Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 14:04 Der er 12 kommentarer

Harddisk siger klik-lyde, virker ike

Hej

Her i går uden varsel begyndte min ene disk i mit software raid at sige såkaldte "klik lyde". I de computere jeg har sat den i, står der så at der er fejl på disken.

Kan jeg selv gøre noget for at reparere den?

Hvilke firmaer kan hjælpe mig i dette?

Jeg har hørt noget om at lægge disken i fryseren, ville det hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 14:06 #1
Det med fryseren er lidt af en vandrehistorie, kan du se disken i DISKHÅNDTERING
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juli 2009 - 14:17 #2
Mekaniske kliklyde fra harddisken betyder den er ved at være død.
Red dine data, medens du kan. Det med fryseren er brugt i en
situation, hvor disken slet ikke kunne spinde op. Det har, efter
hvad jeg har læst, hjulpet enkelte til at få disken igang en kort
stund, hvor de lige fik reddet nogle data, og så var det slut.
Det er altså, hvis man er heldig, en engangsforestilling. Det
skal forøvrigt gøres på en bestemt måde, så disken ikke får det mindste fugt.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juli 2009 - 14:21 #3
Du har jo oprette spørgsmålet 2 gange. Og helgec har allerede
prøvet at hjælpe. Så luk det andet spørgsmål.
http://www.eksperten.dk/spm/880826
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 14:23 #4
Helge C: Ja, jeg kan godt se den i disk management men den står som failed.

Off-line: Okay, så fryseren vil ikke kunne hjælpe.

Jeg har sat den i 2 computere og sådan en enclosure til harddiske som man kan forbinde til computeren via USB. Jeg kan ikke få adgang til dataene som ligger på disken via dette.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 14:30 #5
Offline: Spørgsmålene er forskellige! :-) Den ene handler om at geopbygge et spanned sæt af diske, det andet handler om at redde en enkelt disk. Altså 2 forskellige problemer, uafhængige af hinanden.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juli 2009 - 14:35 #6
":En af diskene er crashet (den siger klik-lyde hver gang den starter)
Hvad kan jeg gøre for at redde dele af mine data?"

Ok, men jeg har nu svært ved at se forskellen.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 15:00 #7
Men, back to topic....

Kan man sende disken hen et sted og få den repareret? Ved ikke om det er en god idé...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juli 2009 - 15:11 #8
Det kan du godt, men prisen overstiger lang hvad en ny disk koster.
Den slags gør man udelukkende for at redde vigtige, uerstatlige
data. Så du skal lige overveje om dine data er det værd.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juli 2009 - 15:16 #9
Som du ser koster selv analysen ikke noget, men det gør redning
af data til gengæld, og det er jo fair nok.
Men hertil kommer forsendelsen frem og tilbage. Og det bliver en
stor pakke, for disken skal pakkes i skumplast el. lign. og den
skal sendes som forsigtig pakke. For har postbudet først smidt rund
med disken, kan det hele være ligemeget.
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/harddisk-recovery.html
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 15:26 #10
Avatar billede grantun Praktikant
14. juli 2009 - 20:41 #11
I København kan man få reddet data, hvis det kan lade sig gøre for ca 500 kr.(falconer alle) All data kommer så på cd'er.
Hvis den ikke vill køre prøv at vikke på (data) sticket (uden at hive ud), det har hjælp at sparke igang en jeg havde med samme problem
Avatar billede Casper Schou Praktikant
13. oktober 2016 - 11:12 #12
Hej Måske lidt sent at skriver dette svar, men bedrer sent end aldrig.
Når en disk laver klik lyde er det læsehovederne inde i disken der er defekte og som skal udskiftes dette SKAL gøre i cleanroom faciliteter, man skal stoppe brugen med det samme da vedvarende brug / tilslutning kan skade skiverne i disken og lave det der i fagsproget hedder headcrash hvilket betyder at læsehovederne laver ridser i overfladebelægningen på skiverne som i de fleste tilfælde vil reducere chancerne for at lave en 100% datagendannelse..hvis data er vigtige så lad være med at rode med det selv men kontakt et professionelt så mit Computer112.dk vi laver altid en GRATIS analyse af disken hvor efter du vil få en fast prise som er bindende fra vores side. ønsker du ikke disken lavet af os og evt. vil bruge et andet firma skyldes der intet..
Mvh
Casper Computer112