Avatar billede elisen Nybegynder
13. juli 2009 - 12:11 Der er 17 kommentarer

Windows-rod>\system32\hal.dll.

Hey. Min computer vil pludselig ikke starte op. Når jeg tænder den kommer et sort skærmbillede med følgende tekst:

"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
<Windows-rod>\system32\hal.dll.
Geninstaller en kopi af overstående fil."

Hvad skal jeg gøre? Jeg har ikke XP-cden, så kan man ikke fixe det på en anden måde? Jeg har virkelig brug for min com, så håber nogen kan hjælpe

//Elise
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 12:16 #1
Avatar billede elisen Nybegynder
13. juli 2009 - 12:24 #2
Jeg har ikke XP-cden
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 12:47 #3
så lån en af en ven - det behøver ikke være andet end en eller andet tilfældig XP cd du kan boote fra, kopiere filen og starte almindeligt...
Avatar billede elisen Nybegynder
13. juli 2009 - 13:09 #4
kender ik umiddelbart noget der har en cd! SKAL man bruge en?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 13:11 #5
du skal boote fra et eller andet der kan skrive ned i din windows installation... og linux plejer absolut ikke at være glad for at skrive til en låst NTFS harddisk (kan sagtens læse)...

Så det korte svar er:
Ja du skal bruge en XP cd...
Avatar billede elisen Nybegynder
13. juli 2009 - 14:06 #6
en låst NTFS hardisk? hvad skal det sige?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 14:35 #7
partionen på din harddisk, hvor Windows installeres, er en NTFS partion (imodsætning til FAT32 i gamle dage).
Ydermere vil enkelte af mapperne (c:\windows og lignende) være låste, så det kun er windows der kan skrive til indholdet på harddisken.
De fleste andre styresystemer (linux og Mac) kan læse NTFS drev, men ikke skrive til dem, eller kun meget begrænset skrive til dem.
I bund og grund skyldes det et licens spørgsmål, da NTFS er et hemmeligholdt format, som andre ikke må bruge, og derfor ikke særlig let kan tilgås...
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 15:38 #8
Naturligvis kan Linux da skrive til NTFS, hvad er det da for noget sludder du kommer med, men det forhindrer jo ikke at du burde ha en eller anden form for installationsmedie
Avatar billede elisen Nybegynder
13. juli 2009 - 17:13 #9
Windows var installeret på min computer da jeg fik den! Derfor har jeg ikke en cd!
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 17:23 #10
Har du ikke en recovery partition på computeren ? prøv at downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso - skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html boot op på cdèn og meld så tilbage så skal jeg forsøge at hjælpe dig
Avatar billede elisen Nybegynder
13. juli 2009 - 17:28 #11
ok. jeg ved ikke om der er brænder i den computer jeg sidder med. hvordan kan jeg se det?
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 17:33 #12
Ved du hvad, hvis du har planer om at forsøge at reparere en manglende "hal.dll" så er det helt nødvendigt at du har så meget styr på det, at du kan se om du har brænder i computeren ellers bør du finde sagkyndig assistance
Avatar billede elisen Nybegynder
13. juli 2009 - 18:07 #13
så er den brændt! kan jeg ikke evt. tilføje dig på msn? lidt lettere at skrive sammen der?
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 18:32 #14
Jeg bruger ikke MSN, Skype username = susebruger eller også brug mail@helgec.dk - har du bootet op på skiven
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 07:44 #15
Efter 2 timers hårdt arbejde over Skype var vi endelig ved målet, men spørger orkede ikke at skrive den sidste kommando og ej heller, at vente på min tilbagekomst. Hvis der er ansdre der har lyst til at forsætte herfra kan status ses på kopi af chatten på http://www.helgec.dk/skype.html
Jeg trækker mig fra tråden
Avatar billede elisen Nybegynder
15. juli 2009 - 00:23 #16
Hey.. Det skal lige siges, at jeg værdsætter din hjælp meget! Jeg prøvede den sidste kommando, men kunne ikk få det til at fungere! Jeg blev desværre også nødt til at løbe i går, derfor jeg ikke kunne "vente" på dig. Jeg har hertil aften skaffet en xp-cd og har prøvet at følge din vejledning.. men det virker ikke. jeg håber du stadig er interesseret i at hjælpe mig, ville være super!
Avatar billede adil2660 Nybegynder
27. september 2011 - 20:14 #17
jeg har ikke et disc drev på pc kan nogle hjælpe mig :)