Avatar billede krogstrup Nybegynder
14. juli 2009 - 20:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at kalde en webservice fra classic asp

Hej alle

Jeg ønsker fra et site der benytter classic ASP at hente og sende data fra det webbaserede økonomisystem e-conomic.dk

De har udviklet en API, som i korte træk er en webservice (XML 1.0 og SOAP 1.2) der kan kaldes når man ønsker at udlæse eller indlæse data for en specifik kunde.

Se mere her: http://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/moduler/api

Jeg er godt klar over at kommunikation med en sådan webservice er legende let fra f.eks. ASP.Net - MEN mit spørgsmål er: Er det muligt at kommunikere med en sådan webservice fra classic ASP? Og hvis ja; kan du komme med nogle kode eksempler på hvordan denne kommunikation ser ud eller links til nogle websider, der forklarer processen...?

Hilsen David
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2009 - 20:38 #1
Det kan du godt.

Enten med Microsoft.XMLHTTP hvor du selv skriver og parser SOAP XML.

Eller med SOAP Toolkit:
  http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=C943C0DD-CEEC-4088-9753-86F052EC8450&displaylang=en
Avatar billede krogstrup Nybegynder
14. juli 2009 - 20:53 #2
Er der nogen problemer eller "uhensigtsmæssigheder" i at kalde en webservice fra classic ASP, eller er det ganske problemfrit og lige til...?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2009 - 21:25 #3
Jeg har aldrig proevet fra lige netop ASP.

Men det kan alde sig goere i Java, C#, VB.NET, Python, Perl - saa det maa ogsaa kunne lade sig goere fra ASP (VBScript).

Jeg ville tage SOAP toolkittet, installere det og se om ikke der fulgte nogle eksempler med.

Hvis du koerer fast kan jeg godt proeve at lave et eksempel.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
14. juli 2009 - 21:34 #4
Super - tak for dine svar. Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu og ser om andre har noget at byde ind med... :-)
Avatar billede krogstrup Nybegynder
15. juli 2009 - 20:39 #5
Fandt lige nedenstående link, som dybest set peger i samme retning som dig arne; nemlig at den nemmeste løsning er at benytte SOAP toolkit´et.

http://www.4guysfromrolla.com/webtech/070302-1.shtml

Smider du et svar Arne ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2009 - 20:52 #6
kommer her
15. juli 2009 - 21:52 #7
Det er ikke helt rigtigt hvad Arne siger. For det første er toolkitet ikke længere understøttet og for det andet var det et toolkit til .NET og ikke ASP 3.0.

Ydermere, så skal du nok forvente, at du kun kan tilgå rene XML webservices og f.eks ikke de hurtigere og forbedrede WCF services.

Jeg vil med glæde vise dig et eksempel på det, hvis altså jeg havde adgang til e-conomic. Det har jeg desværre ikke, så du må vente til jeg finder en offtentlig service jeg kan bruge :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2009 - 21:59 #8
Sludder.

Citat fra linket:

"The toolkit provides basic Web services capabilities for COM components and applications."

Toolkitet er *ikke* til .NET og COM kan fint bruges fra ASP - ja faktisk er ASP en COM baseret teknologi.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2009 - 22:02 #9
Og WCF kan expose et standard SOAP/HTTP interface som boer kunne bruges fra dette toolkit, et Perl script eller hvad som helst ellers der understoetter SOAP/HTTP.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2009 - 22:03 #10
Det er rigtigt at det er foraeldet.

Men da MS ikke har udgivet en erstatning for ASP, saa er alternativerne lidt begraensede.