Avatar billede sollie Nybegynder
13. juli 2009 - 14:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

windows share over ftps

Hej alle sammen.

Jeg sidder i den situation at jeg kender nogen som har deres egen lille virksomhed. De personer er for at sige det pænt, blandt største delen af befolkningen hvad angår deres viden om computer. Dette er de klar over.

De kunne godt tænke sig at alle deres dokumenter blev lagt et sted som de kan tilgå fra flere maskiner, f.eks. have en enkelt maskine stå som server. Problemet er bare at det har vi prøvet med nogle ældre maskiner (fordi at pengene i øjeblikket skal bruges andre steder). Det virkede desværre ikke fordi at de maskiner ikke kan trække den hardware. Hvis harddiskende sidder i maskinen bliver maskinen så langsom at den enten går ned eller svartiden bliver for lang. Hvis der bliver brugt usb harddiske med eller uden egen strømkilde kan maskinen (selv om at den har 4 usb porte) kun trække 1 usb enhed, hvis man er heldig 2.

Da de maskiner er ubrugelige og der ikke er penge til at købe nyt udstyr har jeg fået den ide at de kan bruge min NAS, så længe at det går over internettet med en krypteret ftp forbindelse. Her skal det siges at jeg har en 25/25 Mbit fiber forbindelse.

Som nævnt tidligere så har de ikke den store computer viden så det jeg vil gøre er at tilføje ftp forbindelsen som et nætværks drev i windows XP. Men som sagt køre jeg med en krypteret ftp forbindelse (FTPS).

Jeg ved at man kan tilføje et delt bibliotek på en ftp server som eller noget ligende et netværksdrev. Men det som jeg vil vide er om det også er muligt at få windows xp til at tilføje det samme hvis forbindelsen køre over ftps, hvis svaret er ja vil jeg blive meget glad for at få af vide hvordan man gør.

På forhånd tak for jeres indput. :-)
Avatar billede sollie Nybegynder
13. juli 2009 - 14:11 #1
Jeg glemte at nævne at fra tirsdag omkring klokken 13:00 kan det godt være at der vil gå 3 dage (fra den dag) inden at jeg får tjekket op på dette spørgsmål igen på grund af en planlagt rejse.
Men det er først fra det førnævnte tidspunkt. :-)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 14:51 #2
Har de windows XP er det intet problem - har de Vista er det svært.

Du kan dog (så vidt jeg husker) kun bruge en usikker FTP forbindelse.
Men dette kan sættes op ved at gå ind i denne computer, trykke på "funktioner" og her sætte et "netværksdrev" op.

MEN. hvorfor ikke købe (100 kr. MAX) en USB hub med strøm, sætte alle fire diske til denne og så sætte hub'en til den gamle computer, og så dele drevene ud via almindeligt Windows Share ?
Avatar billede sollie Nybegynder
13. juli 2009 - 15:33 #3
Angående det med en USB hub så har vi faktisk prøvet det for at se om det kunne løse problemet, men uanset hvad vi gjorde så gik det stadigvæk galt for maskinen. Det skal lige siges at vi faktisk købte en windows xp pro til den bl.a. fordi den kørte med windows ME før og jeg har haft dårlige erfaringer med den.
Jeg tror dog at det er bundkortet der er ved at brande af på grund af 2 ting.
Det ene er at bundkortet kun kan bruge den ene ram kanal så ligegyldigt hvor mange ram klodser som smides i maskinen så er det kun en klods som bliver brugt.
Det andet er at selv om maskinen køre for sig selv unden at være på et netværk, så går der kun omkring 3 dage før at maskinen køre så langsomt at den selv til de mest basale brug køre så langsomt at det virker ulideligt.
:-)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 15:40 #4
En ny maskine koster 2400 kr. (før moms) og denne vil alt andet lige kunne dele alle jeres filer (med USB hub eventuelt).
Men som sagt, hvis i ikke kan bruge denne løsning, kan i sætte din NAS op via FTP ved hjælp af "netværksdrev".

Har du overvejet muligheden for at en af dine brugere kunne være server? (altså bruge hans computer)
Avatar billede sollie Nybegynder
13. juli 2009 - 20:08 #5
Det er blevet overvejet at en af de andre computere kunne være server, men der er kun en maskine som kan det i øjeblikket på grund af at de andre maskiner køre over et trådløst netværk og ikke er tændt så tit. Det eneste problem er bare her at den er ved at være lige så gammel som den jeg nævnte før samtidig at jeg har ikke så stor tiltro til den maskine.
Årsagen til det er at de køre et hotel og maskinen har stået lige ved et leverings vindu til køkkenet og da jeg åbnede den sidste gang var jeg overrasket over at den stadigvæk fungerede så godt som den gjorde på det tidspunkt. Tro mig når jeg siger det, du vil ikke se så meget fedt og snavs i en enkelt maskine.
Maskinen er dog blevet flyttet et andet sted hen, men hvis den kan klare bare 1 år mere (uden at den i sig selv bryder ned og aldrig kan tændes igen) er jeg forbavset.
Men som sagt, vi har tænkt på at købe en maskine mere til det, men desværre er der ikke lige penge til det da pengene er bedre brugt et andet sted. Men hey, det er mest bare et ønske fra min side at det bliver sat op med en fil delings server. Sådan som det køre i øjeblikket for dem fungere okay, så en fil delings server er en ting som bare er nice to have. :-)
Men det eneste er bare at hvis det skal køre over min internet forbindelse så skal der helst bruges en krypteret forbindelse.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 20:29 #6
brug nogle mellemrum og "enter" i din tekst - det er umuligt at læse...

Hvor gamle kan de maskiner være siden de ikke kan køre en USB disk?
Avatar billede sollie Nybegynder
14. juli 2009 - 13:51 #7
Jeg aner det faktisk ikke fordi at maskinerne fulgte med hotellet da de købte det, undtaget en enkelt maskine og den står på det trådløse.

Men ellers tak for hjælpen.
Hvis du lægger et svar så kan du få dine points. :-)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
14. juli 2009 - 14:00 #8
her