tidligere har gjort + din computers setup (antal drev) + booter du fra en XP cd?
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 10:46 #6
Jamen jeg har prøvet med den der guide og så nogle programmer fra en cd, som en hjalp mig med, men tror kun han ville tjekke forskellige ting, der blev ikke lavet noget! Jeg har ét cd-rom drev og min harddisk er delt op i tre! Jep, jeg booter fra en XP-cd, Prof!
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 11:48 #7
Når der står c:\windows så prøv at skrive map og tryk <enter>
Så læg mærke til hvad dit cd drev hedder og brug det bogstav i din expand linie
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 11:59 #8
Der står G: \Device\CdRom0..

Så går ud fra det er g.

har nu prøvet expand g:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll,
men til det siger den: Filen hal.dll kan ikke oprettes.
0 fil(er) blev udvidet.
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 12:45 #9
Prøv:
expand g:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll
dvs uden ,
Jeg ved ikke rigtig hvor det kom fra :-)
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 12:49 #10
Det er bare mig der har lavet det i min sætning, skrev det uden ",".. har du ikke msn, skype eller andet? Lidt lettere!
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 13:18 #11
Er du sikker på at den skal til c drevet?
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 13:19 #12
ja, altså, jeg går ud fra at mit windows er insalleret på c-drevet
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 13:51 #13
Windows ligger på c-drevet, ja!
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 13:51 #14
Ok. Har du lavet noget om i din BIOS. Boot rækkefølge eller opdatering af BIOS?
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 13:54 #15
ja, 1st er cd, tror faktisk drevet kom ned på 4st
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 14:00 #16
1st boot device: CD/DVD
2st -ll- Removable device
3st -ll- network
4st -ll- hard drive
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 14:01 #17
Ja, men du havde vel ikke lavet noget om inden?
Hvor langt kommer du uden cd?
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 14:06 #18
nej, jeg rykkede rundt på det, da jeg skulle boote fra min xp cd.. ved ik hvorfor "hard drive" kom derned.. Uden cd skriver den asus som der normalt står når den skal starte op, og så kommer der bare sort skærm med fejlen!
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 15:37 #19
Har du prøvet en reparation af "boot.ini" efter denne guide?
http://www.helgec.dk/hal-dll.html
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 15:39 #20
Jep, det hjalp ikke.. og prøvede derefter den anden, der står nedenunder
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 15:47 #21
Prøv lige den "map" igen og så skriv helt nøjagtigt hvad den skriver.
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 16:33 #22
C: NTFS 35001 MB \Device\harddisk0\partition1
F: NTFS 48314 MB -ll-
D: NTFS 69313 MB -ll-
G: \Device\CdRom0
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 21:21 #23
Når du står ved c:\windows så skriv fixboot og tryk <enter>
Tag cd'en ud og skriv exit og tryk <enter>
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 21:34 #24
Det har jeg prøvet to gange (godt nok uden at tage cd'en ud). begge gange har jeg skulle kalde det et eller andet, og når den så vil, kan jeg vælge med den jeg lige har kaldt noget og XP. Hvad skal jeg så vælge?
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 21:35 #25
*og når jeg så genstarter, kommer en skærm op, hvor jeg skal vælge mellem XP og det navn jeg lige har lavet
Avatar billede elisen Nybegynder
16. juli 2009 - 21:38 #26
"fixboot", så spørger den: Vil du skrive en ny startsektor til partitionen C:?.. jeg har prøvet alle bogstaver, intet hjælper
Avatar billede f-arn Guru
16. juli 2009 - 21:49 #27
Hvad mener du med "jeg har prøvet alle bogstaver"?
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 12:12 #28
"Vil du skrive en ny startsektor til partitionen C:?"

der skal man skrive noget for at fortsætte, og der er kun plads til et bogstav