Avatar billede Funz Nybegynder
15. juli 2009 - 18:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Død strømforsyning?

Hej

Tidligere på dagen da jeg sad og spillede på min computer gik den uden videre ud. Jeg spillede Trine, så det er ikke fordi den var overbelastet. Computeren er i øvrigt kun et par måneder gammel...

Nu kan jeg ikke starte computeren op. Den reagerer slet ikke når jeg trykker på power knappen.
Jeg har prøvet at åbne den, og lampen på motherboardet lyser stadigvæk, så jeg går ikke ud fra at det er det som er brændt af.
Jeg har prøvet enkeltvist at pille ting fra, først grafik kort, så ram, osv., men det gør ingen forskel.
Når jeg forsøger at tænde computeren giver strømforsyninge­n en svag lyd, lidt ligesom når man putter strøm stikket i computeren, uden af have slukke på kontakten bagpå computeren først, bare meget lavere.
Mit umiddelbare gæt er at strømforsyninge­n er futtet af. Jeg bemærkede i øvrigt også at personen som har samlet computeren for mig havde byttet om på +P LED og -P LED, men jeg ved helt ærlig ikke om der har noget som helst at sige, men jeg ville lige nævne det.

Computeren har fra dag 1 haft nogle start problemer. For at den vil starte op skal man først tænde på power knappen, og så efter et par sekunder skal man trykke på reset knappen. Hvis man ikke resetter sker der ikke noget, selvom computeren er tændt, og blæseren kører. Og hvis man fra Windows vælger at genstarte computeren, slukker den i stedet bare.

Er der nogle kvalificerede bud på hvad der kan være galt, og hvorfor den ikke vil starte op? Er min mistanke om en død strømforsyning måske svaret? Og i så fald, hvordan tjekker jeg om min strømforsyning rent faktisk ér død, før jeg bruger 500 kr på en ny, og det viser sig ikke at være problemet?

Håber der er nogle kvikke hoveder herinde, for en defekt computer er noget nær det mest irriterende der kan ske :(
Avatar billede hottadpole Nybegynder
15. juli 2009 - 18:39 #1
P Led betyder ikke noget. De fleste gange resulterer det bare i at power lampen på kabinettet ikke lyser. Hvis du hiver ATX stikket ud og kortslutter den grønne ledning med en af de sorte (gennem stikket) f. eks. med en papirsclip skal strømforsyningen starte op ved at blæseren kører.
Avatar billede Funz Nybegynder
15. juli 2009 - 18:41 #2
Jeg må nok indrømme at jeg ikke er klar over hvilket stik der er ATX stikket. Jeg har ikke meget forstand på indmaden i en computer længere.

Men ved at kortslutte den, kan jeg så se om den virker ved at blæseren starter? Og hvis den ikke gør, betyder det så jeg skal have en ny strømforsyning?
Avatar billede Funz Nybegynder
15. juli 2009 - 18:59 #3
Hehe, det var ret åbenlyst hvilket stik der var, eftersom der ikke var andre med en grøn ledning. Men hvordan kortslutter jeg den helt nøjagtigt? En klips ned igennem toppen hvor ledningerne også går ned? Og så sætter den tilbage på motherboardet, for at tænde?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
15. juli 2009 - 19:14 #4
Du forbinder den grønne og den sorte ledning med stikket ude af bundkortet. Alle de andre ledninger i maskinen lader du sidde.
15. juli 2009 - 19:35 #5
Avatar billede Jeez Nybegynder
15. juli 2009 - 20:20 #6
Prøv at hiv strømmen fra din PC og lad den køle lidt af, tryk på power knappen efter, så evt. rest strøm tappes af...

Monter så igen 230V kablet og forsøg at tænd igen, hvis den laver samme nummer med at skulle have en reset før den starter op så skal du forsøge med en anden PSU.

Du kan også hvis du får liv i den forsøge at opdatere din BIOS, efter opdateringen, så husk lige at gå ind i BIOS og load default dettings og gem. Ofte har man mulighed for at flashe BIOS vha. BIOS menuen.

Mine forslag er for at få din PC til at starte op ordentligt igen. Ovenstående Test af PSU er anbefalet.